خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن قطعه سازان خودرو در گفت‌وگو با ایلنا:

فضای رقابتی بین خودروسازان چینی و داخلی یکسان نیست

با 26 درصد بهره بانکی ، 9 درصد ارزش افزوده و هزینه های مربوط به شماره گذاری و مسائل مربوط به سازمان حمایت چطور بازار برای خودروسازان داخلی مهیا باشد؟

فرهاد به‌نیا در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی قرار است صنعت خودروسازی کشور مورد حمایت دولت قرار گیرد؟، اظهار داشت: تا زمانی که نرخ گذاری خودرو آزاد نشود این صنعت همچنان مورد حمایت دولت خواهد بود!

وی با بیان اینکه هم اکنون مردم در شوک رفع تحریم ها هستند، گفت: اینکه مردم به دنبال ارزان شدن قیمت خودرو هستند منطقی نیست زیرا با بررسی هایی که صورت گرفته مشخص شده که نرخ ها پایین نخواهد آمد البته در شرایط کنونی قیمت خودرو در بازار پایین تر از قیمت کارخانه است.

به‌نیا با بیان اینکه نباید بازار را در اختیار چینی ها قرار داد ادامه داد: در صورتی هم که خودروسازان اروپایی وارد میدان شوند و خودروهایی با برندهای معروف بنز و تویوتا در کشور تولید شود از زمان ورود آنها تا راه اندازی خط تولید این گونه خودروها بین 14 تا 18 ماه طول خواهد کشید که نیاز مردم در این مدت باقی خواهد ماند آیا باید در این فاصله زمانی بازار خودروی ایران در اختیار چینی ها باشد ؟

این عضو انجمن قطعه سازان تصریح کرد: آنچه مسلم است این است که بازار خودروی ایران فرصت بسیار خوبی برای خودروسازان چینی فراهم کرده و خودروسازان چینی با تخفیفات 30 تا 40 درصدی به دلیل ( عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ، نداشتن هزینه پلاک و بیمه و ...) به راحتی بازار ایران را قبضه کرده اند.

وی با بیان اینکه شرایط برای رقابت بین خودروسازان چینی و خودروسازان داخلی یکسان نیست گفت: با 26 درصد بهره بانکی ، 9 درصد ارزش افزوده و هزینه های مربوط به شماره گذاری و مسائل مربوط به سازمان حمایت چطور بازار برای خودروسازان داخلی مهیا باشد ؟

به‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا مشارکت ایران خودرو و سایپا با چینی ها و تولیدات مشترک با کمپانی های چینی درست است یا خیر؟، افزود: این سیاست درست نیست البته در شرایط تحریم که رنو و پژو حاضر به همکاری با ایران نبودند به اجبار خودروسازان ایرانی به سمت خودروسازان چینی رفتند اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و مردم ما شایسته استفاده از خودروهای اروپایی هستند .

وی با بیان اینکه چینی ها صاحب برند و تکنولوژی نیستند، افزود: چینی ها کپی کار هستند این در حالی است که ما می توانیم با خودروسازان مطرح دنیا نظیر بنز ، رنو و فولکس قرار داد همکاری داشته باشیم.

به نیا تصریح کرد: نباید با همکاری با چینی ها خودروسازی کشور را به عقب ببریم ، ما قابلیت آن را داریم که به خودروسازی درجه یک تبدیل شویم اما مشارکت با چینی ها ما را پایین تر از رتبه سوم می برد.

این عضو انجمن قطعه سازان خودرو در خاتمه با اشاره به تدوین سند چشم انداز خودرو، گفت: تا زمانی که پیش زمینه و زیرساخت های لازم برای تولید خودرو فراهم نشود این سند قابل اجرا نخواهد بود.

کد خبر : ۲۹۹۶۲۲