خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های غذایی ایران؛

ایران فقط 200 قلم گیاه دارویی صادر می‌کند/صادرات به آمریکا متوقف شده است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های غذایی ایران گفت: یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند.

جلیل مغازه‌ای در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تقلب در زعفران و تاثیر آن در بازار صادراتی این محصول بیان داشت: صادرکنندگانی که تجربه طولانی در صادرات این محصول دارند فرق بین زعفرانی که وزن آن را با تقلب افزایش می‌دهند و زعفران سالم را می دانند؛ بنابراین محصول زعفران به درستی صادر می شود.

وی در خصوص وضعیت صادرات این محصول گفت: با توجه به اینکه محصول جدید زعفران در مهرماه وارد بازار می شود روند صادرات این محصول کمی کند شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های غذایی ایران قیمت هر کیلو زعفران صادراتی را حدود 6 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این محصول به فرانسه، اسپانیا و ایتالیا صادر می شود.

وی در خصوص صادرات گیاهان دارویی بیان داشت: 200 قلم گیاه دارویی در ایران تولید می شود که میزان صادرات آن وابسته به نیاز کشور مقصد است.

مغازه‌ای تاکید کرد: گیاهان دارویی به تمام کشورهای اروپایی صادر می شود؛ البته در گذشته به امریکا نیز صادر می‌شد که متوقف شده است.

وی رقیب گیاهان دارویی ایران در بازار صادراتی را کشورهای افغانستان،پاکستان،ترکیه و یونان عنوان کرد و افزود:  2 هزار قلم گیاه دارویی در دنیا وجود دارد که ایران تنها 200 قلم از این تعداد را صادر می‌کند؛ اما می‌توان صادرات در این حوزه را افزایش داد.

کد خبر : ۲۹۶۳۶۲