خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

تقاضای سود 25 درصدی لیزینگی ها قابل اجرا نیست

باید در نظر داشته باشیم لیزینگ تسهیلات گران قیمت است و قطعا تمام اقشار کشور مخاطب این طرح و این روش خرید مسکن نیستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه لیزینگ مسکن مبنای قانونی دارد گفت: قطعا سود 25 درصدی اقساط لیزینگ در بازار مسکن قابل اجرا نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی چگینی، در نشست خبری رونمایی از طرح جامع مسکن صبح امروز  با بیان اینکه تولید مسکن جزء‌ وظایف وزارت راه وشهرسازی نیست گفت: تولید مسکن بر عهده بخش خصوصی و تعیین راهبردها برعهده دولت است.

وی تاکید کرد: دولت تنها در تامین مسکن اقشار کم درآمد تحت عنوان مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی و ... دخالت می کند. اما در کل مسئول سیاستگذاری های حوزه مسکن است.

چگینی با بیان اینکه بازار مسکن سالیانه به تولید یک میلیون و 50هزار واحد  نیاز دارد گفت: سیاستگذاریهای کلان برای آماده سازی بستر ساخت این تعداد مسکن برعهده دولت است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه های کلان درحوزه مسکن باید شناور و قابل انعطاف با تغییر شرایط اقتصادی باشد علاوه بر تامین مسکن کم در آمدها دولت در حوزه نوسازی بافت فرسوده و نوسازی مسکن روستایی دخالت کرده است و جز برنامه های دولت در سند چشم انداز قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح تهیه مسکن از طریق لیزینگ گفت: قطعا لیزینگ مبنای قانونی دارد اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات اجرایی این طرح نتوانست به اجرا برسد اما در حال حاضر در حال نهایی شدن است و انبوه سازان هم موافق اجرای این طرح هستند چرا که انبوه سازان می توانند از این ابزار استفاده کنند برای فروش واحدهایی موفق به فروش آنها نبوده اند.

چگینی با اشاره به پیشنهاد شرکتهای لیزینگی برای سود اقساط لیزینگ مسکن گفت: قطعا نرخ 25 درصد پیش تقاضای شرکتهای لیزینگی برای سود اقساط قابل قبول وزارت راه و شهرسازی نیست و قابلیت اجرا ندارد ونرخ سود اقساط باید با نرخ های متعارف در جامعه سازگار باشد.

همچنین مظاهریان معاون وزیر راه و شهر سازی  در ادامه صحبتهای مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره طرح لیزینگ مسکن گفت: بانک مرکزی با پیشنهاد مکتوب و مشخص لیزینگ به صورت اصولی موافقت کرده است و شورای پول و اعتبار هم هیچ مخالفتی با اجرای این طرح ندارد.

وی تاکید کرد: اما باید در نظر داشته باشیم لیزینگ تسهیلات گران قیمت است و قطعا تمام اقشار کشور مخاطب این طرح و این روش خرید مسکن نیستند.

 

کد خبر : ۲۸۲۰۷۴