خبرگزاری کار ایران

در ۶ ماه نخست امسال:

پرداخت ۴۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک مسکن / تاکید وزیر اقتصاد بر افزایش تسهیلات مسکن

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۹۰۹

مدیرعامل بانک مسکن گزارشی از فعالیت بانک مسکن در بخش مسکن مهر ارایه کرد و گفت: تا پایان شهریور ماه سال جاری در این بخش بالغ بر ۲میلیون و ۳۰۰هزار قرارداد به ارزش ۴۷۳ هزار میلیارد ریال منعقد کرده و حدود یک میلیون و ۲۳۲ هزار واحد مسکونی به مبلغ ۲۴۵هزار میلیارد ریال فروش اقساطی کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک مسکن باید جذابیت و تاثیرگذاری ابزارهای تامین مالی خود را گسترش دهد به طوری که نسبت تسهیلات به ارزش مسکن باید افزایش یابد و از ابزارهای تامین مالی مسکن جدید به خصوص برای جوانان و اقشار کم درآمد جامعه استفاده نماید.

به گزارش ایلنا، علی طیب‌نیا در نشست فصلی مدیران ارشد بانک مسکن از تلاش کارکنان این بانک تقدیر و اقدامات این بانک را در اجرای نقش خود در تامین مالی بخش مسکن در سال جاری مثبت و مطلوب ارزیابی کرد.

وی گفت: انتظارات زیادی از بانک مسکن در افزایش سهم بخش مسکن در جامعه وجود دارد و برای آنکه بانک مسکن بتواند نقش خود را به خوبی ایفا نماید در وهله اول باید بانک مسکن به طور جدی فعالیت های خود را بر بخش تخصصی خود متمرکز نماید.

طیب نیا افزود: مسلما راهی نیست که بانک مسکن به تنهایی بتواند طی کند بلکه مجموعه دستگاه های دولتی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خود را ملزم می دانند تا با بانک مسکن همکاری لازم را داشته باشند تا این بانک بتواند ایده های جدید خود را اجرایی نماید.

وی در ادامه به تهیه سند راهبردی بانک مسکن اشاره کرد و یادآور شد: بانک مسکن همانند مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر بانک های دولتی در حال حاضر دارای یک سند راهبردی است که شامل تعهدات و انتظارات از بانک مسکن است. این سند افق های پیش روی بانک مسکن برای ۴ سال آینده را مشخص می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان آنکه این سند در مجمع عمومی بانک مسکن تصویب شد، گفت: در این سند تکالیف روشنی برای بانک مسکن در نظر گرفته شده بطوری که مقرر شد سهم بانک مسکن از سپرده های بانکی افزایش یابد. نقش بانک مسکن در تامین مالی بخش مسکن افزایش یابد در راستای تقویت نظارت سیستمی بر شعب بانک تصمیماتی گرفته شده و بازرسی از راه دور به ۸۰ درصد افزایش یابد.

وی با بیان آنکه سامانه بانکداری یکپارچه بصورت کامل محقق شود، اظهار داشت: کارایی و بهره وری خود را به گونه ای افزایش دهد که نسبت درآمد عملیاتی به هزینه عملیاتی از ۱۱۸درصد فعلی به ۱۵۰درصد برسد. در خصوص مدیریت منابع و مصارف بهینه نسبت تسهیلات به سپرده را بدون احتساب مسکن مهر به ۸۷ درصد کاهش دهد. همچنین عملکرد و فعالیت کارکنان بانک باید طوری باشد که همراه با رعایت کرامت مشتریان رضایتمندی آنها نیز فراهم شود و تعداد مشتریان حقیقی و حقوقی حداقل ۲۰ درصد افزایش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه اولویت در تهیه این سند راهبردی این است که اهداف کمی و قابل دسترس و تحقق باشد، افزود: تنوع و تعداد وظایف، مسوولیت ها و ماموریت های بانک ها بخصوص بانک مسکن به گونه ای است که بدون سند راهبردی موضوعات روزمره و اقتضایی ما را احاطه خواهند کرد، اگر بانک های دولتی و بانک مسکن یک برنامه راهبردی معطوف به عمل نداشته باشند مسلما دچار روزمرگی می شوند.

طیب نیا خاطرنشان کرد: سال ۹۳ را در شرایطی آغاز کردیم که تمام سازمان ها، شرکت ها، بانک های دولتی دارای سند راهبردی بودند و این برای اولین بار در تاریخ ایران و در وزارت امور اقتصادی و دارایی اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: اجرای ۳۱ مورد برنامه عملیاتی و کمی بانک مسکن باید در کانون توجه هیات مدیره مدیران، مدیران میانی قرار گیرد و تمام کارکنان بانک مسکن این برنامه ها را دانسته و براساس آن فعالیت کنند.

سیف: بانک مسکن بانک مستعدی است و یک تیم متخصص مدیریت آن را برعهده دارد

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز گفت: بانک یک بنگاه اقتصادی است و کارکرد آن این است که با عرضه کالا یا خدمات به بازار، سود معقولی را نسبت به قیمت تمام شده آن کالا یا خدمت به دست آورد و نقطه مشترک همه بنگاه های اقتصادی این موضوع است.

وی افزود: بانک مسکن، بانک مستعدی است و یک تیم متخصص مدیریت آن را برعهده دارد و از کارکنان حرفه ای و اصیل برخوردار است.

سیف با اشاره به اینکه در سال های گذشته اتفاقات خاصی برای بانک مسکن ایجاد مشکل کرده است، افزود: تبدیل شدن بانک مسکن به بانک عامل فعالیت های ارزی در شرایط تحریمی و همچنین متزلزل شدن ساختار اداری و انضباطی بانک به دلیل فعالیت در مسکن مهر از جمله این مشکلات است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مسکن باید فعالیت های تخصصی خود را در بخش مسکن انجام دهد، مسکن در جامعه به قدری اهمیت دارد که بتواند به ما زمینه رشد بدهد پس بانک مسکن باید بتواند در زمینه مسکن اوج بگیرد و دستاوردهای دنیا را بررسی، شناسایی و بومی سازی کند تا بتواند در این زمینه مدعی شود و بتواند در کارهای تخصصی خود با پیشرفته ترین ها در دنیا رقابت کند و این موضوع برای کشور تبعات خوبی در پی دارد.

سیف افزود: بانک مسکن نباید هیچگاه فراموش کند که بنگاه اقتصادی است و باید مدیریت بنگاه اقتصادی بودن خود را داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در بانک مسکن در حال انجام است، ادامه داد: امیدوارم در این دوره با داشتن مدیرانی متخصص شرایط مطلوب و رو به رشدی در بانک مسکن ایجاد شود و این بانک موفقیت های بزرگتری را در آینده کسب نماید.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: مردم در بانک مسکن با حداقل سپرده گذاری صاحب مسکن شده اند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان دیگر سخنران سمینار فصلی مدیران ارشد بانک مسکن ضمن تقدیر و تشکر از مدیرعامل بانک و هیات مدیره، از همه کارکنان که برای تهیه سرپناه برای افراد بی بضاعت تلاش می کنند قدردانی کرد.

ارسلان فتحی پور با اشاره به سالم بودن و پایین بودن میزان مطالبات معوق بانک مسکن نسبت به سایر بانک ها، افزود: مردم در بانک مسکن با حداقل سپرده گذاری صاحب مسکن شده اند.

فتحی پور ضمن قدردانی از مدیران بانک مسکن به دلیل پرداخت تسهیلات به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد، اظهار داشت: در حال حاضر این تعداد تقسیط شده و کل آن پرداخت شده که کار بسیار بزرگی بود و در بانک مسکن اتفاق افتاده است.

وی افزود: مجلس به خصوص کمیسیون اقتصادی در کنار بانک مسکن خواهد بود تا بحثمسکن مهر به پایان برسد.

فتحی پور با اشاره به اینکه در دولت مطرح شده که بتوانیم پولهایی با سود ۱۲ تا ۱۴ درصد تصویب کنیم و برای تهیه مسکن افراد در اختیار بانک مسکن قرار دهیم، افزود: با توجه به اینکه امروزه نگاه مدیرعامل بانک مسکن نگاه خدمت گذاری به اقشار کم درآمد و جوانان برای افزایش امید به زندگی است همه مدیران و کارکنان با عشق و علاقه کار می کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به نقش بانک مسکن اشاره کرد و افزود: گره کار اقتصادی کشور وابسته به بخش مسکن می باشد و ما نزدیک به ۳۰۰ نوع شغل در بخش مسکن داریم. شرط خروج از رکود این است که بخش مسکن در اقتصاد فعال شود که بتوانیم درچرخه اقتصاد کشور به رشد اقتصادی چشمگیری دست یابیم.

فتحی پور خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب ۲۱ میلیون واحد مسکونی درکشور ساخته شده که از این تعداد به ۷ میلیون واحد یعنی یک سوم واحدهای ساخته شده، بانک مسکن تسهیلات پرداخت کرده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اولویت داشتن بحثافزایش سرمایه بانک های تخصصی و دولتی، افزود: افزایش سرمایه بانک در بودجه سال جاری گنجانده شده زیرا با افزایش سرمایه، شاخص کفایت سرمایه نیز که در بانک مسکن ۱۲ است باید بالای ۱۸ باشد افزایش خواهد یافت زیرا بانک مسکن یک بانک تخصصی و توسعه ای است و باید از همه بانک ها شاخص تر باشد چون کار ملی، عمرانی و آبادانی کشور را انجام می دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما پشتیبان بانک مسکن هستیم و اجازه نخواهیم داد این بانک به هر دلیلی توسط تعدادی از افراد، ضعیف شود چون این بانک اهداف بلندمدت و کوتاه مدت بسیاری دارد و برای آنها برنامه ریزی کرده وکمیسیون اقتصادی مجلس از هرگونه پیشنهادی برای توسعه این بانک تخصصی کوتاهی نخواهد کرد.

عملکرد شش ماهه بانک مسکن از زبان مدیرعامل بانک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن نیز از پرداخت تعداد ۱۶۵ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۴۲ هزار میلیارد ریال در قالب عقود مختلف به متقاضیان طی شش ماهه اول سال جاری خبر داد.

محمدهاشم بت شکن گفت: میزان تسهیلات پرداختی بانک مسکن در پایان شهریور ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: بانک مسکن در این مدت تعداد ۷۰ هزار فقره تسهیلات خرید و ساخت به مبلغ ۱۷هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که این میزان نسبت به پایان شهریور ماه سال گذشته ۱۱۴ درصد رشد داشته است.

بت شکن همچنین میزان تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان را طی شش ماهه اول سال جاری در بخش جعاله تعمیر مسکن ۶۴ هزار فقره به مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال عنوان کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۶۵ درصد و از نظر مبلغ ۵۸ درصد رشد نشان می دهد.

مدیرعامل بانک مسکن گزارشی از فعالیت بانک مسکن در بخش مسکن مهر ارایه کرد و گفت: تا پایان شهریور ماه سال جاری در این بخش بالغ بر ۲میلیون و ۳۰۰هزار قرارداد به ارزش ۴۷۳ هزار میلیارد ریال منعقد کرده و حدود یک میلیون و ۲۳۲ هزار واحد مسکونی به مبلغ ۲۴۵هزار میلیارد ریال فروش اقساطی کرده است.

وی افزود: مبلغ فروش اقساطی مسکن مهر در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته با ۲۸ درصد رشد بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال است.

بت شکن یادآور شد: بانک مسکن همزمان با اعطای این تسهیلات، با واگذاری سهم الشرکه ناشی از مشارکت مدنی بالغ بر ۲۱۷ هزار قرارداد تسهیلات به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال از رشد ۳۰ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۲ برخوردار گردید.

وی در ادامه به ارایه گزارشی از فعالیت های بانک مسکن در بخش بانکداری الکترونیک پرداخت و گفت: در این حوزه در شش ماهه سال گذشته ۸۴ درصد ازخدمات بانک به صورت غیرحضوری به مشتریان ارایه می‌شد که این میزان در شش ماهه ابتدای سال جاری به ۹۱ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: تعداد تراکنش های بانک در پایان شهریور ماه سال جاری با ۶۸ درصد رشد نسبت به پایان شهریور ماه سال گذشته به ۱۷۵ میلیون تراکنش شتابی و غیرشتابی رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز