هشدار نماینده پیشین مجلس درباره آثار منفی تعرفه پایین واردات بر تولید داخل/ ضرورت بازنگری در سهمیه مادران در فروش خودروسازان داخلی

در حالی که اخیراً برخی گزارشها از کاهش قابل توجه تعرفه واردات خودرو خبر دادهاند، تحلیلها از مجلس حاکی از آن است که این تصمیم اگرچه در چارچوب اختیارات دولت قرار دارد، اما ممکن است پیامدهای نامطلوبی برای تولید داخلی، تعادل بازار و درآمدهای دولتی بهدنبال داشته باشد.
به گزارش ایلنا، اکبری تالارپشتی، نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه تعیین تعرفهها در اختیار دولت است، خاطرنشان کرد: مجلس در بحث تعرفهها ورود نمیکند، اما توصیه ما این بوده که دولت از تعرفه بهعنوان ابزاری برای تنظیم بازار استفاده کند.
با این حال، تالارپشتی معتقد است؛ کاهش ناگهانی تعرفهها بهخصوص در شرایط فعلی کشور، رویکرد درستی نیست.
او هشدار داد: اینکه یکمرتبه تعرفه خودروهایی که پیشتر ۶۰ یا ۹۰ درصد بود به ۲۰ درصد برسد، میتواند تعادل بازار را بههم بزند، شوک به تولیدکننده وارد کند و زمینه را برای دلالی و التهابات قیمتی فراهم کند.
وی تأکید کرد: اگر قرار بر کاهش تعرفه باشد، این روند باید تدریجی و برنامهریزیشده باشد تا هم تولیدکننده داخلی آسیب نبیند، هم دولت با کاهش یکباره درآمدهای گمرکی مواجه نشود، و هم بازار فرصت تطبیق با شرایط جدید را داشته باشد.
به گفته تالارپشتی، اگر هدف حمایت از مردم و افزایش دسترسی به خودروی با کیفیت و اقتصادی است، دولت باید با دقت در تعرفهگذاری واردات، از ابزارهای نظارتی استفاده کند و کاهش تعرفهها را مرحله به مرحله اجرا کند.
وی همچنین به مسئله سهمیه خودرو برای مادران دارای دو فرزند در طرح جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: در قانون ذکر شده که این سهمیه برای خودروهای داخلی است، چون در زمان تصویب، واردات ممنوع بود. حالا که واردات آزاد شده، اگر قرار باشد سهمی از خودروهای وارداتی به این گروه اختصاص یابد، نیاز به تصویب مجدد دارد؛ اما اصل پیشنهاد، به شرط اجرا و تصویب، میتواند در کاهش فشار از دوش تولیدکننده داخلی مؤثر باشد.
در نهایت، این عضو اسبق مجلس بر لزوم برنامهریزی واقعبینانه در سیاستگذاری تعرفهای تأکید کرد و گفت: تنظیم بازار خودرو نیاز به دقت، تدریج و نظارت دارد. کاهش یکباره تعرفهها اگرچه در اختیار دولت است، اما باید پیامدهای اقتصادی، تولیدی و اجتماعی آن نیز به دقت بررسی شود.