خبرگزاری کار ایران

وزیر هند در پاسخ به سوال ایلنا:

روابط منطقه‌ای را افزایش می‌دهیم/ امکان ورود سایر بازیگران به مسیر ترانزیتی بندر چابهار

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۷۰

وزیر بنادر، کشتیرانی و ابراه‌های هند اظهار داشت: امروز با توجه به اعتمادی که بین کشور هند و ایران وجود دارد روابط منطقه‌ای را افزایش می‌دهیم و قبل از این قرارداد هم هند بار گندم اهدایی و کالای بشر دوستانه را از مسیر بندر چابهار به افغانستان منتقل می‌کردیم. تلاش داریم اکوسیستمی را برای تلاش سایر بازیگران منطقه برای استفاده از مسیر ترانزیتی بندر چابهار ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ساراباناندا سونوال در حاشیه مراسم امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران هند با بیان اینکه امروز لحظه تاریخی برای تصمیم‌گیری درباره اتصالات منطقه ای برای دو ایران و هند کشور است، اظهار داشت: امروز  قرارداد بلند مدت اپراتوری هند در بندر چابهار را امضا می‌کنیم. باور داریم که بندر چابهار می تواند عامل تقویت تجارت در منطقه ما شود و به کانونی برای انجام تجارت و ایجاد صلح و آرامش در منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما در طول این مدت به دنبال افزایش همکاریها به عنوان کشور متحد با ایران بودیم و هستیم و اطمینان داریم که این ابتکار برای ساکنان این منطقه قله‌های توسعه را به ارمغان آورد.

وزیر بنادر، کشتیرانی و ابراه‌های هند با بیان اینکه این قرارداد نشان دهنده اعتماد بین دو کشور است، گفت: موقعیت بندر چابهار برای کشورهای منطقه بسیار مهم است و این بندر دسترسی به آسیای مرکزی ، روسیه و سایر مناطق دارد و این بندر برای همه ارزش فراوان دارد و قرارداد امروز فرصتی برای توسعه روابط در کل منطقه است.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه هر چند هند مدعی است کریدور شمال جنوب برای این کشور مهم است اما در عمل تنها یک درصد کالاهای هند و روسیه از مسیر ایران و چابهار عبور کرده و از سوی دیگر در آخرین اجلاس گروه ٢٠ پیشنهاد کریدور آی‌مک داده می‌شود که بنادر غربی هند را بدون ایران از خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند، آیا با قرارداد امروز این روند تغییر خواهد کرد، گفت: امروز با توجه به اعتمادی که بین کشور هند و ایران وجود دارد روابط منطقه‌ای را افزایش می‌دهیم و قبل از این قرارداد هم هند بار گندم اهدایی و کالای بشر دوستانه را از مسیر بندر چابهار به افغانستان منتقل می‌کردیم. تلاش داریم اکوسیستمی را برای تلاش سایر بازیگران منطقه برای استفاده از مسیر ترانزیتی بندر چابهار ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز