خبرگزاری کار ایران

وزیر بنادر هند:

با ایران متعهد شدیم بندر چابهار را توسعه دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۵۲۹

وزیر بنادر، کشتیرانی و آب‌راه‌های هند گفت: نهایت همکاری برای توسعه بندر چابهار و این مسیر ترانزیتی را انجام دادیم و تلاش کردیم این مسیر به عنوان مسیر ترانزیتی در منطقه باشد و در کنار این اقدامات بمبئی یک روز را به عنوان چابهار نامگذاری کرده و این روز را جشن می‌گیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ساراباناندا سونوال در مراسم امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند با بیان اینکه از سفر دوباره به ایران خوشحالم، اظهار داشت: نخست وزیر هند در سفر به ایران به درستی اعلام کردند که ایران و هند از دوستان دیرینه هستند و وقتی برای انجام این اقدام و انعقاد قرارداد بلند مدت بندر چابهار تصمیم گرفتیم، فاصله‌ها تاثیر نمی‌گذارند و ما بهم بسیار نزدیک می‌شویم. 

وی ادامه داد: این تصمیم را انجام می‌دهیم، البته در سال ٢٠١۶ توافقنامه‌ای را به امضا رساندیم و امروز هم در ادامه آن قراردادی همکاری بلند مدت در بندر چابهار را به امضا می‌رسانیم که این نشان دهنده اعتماد دو کشور بهم است. 

وزیر بنادر، کشتیرانی و آب‌راه‌های هند با بیان اینکه امروز گفت و گو و تبادل نظر خوبی با آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران داشتیم و مذاکراتی درباره کریدور شمال جنوب انجام شد. براساس اراده مشترک دو کشور قصد داریم امروز کانون ارتباط دو کشور را درباره ترانزیت ایجاد کنیم. 

سونوال با بیان اینکه بندر چابهار برای اتصال به آسیای مرکزی بسیار مهم است، گفت: این بندر به کشورهای محصور در خشکی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین هند در این مدت ٨۵ هزار تن گندم را از مسیر چابهار به افغانستان ارسال کرد و همچنین کالاهای بشر دوستانه و ۴٠٠٠ لیتر سم را از مسیر چابهار به افغانستان ارسال کردیم. 

وی با بیان اینکه امیدواریم این بندر به عنوان بندر اصلی ترانزیت در منطقه عمل کند، اظهار داشت:  نهایت همکاری برای توسعه بندر چابهار و این مسیر ترانزیتی  را انجام دادیم و تلاش کردیم این مسیر به عنوان مسیر ترانزیتی در منطقه باشد و در کنار این اقدامات بمبئی یک روز را به عنوان چابهار نامگذاری کرده و این روز را جشن می‌گیریم.

وزیر بنادر کشتیرانی و آبراه‌های هند  افزود: در سال ٢٠٢٢ در هند نشستی با حضور کشورهای آسیای مرکزی با هدف پیشبرد بیانه دهلی برگزار شد در این نشست سران رهبران کشورهای آسیای مرکزی به پیشبرد پروژههای اقتصادی در منطقه تاکید کردند و 

رهبران این کشورها بر نقش مهم بندر چابهار و توسعه ترانزیت تاکید داشتند. اخیرا هم در سال ٢٠٢٣ یک میزگرد با موضوع چابهار  برگزار کردیم که موضوعات مرتبط را در این میزگرد را بررسی کردیم.

وی تاکید کرد: امروز روز بزرگی برای هر دو کشور  است و هر دو کشور به طور مشترک  متعهد شدیم که بندر چابهار را توسعه دهیم و این مسیر به عنوان مسیری اعتماد ساز  برای تجار و بازرگانان در کل منطقه باشد و اپراتور هندی برای تحقق این هدف تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

وزیر هند گفت: هند به دنبال افزایش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است و در تحقق این سیاست نه تنها به دنبال پیشبرد هند بلکه توسعه تمام کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: بر توسعه این بندر این بندر نظارت خواهم داشت و با وزیر راه و شهرسازی ایران هم  برای تحقق تقویت ارتباط دو کشور و اتصال منطقه و رفاه دو کشور در تماس خواهیم بود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز