خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

رونق صادرات خودروهای ایرانی به روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۷۵۶

به گفته عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه با وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین و خروج تمام برندهای خودروهای اروپایی از روسیه، بازاری قابل‌توجه و فرصتی جذاب را برای صنعت خودروی ایران فراهم شده است.

رضا میرکریمی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه در واکنش به خبر وزارت امور خارجه درباره صادرات 15000 دستگاه خودرو از ایران به روسیه در سال 2024 میلادی گفت: صادرات خودرو از ایران به روسیه اتفاق جدیدی نیست و پیش‌ از تحریم شدن صنعت خودروی ایران خودروهای سمند و پژو206 از ایران به روسیه صادر می‌شد و حتی تقاضا برای پژو 206 به اندازه‌ای در روسیه بالا رفت که شرکت پژو فرانسه وارد عمل شد و از تداوم صادرات آن جلوگیری کرد.

وی افزود: خودروهای ایرانی در حالی به روسیه صادر می‌شدند که این کشور کلکسیونی از تمام خودروهای دنیا را ایجاد کرده و انواع خودروهای جهان با قیمت‌های گوناگون در این بازار حضور دارند، این در حالیست که روسیه خود خودروساز است و اگر کسی در روسیه متقاضی خرید خودروی ایرانی باشد بنا بر تنوع‌طلبی و تمایل به تجربه داشتن مدلی متفاوت خودروی ایرانی را می‌خرد.

میرکریمی ادامه داد: با آغاز تحریم‌ها صادرات پژو206 متوقف شد و در ادامه صادرات سمند نیز به دلیل مشکلات موجود در حمل و نقل متوقف شد که البته این مشکلات اکنون از بین رفته است و پتانسیل چشمگیری برای صادرات خودروهای ایرانی به روسیه وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بازار روسیه تقاضا برای 15000 دستگاه خودروی ایرانی در سال وجود دارد، گفت: روسیه بازار بزرگی دارد و متوسط ارزش واردات آن سالانه به 270 میلیارد دلار می‌رسد، در چنین شرایطی با وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین تمام برندهای اروپایی از روسیه خارج شده‌اند و این امر بازاری قابل‌توجه و فرصتی جذاب را برای ایران فراهم کرده و فضای رقابت کامل در این بازار از بین رفته است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: بیشتر صادرات ایران به روسیه همواره شکل سنتی داشته و شامل خشکبار، مواد غذایی و صنایع دستی می‌شده است و مدیریت برند در کار نبوده، اما اخیرا این رویه با صادرات کالاهایی مانند توربین‌های شرکت مپنا و کاتالیست‌های موردنیاز صنایع نفت و پتروشیمی تغییر کرده و سبب شده صادرات ایران به روسیه رویه‌ای نو به خود بگیرد. با توجه به اینکه قطعه‌سازان ایرانی هم عملکرد خوبی در بازاریابی در روسیه داشته‌اند.

وی درباره احتمال صفر شدن تعرفه صادرات خودرو به روسیه گفت: براساس توافق بین ایران و روسیه 87 قلم کالا مشمول تعرفه صفر است اما از آنجا که خودرو در گروه کالاهای حساس قرار دارد، صفر شدن تعرفه صادرات آن بعید به نظر می‌رسد.

میرکریمی همچنین اظهار کرد: برآورد ما در اتاق بازرگانی این است که ارزش صادرات ایران به روسیه تا پایان سال جاری از 750 میلیون دلار عبور کند و  به یک میلیارد دلار نزدیک شود و پیش‌بینی می‌شود این جریان رو به رشد ادامه یابد. البته گفتنی است که قدرت خرید روس‌ها نیز در حال کاهش است و این امر می‌تواند سبب شود ارزش واردات آنها که به طور معمول 270 میلیارد دلار در سال است در سال 2024 میلادی به دلیل تحریم‌ها به 210 میلیارد دلار کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
نظرات خوانندگان
  • ایرانی

    شمابازارداخلی روتامین کنید
    صادرات پیشکش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز