خبرگزاری کار ایران

۱۳ اقدام که مصرف برق کولرهای گازی را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۰۵۴

امرزه کولرهای گازی به تنهایی چیزی حدود 30 درصد از مصرف برق کشور در اوج بار را به خود اختصاص داده‌اند و در این بین با رعایت چند نکته کلیدی می‌توان به شکل قابل توجهی میزان مصرف برق این سیستم‌های سرمایشی را کاهش داد، اقدامی که علاوه بر افزایش طول عمر کولرهای گازی، همچنین نقش موثری در کاهش قبض برق مشترکان خواهد داشت.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، مصرف برق کولر‌های گازی ۵ تا ۶ برابر کولر‌های آبی است و به طور کلی استفاده از این سیستم‌های سرمایشی جز در مناطق گرمسیری و شرجی کشور که در فصل گرم سال الگوی مصرف برق بالاتری نسبت به مناطق عادی دارند، توصیه نمی‌شود.

با این وجود در سال‌های گذشته تحت تأثیر عوامل مختلف همانند تغییر سبک زندگی و نیز ساخت و ساز مسکن در بسیاری از شهر‌ها میزان استفاده از کولر‌های گازی افزایش یافته است.

بر اساس آمار رسمی امروزه بالغ بر ۱۰ میلیون کولرگازی در فصل تابستان در سراسر کشور فعال است که این کولر‌ها در مجموع ۲۰ هزار مگاوات از ۷۰ هزار مگاوات مصرف پیک برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

مجموعه واقعیت‌هایی که نشان می‌دهد رعایت نکات مرتبط با مدیریت مصرف برق کولرهای گازی تا چه میزان مهم است و علاوه بر کمک به مشترکان در کاهش هزینه‌های مرتبط با مصرف انرژی برق همچنین می‌تواند به حفظ پایداری شبکه برق سراسری کمک کند.   

برای کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر کولر‌های گازی نکات مهمی وجود دارد که در ادامه و به اختصار به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

۱-از کولر‌های گازی متفرقه و غیر استاندارد استفاده نکنید

امروزه بسیاری از سودجویان در بازار تلاش می‌کنند تا کولر‌های متفرقه و غیراستاندارد را با قیمت‌های پایین‌تر به مشتریان بفروشند. ناگفته پیداست که استفاده از این کولر‌ها علاوه بر عمر کوتاه دستگاه موجب افزایش مصرف برق خواهد شد؛ لذا باید در انتخاب نوع کولر گازی دقت کنید. در حال حاضر، کولر‌های گازی متنوعی در بازار وجود دارند و کولر گازی اسپلیت یا دو تیکه برای خانه‌ها، بیشتر استفاده می‌شوند و کولر‌های گازی ایستاده برای ساختمان‌هایی استفاده می‌شوند که مساحت بالاتری دارند. کولر گازی پرتابل معمولا در ظرفیت‌های پایین ساخته می‌شوند و برای واحد‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع پنجر‌ه‌ای هم در بازار وجود دارد، اما به دلیل آنکه فاقد ریموت هستند و یا امکان تبدیل به حالت گرمایشی را ندارند، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین بسیاری از صاحبخانه‌ها سعی می‌کنند از کولر‌های گازی بزرگ که ظرفیت‌های بالایی دارند برای خنک کردن ساختمان استفاده کنند، اما باید بدانید استفاده از بزرگترین‌ها همیشه بهترین راه نیست. اینکار باعث هدر رفت انرژی می‌شود، دمای محیط را نامناسب می‌کند و فشار غیرضروری به کولرگازی وارد می‌کند. از طرف دیگر اگر کولر گازی کوچک و با ظرفیت کم را انتخاب کنید، انرژی کافی برای خنک کردن تمام خانه و ساختمان وجود نخواهد داشت.

۲. دمای آسایش را رعایت کنید

یکی از باور‌های غلط موجود در افکار عمومی درباره کولر‌های گازی این است که تصور می‌کنند هرچه دمای کولرگازی را پایین‌تر بیاورند، باعث خنک‌تر شدن محیط می‌شود.

یک بررسی میدانی اثبات می‌کند که به طور مثال وقتی دمای هوای خارج از خانه ۴۰ درجه است، حتی اگر دمای کولرگازی روی دمای زیر ۲۰ قرار بگیرد، به هیچ وجه دمای خانه به این درجه نخواهد رسید؛ بنابراین این اقدام باعث می‌شود که دستگاه کولرگازی به طور پیوسته و بی‌وقفه فعال باشد و نه تنها دمای خانه به دمای مورد هدف نمی‌رسد، بلکه انرژی برق بسیار زیادی مصرف خواهد کرد.

این در حالی است که اگر دمای آسایش که ۲۴ درجه تا ۲۵ درجه است، رعایت شود، کولرگازی در چندین مقطع به دلیل رسیدن به دمای هدف خاموش خواهد شد و علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، همچنین میزان مصرف انرژی کولر گازی نیز تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

۳- کولر گازی را در جای درست قرار دهید

نصب کولر گازی در جای درست (پنل خارجی و داخلی که به ترموستات هم معروف است)، در میزان کارآمدی کولرگازی، مصرف بهینه انرژی و هزینه برق ساختمان تاثیر مستقیم دارد؛ بنابراین برای عملکرد بهینه، بسیار مهم است که پنل خارجی را در معرض مستقیم تابش آفتاب قرار ندهید. همچنین باید فاصله پنل داخلی از سقف رعایت شود و دورتر از وسایل گرمایشی مانند لامپ‌ها، تلویزیون و موارد دیگر قرار گیرد.

۴-کولرگازی را به صورت دوره‌ای و سالانه سرویس کنید

هیچ فردی مایل نیست، هزینه اضافی برای تعمیر و یا نصب مجدد کولر بپردازد و برای جلوگیری از این کار، بهترین کار جدی گرفتن تنظیمات سالانه و سرویس کولرگازی است. در سرویس سالانه، سرویس‌کار کولر گازی باید سیم‌پیچی‌ها و بخش فنی، لول‌های که به پنل داخلی وصل می‌شود و باقی موارد را چک کند تا جلوی خرابی‌های بزرگ گرفته شود. برای این کار می‌توانید از یک نمایندگی معتبر سرویس کولر گازی با قیمت مناسب کمک بگیرید.

۵. فیلتر هوا را عوض کنید

تعویض و تمیز کردن فیلتر هوا کار آسانی است، در حالی که ممکن است فکر کنید اینکار چندان مهم نیست. اما بی‌توجهی به تعویض فیلتر کولر گازی ممکن است عملکرد آن را کاهش دهد و در عین حال جریان هوای خنک ضعیفی در خانه ایجاد کند. علاوه بر آن، تعویض و تمیز کردن فیلتر هوا، استفاده از انرژی را بهینه و طول عمر دستگاه را طولانی‌تر می‌کند و هزینه انرژی و برق را کاهش می‌دهد. به ویژه اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که هوای آلوده دارد، سعی کنید فیلتر‌های هوا را حداقل هر دو ماه یکبار تعویض کنید.

۶. از کولر گازی در تمام طول روز استفاده نکنید

همه تلاش می‌کنیم مصرف انرژی را بهینه کنیم، اما گاهی اوقات پیش می‌آید که کولر گازی برای تمام طول روز و یا ۲۴ ساعت روشن بماند که موجب مصرف بسیار زیاد انرژی و هدر رفتن آن می‌شود.

بهتر است در ساعاتی که دمای هوا نسبتاً مطلوب است با هدف کاهش مصرف انرژی و نیز استراحت دادن به دستگاه، کولر گازی را خاموش کنیم.

۷. از دستگاه‌های تنظیم کولر استفاده کنید

ممکن است قبل از خروج از خانه، یادتان برود کولر را خاموش کنید و اینکار منجر به مصرف بیشتر برق و انرژی در زمانی که به آن نیازی نیست، بشود. برای جلوگیری از چنین شرایطی می‌توانید از دستگاه‌هایی برای تنظیم ترموستات استفاده کنید. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کند در طول زمان‌هایی که درخانه نیستید، کولر به صورت خودکار خاموش و یا در درجه دمایی مناسب قرار بگیرد.

۸. راه کولر گازی را باز نگاه دارید

حتی اگر مکان بسیار خوبی برای نصب کولر گازی در نظر بگیرید، در طول زمان استفاده ممکن است عوامل خارجی مانند شاخه درخت، برگ و یا دیگر ذرات خارجی، راه کولر گازی را مسدود کنند و جلوی عملکرد بهینه آن گرفته شود؛ بنابراین اگر مشاهده کردید که کولر نسبت به قبل کمتر خنک می‌کند، این موضوع را هم بررسی کنید. این مورد درباره کولر‌های آبی نیز مشابه است، به همین ترتیب بهتر است از خدمات نصب کولر آبی و یا کولر گازی توسط شرکت‌های معتبر کمک بگیرید.

۹. از فن‌ها استفاده کنید

استفاده از پنکه‌ها می‌تواند فشاری که به کولر‌های گازی می‌آید را کم کند؛ بنابراین اگر قصد دارید در کنار کولر‌های گازی از فن‌ها و یا پنکه‌ها استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از پنکه‌های سقفی استفاده کنید که چرخش هوا را بهتر انجام می‌دهند.

۱۰. کولر‌های قدیمی را با کولر‌های جدید تعویض کنید

کولر‌های گازی قدیمی، ناکارآمد هستند و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های جدیدتر می‌تواند هزینه خنک کردن را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد؛ بنابراین اگر برای مدت بسیار طولانی از کولر گازی قدیمی استفاده می‌کنید، بهتر است به فکر تعویض آن با مدل‌های جدیدتر باشید.

۱۱. مشکلات کوچک را نادیده نگیرید

اگر زمانی که کولر‌های گازی کار می‌کنند، بو‌ها و یا صدا‌های عجیب می‌شنوید، بهتر است آن‌ها را نادیده نگیرید، چرا که مجبور خواهید شد به تعمیرات بزرگتری دست بزنید و از جهت دیگر، چون نشانه‌های کارکرد نامناسب کولر هستند، مصرف برق شما را هم زیاد می‌کنند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، حتما به سراغ تعمیر کولر گازی بروید.

۱۲-از چند کولر به طور هم‌زمان استفاده نکنید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور به طور هم‌زمان چند دستگاه کولرگازی در یک خانه روشن است که این اقدام علاوه بر کاهش طول عمر دستگاه به افزایش شدید مصرف منجر می‌شود. پیشنهاد می‌شود حتی‌المقدور کولر‌های مستقر در اتاق‌های کم‌تردد را به فراخور زمان خاموش کنید.

به طور مثال در ساعت خواب کولر پذیرایی را خاموش کنید و در طول روز کولر اتاق خواب را خاموش نگاه دارید.

۱۳-کولر‌ها را در زمان مناسب روشن کنید

یک اقدام اشتباه دیگر در ارتباط با نحوه استفاده از کولر‌های گازی که معمولاً در جلسات اداری اتفاق می‌افتد، این است که به طور مثال شهروندان وقتی می‌خواهند رأس یک ساعت بخصوص از اتاق مجهز به کولر گازی استفاده کنند، در لحظه آن را روشن می‌کنند و سریعاً دمای آن را کاهش می‌دهند. این در حالی است که به عنوان مثال می‌توان از یک ساعت قبل کولر را روشن کرد و دمای آن را روی دمای آسایش ۲۴ تا ۲۵ درجه قرار داد تا در موقع نیاز دمای متبوع محیط را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز