خبرگزاری کار ایران

جزییات تولید ۱۳ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر/ در هر استان شهرک خورشیدی راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۲۶۵

معاون وزیر نیرو گفت: بنا داریم ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی، ۳ هزار مگاوات برق بادی از مسیر قانون رفع موانع تولید و ۳ هزار مگاوات توسط صنایع تولید برق تجدیدپذیر داشته باشیم و ۳ هزار مگاوات نیز از شهرکهای صنعتی برق تجدیدپذیر وارد مدار کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود کمانی در مراسم امضای قرارداد احداث نخستین نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بین ساتبا و چادرملو با بیان اینکه قرارداد امروز بزرگ‌ترین قراردادی است که در قالب قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید به امضا رسیده، اظهار داشت: امیدواریم این نیروگاه به موقع وارد مدار شود و بخشی از نیاز برق صنعت کشور را تامین کند.

وی افزود: مجوز ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی داشتیم که برای ۳ هزار مگاوات مناقصه برگزار شده ‌ است.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از موانعی که منجر به تاخیر شد بازپرداخت به موقع سرمایه گذاری بود که با پیگیریهای انجام شده آیین نامه ماده ۱۲ اصلاح شد و تضامین لازم داده می شود. همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف شده که برای سرمایه گذار کد شناسه یکتا تخصیص دهد، با رفع این موانع قرارداد منعقد و باقیمانده کار جلو می رود.

وی خاطرنشان کرد: برای احداث ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی از طریق ماده ۱۲ در حال اخذ مجوز هستیم که امیدواریم با کمک متولیان ار جمله سازمان برنامه و بودجه بزودی شاهد تصویب در شورای اقتصاد باشیم که پروسه احداث انجام شود.

وی با بیان اینکه ترکیب نیروگاه خورشیدی و بادی می تواند نیاز برق را در زمان پیک پوشش دهد، افزود: زمانی که برق خورشیدی در صبح زود و یا شب امکان تولید ندارد برق بادی می تواند تولید داشته باشد تا برق پایدار تامین‌ شود.

کمانی تصریح کرد: مسیر دیگر ما حضور صنعت برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر است علاوه بر آن از طریق ماده ۱۲ و بورس نیز  صنعت می تواند به صورت خودتامین برق مورد نیاز را تامین کند.

وی کفت: ما بنا داریم ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی، ۳ هزار مگاوات برق بادی از مسیر قانون رفع موانع تولید و ۳ هزار مگاوات توسط صنایع تولید برق تجدیدپذیر داشته باشیم و ۳ هزار مگاوات نیز از شهرکهای صنعتی برق تجدیدپذیر وارد مدار کنیم که مصوبات آن اخذ و ابلاغ شده و امکان صدور پروانه دارند.

معاون وزیر نیرو گفت: در پیک امسال از ۲۰ تیر تا ۲۰ مرداد ۶ هزار مگاوات کمبود برق داریم اگر تجدیدپذیرها وارد مدار شوند تابستان سال آینده بدون اینکه محدودیتی برای بخش کشاورزی و صنعت قائل شویم؛ تامین برق خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما ناترازی گاز داریم و امکان تامین گاز نیروگاهی در آینده سخت است بنابراین توسعه تجدیدپذیر باید در دستور کار قرار گیرد.

کمانی بیان داشت: علاوه بر ۱۰ هزار مگاوات؛ تابلوی برق سبز در بورس را که ماه گذشته راه اندازی شد؛ داریم که خریداران و فروشندگان در آن معامله می کنند. همچنین مسیر خوبی برای توسعه مقیاس کوچکها ایجاد‌ شده، ایجاد شهرکهای خورشیدی و راه اندازی نیروگاه پشت بامی در سوله های صنعتی نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در نظر داریم در هر استان یک شهر خورشیدی راه اندازی کنیم، گفت: احداث نیروگاههای انشعابی نیز مطابق گذشته ادامه دارد.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: برای بخش حمایتی نیز احداث ۱۱۰ هزار مگاوات را در نظر گرفتیم که مقدمات آن انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز