خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح مشترک ایران و سازمان فائو برای توسعه شتر دوکوهانه

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۲۹۷

توسعه، جلوگیری از انقراض و مردمی‌سازی پرورش شتر دوکوهانه در طرح مشترک ایران و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هدفگذاری شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدرضا علیان، مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه، جلوگیری از انقراض و مردمی‌سازی پرورش شتر دوکوهانه در طرح مشترک ایران و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هدف گذاری شده است، گفت: فائو برای اجرای این طرح مشترک سه ساله ۳۵۰ هزار دلار اعتبار اختصاص داده است و مقرر شده بر اساس این طرح، شرایط فرهنگی، ترویجی و آموزشی پرورش شتر دوکوهانه با مشارکت طایفه‌های بزرگ مانند شاهسوند که در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی مستقر هستند، فراهم شود.

وی جمعیت شترهای دوکوهانه در کشور را ۲۰۰ نفر و تعداد شترهای یک کوهانه را ۲۰۰ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: در سال‌های گذشته در زمینه تلاقی نژادی بین شتر دوکوهانه و یک کوهانه در کشور کار کرده‌ایم، اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که جمعیت هیبرید و آمیخته دو کوهانه و یک کوهانه به اندازه کافی در استان‌هایی مانند سمنان، اصفهان، قم، قزوین داریم، اما باید نژاد خالص را حفظ و حراست کنیم.

وی افزود: حفظ و حراست از نژادهای خالص شتر دوکوهانه بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و در این راستا باید بهره‌برداری اقتصادی برای افراد ایجاد شود.

علیان ادامه داد: برای هیبرید یک کوهانه و دو کوهانه، بازار جهانی خوبی به ویژه در ترکیه وجود دارد.

وی در همین حال تصریح کرد: روش‌های تولید جنین و اسپرم شتر دوکوهانه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر بهبود، تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در مورد تغذیه شتر نیز اذعان داشت: در حال حاضر روی گیاهان هالوفیت یا گیاهان شورپسند مانند خارشتر و گز کار می‌کنیم ضمن آن که دستورالعمل جمع‌آوری و عمل‌آوری گیاه خار شتر برای خوراک شتر را به سراسر کشور ابلاغ کرده‌ایم.

وی گفت: شتر دوکوهانه یک اکوتیپ منحصر به فرد است و بیشتر در غرب کشور به ویژه در استان اردبیل و استان‌های سردسیر موجود است.

گفتنی است؛ طرح سه ساله مشترک ایران و سازمان فائو حفظ و حراست از از نژاد خالص شتر دوکوهانه سال آینده به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز