خبرگزاری کار ایران

آغاز همکاری «فائو» با ایران برای افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزی دیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۲۰۷

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت نخستین همایش ملی پروژه مشترک سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و وزارت جهاد کشاورزی موسوم به «TCP» با هدف افزایش بهره‌وری و فعال‌سازی ظرفیت تولید کشاورزی دیم در مراغه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، «مظفر روستایی» در آیین گشایش این همایش ملی، سطح زیر کشت محصولات زراعی دیم در کشور را بیش از پنج میلیون هکتار اعلام کرد که از این میزان اراضی در سال بیش از ۶ میلیون تن محصول تولید می‌شود.

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مدیریت زمان کشت در شرایط دیم به‌ویژه توسط کشاورزان و بهره‌برداران در شرایط کنونی را مهم دانست و اعلام کرد: با ۷۰ درصد مدیریت درست در زمان کشت در دیمزارها شاهد افزایش ۴۰ درصدی تولید خواهیم بود و در این راستا بهره‌گیری از فناوری‌های روز و ارقام جدید تحقیقاتی برای دستیابی به تولید پایدار ضروری است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش بارش در کشور، کار کردن در شرایط دیم روز به روز سخت‌تر می‌شود و این موسسه باید بتواند در سایه تحقیقات و معرفی تکنولوژی‌های جدید، کشت دیم را به پایداری تولید برساند.

روستایی، هدف از ایجاد پایگاه‌های نوآورانه در استان‌ها را انتقال یافته‌های تحقیقاتی جدید و ترویج استفاده از دستورالعمل‌های فنی موسسه اعلام کرد و گفت: موسسه تحقیقات دیم در مناطق مختلف کشور ایستگاه‌های تحقیقاتی دارد و پژوهش‌های بخش کشاورزی دیم ۱۶ استان در این موسسه انجام می‌شود.

تامین امنیت غذایی کشور در گرو رعایت تناوب در دیمزارها

«فرامک عزیزکریمی» مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: طرح مشترک ایران و فائو از ابتدای سال زراعی جاری در چهار استان آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان و کردستان اجرا می‌شود و این طرح دو ساله در جهت تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و توسعه روستایی کشورها طراحی شده است.

وی افزود: محققان موسسه دیم تجربیات ارزشمندی در زمینه دیم دارند و لازم است با توجه به افزایش جمعیت و مشکل کم آبی در کشور از دانش فنی محققان کشورهای دیگر در خصوص افزایش تولید در دیمزارها استفاده کرد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، عدم رعایت تناوب در دیمزارها را از مشکلات اساسی تولید برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با رعایت تناوب، سهم علوفه، دانه روغنی و حبوبات در تناوب با غلات افزایش یابد.

کشاورزی حفاظتی مکانیزمی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی

«بوژو»، مشاور ارشد فائو به فعالیت‌های دفتر مرکزی فائو درباره کشاورزی حفاظتی و افزایش تولید در دیمزارها پرداخت و گفت: کشاورزی حفاظتی فقط یک هدف حفاظتی نیست، بلکه یک مکانیزم برای تولید محصولات کشاورزی است و به دلیل مزایای زیاد استفاده از آن در دنیا در حال افزایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز