خبرگزاری کار ایران

تراز آب در سد چمشیر به ۵۳۸ متر از سطح دریا رسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۷۱۰

پس از انجام یک دوره آبگیری آزمایشی در سد چمشیر که تا روز دوشنبه 22 اسفندماه ادامه داشت، تراز آب ذخیره شده در سد به 538 متر از سطح دریا رسید. همچنین بررسی‌ها نشان داد میزان EC آب مخزن پس از آبگیری آزمایشی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، پس از یک دوره آبگیری کنترل شده و موفق در سد چمشیر در حال حاضر حجمی معادل ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد ذخیره شده است.

محمود محضرنیا، مجری سد و نیروگاه سد چمشیر در رابطه با آخرین وضعیت سد گفت: به رغم اخذ مجوز کمیته آبگیری از آذرماه امسال، با توجه به اهمیت پروژه مقرر شد آبگیری به صورت مرحله‌ای و کنترل شده انجام گیرد که مرحله اول آبگیری شامل پلاک کردن تونل انحراف، تست دریچه‌های تخلیه کننده و کنترل و تنظیم میزان رها سازی آب، با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آبگیری سد وارد مرحله بعد شده است، بیان کرد: در این مرحله امکان ذخیره سازی آب تا ارتفاع  نرمال سد همراه با پایش و کنترل لحظه‌ای خواهد بود. البته لازم به ذکر است که با توجه به تمهیداتی که در این طرح برای کنترل کیفیت با ایجاد چند مجرا در بدنه سد پیش‌بینی شده این امکان را به طرح خواهد داد که در هر زمان نسبت به تنظیم آب داخل مخزن یا تخلیه آن اقدام شود.

محضرنیا در مورد نتیجه مرحله آزمایشی آبگیری روی کیفیت آب رودخانه زهره اضافه کرد: هم اینک میزان EC آب در مخزن سد نزدیک به 1200 است که عدد مطلوبی است، در حالی که سابق بر این، در شرایط نبود سد در این ایام میزان EC آب از 1800 نیز فراتر می‌رفت.

مجری سد چمشیر ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر تراز سد به 538 متر از سطح دریا رسیده است، ادامه داد: با وارد شدن به مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین دست مخصوصا کشاورزان عزیز دشت‌های زیدون و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز که با آب بسیار اندک و در عین حال بی کیفیت روبرو بودند، از سد چمشیر آب مناسبی را چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی دریافت خواهند کرد.

محضرنیا همچنین از حضور احتمالی رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد اجرایی کشور برای افتتاح نیروگاه این سد در اردیبهشت سال آینده خبر داد و در این باره افزود: نیروگاه سد چمشیر قادر است سالانه ۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی تولید کند.

گفتنی است، هدف از احداث سد چمشیر ذخیره ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب رودخانه زهره به منظور بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها و تولید برق بوده است که پیش‌بینی می‌شود نقش موثری در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاشیه سد داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز