خبرگزاری کار ایران

خاندوزی در پاسخ به ایلنا:

واقعیت اقتصاد ایران با نرخ نیمایی پشتیبانی می‌شود/ هر سه موتور کنترل تورم در مسیر کاهش هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۸۷۶

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در جریان باشید آن چیزی که واقعیت اقتصاد ایران پشتیبانی می‌کند نرخی است که در بازار نیما و بازار متشکل عرضه می‌شود که نرخ در هر دو بازار کمتر از ٣٠ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران درباره درخواست شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو در بورس اظهار داشت : قرار براین است که این موضوع در شورای عالی بورس مورد بررسی قرار بگیرد و در این زمینه شورا تصمیم خواهد گرفت و بh رییس شورای رقابت و مرکز ملی رقابت هم صحبت‌هایی شده‌تا تعارض تصمیم‌گیری بین نهادهای مختلف پیش نیاید.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه زمانی که قیمت دلار بین ٣٢ تا ٣۵ هزار تومان بود وزارت اقتصاد وعده کاهش نرخ تورم را داد و امروز که نرخ دلار بیش از ۴۵ هزار تومان است هم ادعای کاهش نرخ تورم را دارید، براین اساس اثر افزایش ١٠ هزار تومانی نرخ دلار در نرخ تورم را انکار می‌کنید یا آن را در نظر نمی‌گیرید؟ گفت: در جریان باشید آن چیزی که واقعیت اقتصاد ایران پشتیبانی می‌کند نرخی است که در بازار نیما و بازار متشکل عرضه می‌شود که نرخ در هر دو بازار کمتر از ٣٠ هزار تومان است.

وزیر اقتصاد درباره سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه واقعیت این است که کالا در بازار با دلار ۴۵ هزار تومانی به فروش می‌رسد و این قیمت در نرخ تورم اثرگذار است، افزود : مسأله انتظارات روانی است که رسانه‌ها باید کمک کنند تا مردم به قیمت‌های رسمی اعتماد کنند و مردم اعتماد کند به اینکه کالا با نرخ های رسمی دلار وارد کشور می‌شوند. همکارانم، اقتصاد خوانده‌ها، رسانه‌ها و رفقاهایمان می‌دانند در واقعیت اقتصاد چه می‌گذرد و سهم ارزهای رسمی در اقتصاد ایران بالای ٨۵ درصد است. آن نرخی هم در بازار القا می‌شود و برخی از کالاهای قاچاق با آن قیمت ‌های غیر رسمی وارد کشور می‌شود و خروج سرمایه کشور با آن نرخ غیر رسمی صورت می‌گیرد، اینطور نیست که بگوییم قیمت غیر رسمی هم واقیعت ندارد. رسانه‌ها باید کمک کنند تا تبیین شود که مثل بسیاری از سال‌ها که ما در آن مواقع با تنگای عرضه و با دو نرخ موثر رسمی و کمتر موثر مواجه بودیم جامعه بپذیرد که جای اصل و فرع را عوض نکند.  

خاندوزی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با مجموع این موضوعات و افزایش نرخ دلار و افزایش تورم در دی ماه هنوز بر سر حرف‌تان برای کاهش نرخ تورم هستید، اظهار داشت: حتما تمام موتورهای کنترل تورم اعم از کنترل نقدینگی و کسری بودجه در کشور کنترل شده است و رسانه‌ها هم کمک می‌کنند مسأله نرخ ارز که انتظارات آتی در اذهان مردم و فعالان اقتصادی دارد، کنترل شود و هر سه موتور کنترل تورم در مسیر کاهش آینده نرخ است به شرطی که اجازه ندهیم که شایعات خارجی با این سرعت و اینقدر زود بازار را بهم بریزد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز