خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

آغاز وادارات واگن خارجی بعد از سال‌ها ممنوعیت/ مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین ناوگان لکوموتیوی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۴۸۳

رییس انجمن صنفی شرکت حمل و نقل ریلی اظهار داشت: برای واردات واگن‌های نو مذاکرات در حال انجام است و اگر به نقطه‌ای برسیم که از محل تولید داخل نیاز ناوگان مرتفع نشود، با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط واردات انجام می‌شود اما به هر حال اولویت ما تامین ناوگان از کارخانه‌های واگن سازی داخلی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ناصر بختیاری در نشست خبری امروز از آغاز واردات واگن‌های مسافری خبر داد و گفت: سفارش‌هایی از چین و اروپا برای خرید واگن مسافر انجام شده که در مراحل فرآیند خرید هستند.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه واردات واگن در چند سال گذشته ممنوع بوده آیا ممنوعیت برداشته شده و چه تعداد واگن وارد خواهد شد، ادامه داد: برای واردات واگن‌های نو مذاکرات در حال انجام است و اگر به نقطه‌ای برسیم که از محل تولید داخل نیاز ناوگان مرتفع نشود، با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط واردات انجام می‌شود اما به هر حال اولویت ما تامین ناوگان از کارخانه‌های واگن سازی داخلی است.

 رییس انجمن صنفی شرکت حمل و نقل ریلی مسافری افزود : در حال حاضر ١١٠٠ واگن وجود دارد و همچنین ٢٠٠ واگن خدماتی فعال است و نیاز به ٢٠٠ واگن مسافری دیگر در ناوگان وجود دارد .

وی با اشاره به آمار و عملکرد جابجایی مسافر در 9 ماه اول امسال ادامه داد: در 9 ماه امسال (تا 25 آذرماه) میزان جابجایی مسافر 21 میلیون و 500 هزار نفر بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 50 درصدی داشته و در سال گذشته میزان جابجایی مسافران 14 میلیون و 420 هزار نفر بوده است.

رییس انجمن صنفی شرکت حمل ونقل ریلی مسافری ادامه داد: همچنین در 9 ماه سال گذشته 7 میلیارد و 620 میلیون نفر کیلومتر از طریق شبکه ریلی جابجا شده و این عدد در مدت مشابه امسال 11 میلیارد و 840 میلیون نفر کیلومتر بوده که افزایش 55 درصدی در این بخش داشتیم.

بختیاری درباره جابجای مسافر بین شهری و حومه‌ای اظهار داشت: در مدت مذکور در سال گذشته 10 میلیون و 540 هزار نفر آمار جابجایی بین شهری بوده که این عدد در سال جاری به 15 میلیون و 890 هزار نفر رسیده است همچنین در بخش حومه ای میزان جابجایی مسافران 3 میلیون و 880 هزار نفر بوده که در سال جاری به 5 میلیون و 660 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

رییس انجمن صنفی شرکت حمل ونقل ریلی مسافری با اشاره به حجم تاخیرات در حمل ونقل ریلی گفت: میانگین تاخیر از مبدا در سال گذشته 26 ثانیه بوده که امسال این عدد به 22 ثانیه کاهش پیدا کرده و همچنین میزان میانگین تاخیر نهایی بین شهری و حومه ای در سال گذشته 25 دقیقه بوده که امسال به کمتر از 20 دقیقه کاهش کرده است.

وی با بیان اینکه روزانه 120 لکوموتیو به بخش مسافری اختصاص دادیم ادامه داد: برای سرپا نگه داشتن حمل ونقل ریلی به تسهیلات کم بهره و بلند مدت نیاز داریم و بدون نقدینگی امکان بازسازی و نوسازی ناوگان مسافری وجود ندارد.

بختیاری با بیان اینکه قیمت بلیت قطار در برخی از مسیرها از جمله تهران – قم – گرمسار  خنده دار است گفت: در حال حاضر قیمت بلیت تهران – قم تا گرمسار 4 هزار تومان است که قابله مقایسه با قیمت کرایه هیچ یک از شقوق حمل و نقل نیست. افزایش قیمت بلیت قطار به سیاست های دولت بر می گردد اما عقب ماندگی قابل توجهی در بحث رشد قیمت بلیت قطار داریم که برای جبران این عقب ماندگی ها به افزایش 40 درصدی قیمت بلیت نیاز داریم اما همواره سقف افزایش قیمت ها تا 20 درصد موافقت شده و معمولا هم این افزایش قیمت بعد از مسافرت های نوروزی انجام می شود.

وی درباره سن ناوگان مسافری ریلی اظهار داشت: در حال حاضر در کشورهای اروپایی و پیشرفته هم واگن های بالای 40 سال و 45 ساله فعال هستند و پس از بازسازی واگن های مسافری سن قطار مطرح نیست آنچه که ملاک قرار می‌گیرد زنده بودن آن قطار و واگن است. و پس از بازسازی اساسی واگن دیگر نمی‌توان سن آن واگن را بالاتر از 40 سال در نظر گرفت.

رییس انجمن صنفی شرکت حمل ونقل ریلی مسافری با اشاره به تامین لکوموتیوهای جدید گفت: در بحث لکوموتیو سیاستگذار نیستیم اما مطلع هستم که در تامین ناوگان لکوموتیوی از رهبری مجوزهایی دریافت شده که بتوان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد. اما در بحث واردات واگن های جدید همانطور که گفتم شرکت ها بر مبنای تولید داخل برنامه ریزی می کنند اما مازاد توان تولید ناچار به واردات هستیم و البته برای تامین  قطعاتی مانند ترمز و قلاب ناگزیر به واردات هستیم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های تولید کننده داخلی تاخیر در تحویل، سفارشات داشتند ادامه داد: آنها هم با مشکلات نقدینگی روبرو هستند و اگر نقدینگی تامین شود بخشی از مشکلات در صنعت ریلی برطرف خواهد شد اما واقعیت این است که بخش مسافری بدون کمک دولت سرپا نمی‌ماند. به طوری که شرکت رجاء در بحث تعمیر خود کشش‌ها که تنها متعلق به این شرکت است و از شرکت زیمنس آلمان هم تامین شده با مشکل نقدینگی مواجه شده و به همین دلیل تعدادی از خود کشش‌ها زمین‌گیر هستند و برای تعمیر این خودکشش‌ها بین 300 تا 500 میلیارد تومان به نقدینگی نیاز داریم.

بختیاری درپاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اعتراض اخیر کارکنان رجاء و همچنین عقب ماندگی پرداخت حقوق و دستمزد شرکت‌های پیمانکاری رجاء تاکید کرد: در سالهای گذشته بنا به دستور راه آهن شرکتی برای ارایه خدمات فنی در رجاء ایجاد شد از این رو باید کارکنان بخش فنی رجاء به این شرکت جدید منتقل می‌شدند از این رو اعتراضاتی در این باره جود دارد اما شرکت رجاء هیچ عقب ماندگی در بحث حقوق و دستمزدها ندارد و در نیمه اول امسال تمام تلاش بر این بود که با ایجاد نظم مالی و ساماندهی عقب ماندگی های بخش های مختلف هیچ معوقاتی در بخش حقوق و دستمزد نداشته باشیم و اسناد مالی رجاء در این باره قابل انتشار است.

وی افزود: تمام صورت وضعیت ها به روز هستند اما هنوز فاصله ای در زمان پرداخت حقوق و دستمزد داریم در حال حاضر شرکت رجاء و شرکت های زیر مجموعه آن در مدت زمان 26 تا 29 ماه نسبت به پرداخت حقوق اقدام می‌کنند اما این تاریخ برای شرکت‌های پیمانکاری به هفتم ماه می‌رسد در حال این پرداخت ها کاملا منظم است و هیچ اعتراضی در این باره وجود ندارد. اگر شرکت‌های پیمانکاری عملکرد را تا 25 هر ماه ارایه دهند امکان پرداخت حقوق و دستمزد تا انتهای هر ماه وجود دارد و دراین باره بسیار سخت گیر هستیم.

مدیرعامل شرکت رجاء تاکیدکرد: هر شرکتی که در بحث پرداخت حقوق کوتاهی کند با جرایم مواجه خواهد شد و شرکت رجاء به صورت مستقیم حقوق افراد را پرداخت می کند و آن شرکت در سایر فعالیت های شرکت رجاء مشارکت نخواهد داشت.

بختیاری در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره سخت گیری های شرکت راه آهن برای از رده خارج شدن واگن های مسافری بالای 55 سال و بازسازی اساسی واگن های 45 سال تاکید کرد: بدنبال یقه به یقه شدن با شرکت راه آهن نیستیم اما باید توجه داشته باشیم که در کشورهای خارجی واگن های 65 سال هم فعال هستن و به شخصه سوار این واگن ها شده ام.

وی افزود: طبق بخشنامه سال 95 شرکت‌ها باید برای واگن‌های با عمر بالای 30 سال بازسازی سطح یک برای واگن های بالای 45 سال بازسازی سطح دو اقدام کنند و همچنین واگن های بالای 55 سال را از رده خارج کنند. اما بازسازی سطح 2 نیاز به 10 میلیارد تومان دارد در حالی که قیمت ناوگان نو 20 میلیارد تومان است بنابراین اگر بازسازی صرفه داشته باشد نسبت به بازسازی‌ها اقدام می‌کنیم اما توجه داشته باشیم که اگر این تعداد واگن‌ها از رده خارج شوند بسیاری از استان‌های کشور بی قطار خواهند شد.

رییس انجمن صنفی شرکت حمل ونقل ریلی مسافری ادامه داد: در حال حاضر سرجمع واگن های از رده خارج شده 300 دستگاه است که 274 واگن از رده خارج شده متعلق به رجاء است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز