خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تاوان مصرف بالای گاز را کارگران می‌پردازند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۳۹۰

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها دچار قطعی می‌شود و این هیچ‌گاه شرایط خوبی نیست وقتی یک واحد پتروشمی و یا صنعتی خوراک برای تولید نداشته باشد در واقع زمینه تعطیلی واحد و بیکاری کارگران را فراهم کرده‌ایم.

هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور اظهار داشت: ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و دارندگان ذخایر گازی و در عین حال یکی از بزرگترین مصرف‌گنندگان گاز جهان نیز هستیم.

وی افزود: ما روزانه حدود 770 تا 780 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که به همین میزان هم عمدتا در بخش خانگی و تجاری و بخشی نیز در نیروگاه‌ها و صنایع توزیع می‌کنیم در زمستان حدود بیش از 600 میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌کنیم و همین باعث می‌شود نتوانیم تقاضای نیروگاه‌ها و صنایع را پاسخگو باشیم و باتوجه به اینکه کمبود داریم گاز نیروگاه و یا صنایع را قطع می‌کنیم و نیروگاه مجبور است مازوت و یا سوخت مایع مصرف کند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: ما به نسبت جمعیت مصرف‌کننده بزرگ و در دنیا بی‌نظیر هستیم که البته بخشی از این میزان مصرف مربوط به بخاری‌های با راندان پایین و بخشی نیز مربوط به نیروگاه‌هایی است که واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وارد مدار نشده است، بنابراین عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا ما مشکل گاز داشته باشیم.

وی با اشاره به چالش سرمایه‌گذاری در کشور گفت: اکنون برای تولید بیش از این میزان نیاز به سرمایه داریم، زیرا هم در فشارافزایی و افزایش تولید و هم صیانت از مخازن مشکل داریم، به گفته وزیر نفت برای حل مشکل گاز کشور باید 80 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد، این رقم بسیار بالاست عقل سلیم حکم می‌کند که روی بهینه‌سازی و صرفه‌جویی متمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم، اگر این اتفاق بیفتد با هزینه کمتر به نتیجه می‌رسیم و هم اینکه شرایط پایدار خواهیم داشت. 

بیگی‌نژاد یادآور شد: در هر حال تولید همواره بعد از مدتی دچار افت می‌شود که باید برای آن چاره‌اندیشی شود، اما مهمترین موضع بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر گاز نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها دچار قطعی می‌شود و این هیچ‌گاه شرایط خوبی نیست وقتی یک واحد پتروشمی و یا صنعتی خوراک برای تولید نداشته باشد در واقع زمینه تعطیلی واحد و بیکاری کارگران را فراهم کرده‌ایم. بعبارت دیگر ما با مصرف بالا خودمان را درگیر و گرفتار می‌کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: هر متر مکعب گاز را اگر 30 سنت حساب کنیم هر قدر گاز مصرف کنیم حدود 15 هزار تومان به کشور ضرر وارد می‌کنیم به این معنا که اگر 10 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی کنیم 10 میلیون 30 سنت را صرفه‌جویی کرده‌ایم.

وی درباره افزایش فشارها بر وزیر نفت گفت: بابت مباحث مربوط به فروش نفت، کمبود گاز، تبصره 14 و... فشار بالایی به وزیر وارد می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز