خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

اما و اگرهای طرح خودرویی مجلس؛ آیا برای استفاده از خودروی برقی آماده‌ایم؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۳۳۲

ما کشوری هستیم که ذخایر بالایی از گاز داریم باید نسبت به افزایش احداث نیروگاه و تولید برق اقدام کنیم، به این ترتیب استفاده دوسویه خواهیم داشت، وقتی نمی‌توانیم گاز را صادر کنیم، می‌توانیم آن را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و در توسعه خودروی برقی استفاده کینم.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره استفاده از خودروی برقی در کشور و زیرساخت شارژ و تامین برق این خودروها اظهار داشت: در آینده نزدیک برق در همه صنایع حرف اساسی و اول را می‌زند و ما هم نباید از این موضوع عقب بمانیم. 

وی افزود: اقداماتی در کشور در زمینه ساخت خودروهای برقی انجام شده، اما لازم است دولت توجه بیشتری کرده و سیاست‌های تشویقی اعمال کند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر زمینه برای تامین برق و سوخت این نوع خودروها تا حدی فراهم است اما باید روی روی سیستم‌های رانش و منابع ذخیره انرژی مثل باتری و خازن‌ها کار شود.

وی تاکید کرد: نباید زمان را از دست بدهیم، زیرا دنیا به سمت استفاده از نیروی برق به جای سوخت فسیلی در خودروها حرکت کرده و در آینده نزدیک خودروهای کنونی از رده خارج خواهند شد. اکنون ظرفیت و تخصص لازم برای بکارگیری این خودروها در کشور وجود دارد، فقط باید اراده مدیریت پای کار بیاید.

اسدالله قره‌خانی نیز با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های پاک در تمامی صنایع از جمله خودرو یک امر اجتناب‌ناپذیر است، به خبرنگار ایلنا گفت: در این موضوع که باید به جای استفاده از انرژی‌های فسیلی از انرژی پاک استفاده کنیم تا برای محیط زیست سرمایه‌گذاری کرده باشیم، شکی نیست، به این ترتیب در مصرف سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده و امکان بیشتری برای صادرات بنزین و گازوئیل خواهیم داشت و حتی این فرآورده‌ها می‌توانند جایگزین فروش نفت خام شده و درآمدزایی برای کشور را افزایش دهد. 

وی افزود: برای ایجاد زیرساخت استفاده از خودروی برقی و هیبریدی باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم، بخشی از این خودروها را می‌توان با تعرفه صفر و یا بسیار پایین وارد کرد و بخشی را نیز می‌توانیم در کشور تولید کنیم.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: همان‌گونه که برای سی‌ان‌جی مشوق در نظر گرفتیم یعنی قیمت گاز را پایین نگه داشتیم تا برای دارنده خودرو مقرون به صرفه باشد که از خودروی دوگانه‌سوز و پایه‌گازسوز استفاده کند، در مورد خودروی برقی نیز تمهیدات این چنینی باید اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش استفاده از خودروی برقی امکانات کافی نیز باید فراهم شود، اظهار داشت: باید جایگاه لازم برای شارژ این خودروها متناسب با ظرفیت در سطح شهر و جاده تعبیه و احداث شود. همچنین برای تشویق به ورود به این بخش باید این خودروها ارزان تمام شود. 

قره‌خانی تاکید کرد: باید ممنوعیت واردات خودروی برقی از دستور کار خارج شود تا افراد تشویق به استفاده از این نوع اتومبیل شوند، موضوع بعدی ممنوعیت طرح ترافیک برای این خودروها برداشته شود زیرا هدف اصلی بکارگیری آنها کاهش آلودگی هوا است، با توجه به صفر بودن میزان آلایندگی این خودروها باید این امکان را داشته باشند که آزادانه در هر ساعت از شبانه‌روز در شهرهای بزرگ تردد کنند.

وی با بیان اینکه باید هرچه سریع‌تر نسبت به برقی کردن حدود 15 میلیون موتورسیکلت که آلایندگی و سروصدای زیادی را منتشر می‌کنند، نیز اقدام کنیم، بر موضوع عدم اعطای رانت احتمالی به کارخانجات خودروساز موجود برای ساخت خودروی برقی تاکید کرد.

این عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: باید شرکت جداگانه‌ای با سرمایه‌گذاری داخلی و بخش خصوصی واقعی و مشترک با برندهای بین‌المللی در داخل کشور احداث شود، زیرا دو شرکت خودروساز کنونی هیچ تلاشی برای بروزرسانی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا ندارند، عادت کرده‌اند که همچنان از تکنولوژی دهه‌های گذشته استفاده کنند، وقتی مصرف‌کننده قدرت انتخاب ندارد و برای خودروی خارجی هم محدودیت وجود دارد، آنها سوء‌استفاده می‌کنند و خودروها را به لحاظ کیفی ارتقا نمی‌دهند.

وی یادآور شد: حتی دولت می‌تواند یک شرکت بورسی ایجاد کند با ایجاد اطمینان کامل در مردم، سرمایه‌ها را جمع‌آوری کند و یک شرکت تولید خودرو و موتور برقی جداگانه احداث کند.

قره‌خانی گفت: ما معاهده پاریس را امضا کردیم و ملزم به کاهش تولید گاز co2 هستیم، در صورت عدم پایبند نبودن به معاهده باید جریمه بپردازیم، مضافا اینکه ما قادر به تولید برق به میزان بالایی هستیم، زیرا به‌لحاظ ذخایر گاز غنی هستیم، خیلی از کشورها گاز می‌خرند، برق تولید کرده و خودروی برقی تولید، استفاده و حتی صادر می‌کنند.

وی بیان داشت: ما کشوری هستیم که ذخایر بالایی از گاز داریم باید نسبت به افزایش احداث نیروگاه و تولید برق اقدام کنیم، به این ترتیب استفاده دوسویه خواهیم داشت، وقتی نمی‌توانیم گاز را صادر کنیم، می‌توانیم آن را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و در توسعه خودروی برقی استفاده کینم، بنابراین هم گاز را بهینه استفاده کرده‌ایم و هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کرده و امکان صادرات بیشتر این فراورده را فراهم کرده‌ایم، ضمن اینکه برای کشور نیز درآمد پایدار ایجاد کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز