خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

برنامه ساخت نیروگاه‌های با سوخت میعانات و زغالسنگ/ تعمیرات نیروگاهی کشورهای همسایه؛ به صورت ترک تشریفات

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۶۲۱

مدیر عامل شرکت برق حرارتی اظهار داشت: در کشورهای همسایه نیروگاه‌های ساخت زیمنس، GE، و آلستون را در حالی که شرکت سازنده اعلام کرده بود امکان تعمیر نیست، به صورت ترک تشریفات به ما واگذار شد و توانستیم تعمیرات آنها را انجام دادیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالرسول پیشاهنگ در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برق حرارتی ۱۳۲ نیروگاه و ۶۰ واحد نیروگاهی را تحت پوشش دارد، اظهار داشت: در واقع کل نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی تحت نظر ما اداره می شوند.

وی با بیان اینکه مسئولیت تولید برق کشور با ما است، افزود: بزرگ‌ترین و بیشترین امکانات ما بسته به نیروی انسانی متخصص است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی تصریح کرد: ۱۲ هزار نفر در سطح کشور کار تولید برق را انجام می دهند که متخصصین درجه یک هستند.

وی با اشاره به کار تعمیرات از سوی متخصصین داخلی، گفت؛ بطور مثال یک نیروگاه ساخت GE امریکا در یزد ظرف ۶ ماه کار تعمیرات به مدار برگشت در حالی که شرکت سازنده اعلام کرده بود قابل تعمیرات نیست. همچنین در کشورهای همسایه نیروگاه‌های ساخت زیمنس، GE، و آلستون را در  حالی که شرکت سازنده اعلام کرده بود امکان تعمیر نیست، به صورت ترک تشریفات به ما واگذار شد و توانستیم تعمیرات آنها را انجام دادیم.

پیشاهنگ همچنین بیان کرد: امسال در نکا یک پره دچار شکستگی شد که باید برای تعمیرات ۲۰ روز واحد تعطیل می شد، اما ما بخاطر تعهد به مردم برای گذر از تابستان بدون خاموشی کار تعمیرات را طی ۳ روز انجام دادیم.

وی با اشاره ثبت رکورد جدید افزایش ظرفیت واحدهای حرارتی با بهره برداری از ۴۳۰۶ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید، گفت: با احتساب احداث ۱۰۵۱ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا پایان شهریور به رکورد ۵۳۵۷ مگاوات در افزایش نیروگاهی خواهیم رسید.

پیشاهنگ گفت: سال گذشته ۳۴۸ میلیارد کیلو وات ساعت تولید در نیروگاههای کشور ثبت شد که معادل ۹۵ درصد کل انرژی تولیدی است.

وی رقم افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی را ۳۹.۲ درصد عنوان کرد.

مدیر عامل برق حرارتی با اشاره به ثبت رکورد جدید ساخت واحدهای نیروگاهی با نصب یک واحد گازی جدید نیروگاه در مدت ۸ ماه افزود: تحقق ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۸ درصد از جمله اقدامات بوده است.

وی همچنین بیان داشت: انجام تعمیرات نیروگاههای حرارتی به میزان ۹۳۶۴۱ مگاوات برای اوج بار ۱۴۰۱ از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا تیر ماه ۱۴۰۱ نیز رکورد به ثبت رساند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد برق کشور در نیروگاههای حرارتی تولید می شود، افزود: ظرفیت کل نیروگاههای کشور ۸۸۷۲۵ مگاوات است که ۸۱.۲ درصد ظرفیت را نیروگاههای حرارتی شامل می شوند.

وی با بیان اینکه در تابستان گذشته ۹۸ درصد تعمیرات نیروگاهی داشتیم که رکورد قابل قبول جهانی است.

پیشاهنگ درباره تامین سوخت زمستانی گفت: به طور مداوم با پخش فراورده جلسه داریم و پیش بینی لازم انجام شده، از دی و بهمن ماه نیاز سوخت را به وزارت نفت اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: روزانه نزدیک ۳۰۰ میلیون لیتر معادل سوخت مصرف می کنیم که یه برابر تولید گازوییل کشور است. باید ۲۶۰ میلیون متر مکعب گاز، ۳.۵ میلیارد لیتر گازوییل و ۳ میلیارد لیتر مازوت تا پایان آبان تامین شود.

وی با بیان اینکه طی برنامه ۳ تا ۴ ساله نیروگاههای فرسوده باید از مدار خارج شوند، افزود: به جای نیروگاههای فرسوده ۳ تا ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم.

وی ادامه داد: تامین مالی نیروگاههای فرسوده از محل منابع برنامه و بودجه خواهد بود.که طی ۴ سال انجام می شود و امیدواریم هر سال مقداری وارد مدار شود.

مدیر عامل برق حرارتی بیان داشت: ما طی ۴ سال باید ۳۵ هزار مگاوات وارد مدار کنیم که از این میزان ۱۰ هزار مگاوات برقرتحدیدپذیر، ۱۰ هزار مگاوات از صنایع و ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی است. تعهد ما در سال اول ۶ هزار مگاوات است که یک ماه پیش از شورای اقتصاد مصوبه حدید گرفتیم که ۲۶۵۰ مگاوات از محل ماده ۱۲ تولید داشته باشیم در آن جلسه که به پیشنهاد برنامه و بودجه بود بدون رای مخالف امضا شد.

پیشاهنگ در پاسخ به ایلنا درباره برنامه احداث نیروگاههای زغالسوز گفت: برای احداث این نیروگاهها ۵ هزار مگاوات برنامه ریزی شده، ژنراتور و توربین در سایت قرار دارد، روی بویلر تجربه کمتری داریم که مپنا با یک جوینت خارجی طراحی های آن را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه این نیروگاه در طبس و در کنار معدن احداث خواهد شد، ادامه داد: اولین واحد نیروگاهی زغالسنگ سوز در سال ۱۴۰۳ وارد مدار خواهد شد.

پیشاهنگ در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برنامه احداث نیروگاه‌های با سوخت میعانات گفت: مخازن سوخت این نیروگاه‌ها خاص و کروی است برای بهره برداری از این نیروگاه‌ها باید مخزن احداث کنیم، همچنین لازم است مسیر میعانات به واحد لوله گذاری مخصوص داشته باشیم، دوره آزمایشی در عسلویه انجام شده و برای گسترش باید هزینه بیشتری صورت گیرد.

وی درباره رکوردزنی تولید گفت: ۱۲ سال پیش ما رکورد تولید ۴ هزار مگاواتی را داشتیم که امسال این رقم ۵۰ درصد بالاتر بوده است.

وی درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: تمایل ما این است مصرف مازوت نداشته باشیم طی ۱۰ سال گذشته در تهران هیچ سوخت مازوتی مصرف نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز