خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نباید واردکننده صرف خودرو باشیم/ تاثیر اندک واردات بر بازار خودرو

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۱۳۲

نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: امیدواریم که با ورود خودروهای خارجی، از سویی دخالت‌ها از بین رفته و از سویی دانش و فناوری روز را به کشور بیاوریم. از همین روی، نباید فقط واردکننده صرف باشیم و رقابت نیز شکل گیرد.

عباس آرگون در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد واردات خودرو گفت: ما اگر خواستار امکان واردات خودرو هستیم، باید در ابتدا ریشه‌یابی کنیم که چرا در این چند سال واردات خودرو صورت نگرفته است. بخشی اصلی آن به تحریم‌ها باز می‌گردد زیرا خودرو ارزبری زیادی دارد و ارزی برای واردات خودرو تحصیص داده نشد. حال با گذشت یک سال از فشار حداکثری تحریم‌ها و امیدواری به نتیجه برجام، فکر می‌کنم امکان واردات خودرو از منظر ارزی فراهم شده باشد.

وی ادامه داد: با شکل گیری واردات، امکان رقابت فراهم می‌شود و خودروساز داخلی نیز دیگر نمی‌تواند هر خودرویی را با هر کیفیتی تولید کند و باید به دنبال ارتقای کیفیت، کنترل قیمت تمام شده و کاهش هزینه‌های خود باشد. دانش و فناوری نیز می‌تواند وارد کشور شود و می‌توانیم از دانش و فناوری روز دنیا استفاده کنیم که می‌تواند از اروپا یا کشورهای آسیایی باشد. امیدواریم که با ورود خودروهای خارجی، از سویی دخالت‌ها از بین رفته و از سویی دانش و فناوری روز را به کشور بیاوریم. از همین روی، نباید فقط واردکننده صرف باشیم و رقابت نیز شکل گیرد.

وی با اشاره به سقف 10 و 20 هزار یورویی خودروهای وارداتی اظهار داشت: من فکر می‌کنم خودروهای متوسط، اقتصادی و کاری بیشتر وارد شوند و خودروهای لوکس امکان واردات را ندارند زیرا سقف گذاشته شده مطابق با آن نیستند.

آرگون با انتقاد از قیمت گذاری دستوری، بیان کرد: بحث عدم مداخله بسیار مهم است. ما می‌گوییم کیفیت خودروهایمان به حد لازم نبوده و رضایتمندی از آن وجود ندارد اما به دلیل دخالت دولت در قیمت گذاری عملا شاهد زیان خودروسازهایمان نظیر ایران خودرو و سایپا هستیم. این دو کارخانه زیر قیمت تمام شده خود اقدام به فروش می‎‌کنند؛ البته که باید گفت هزینه‌های آن‌ها در بخش‌های مختلف بالا است و این قیمت گذاری مزید بر علت می‌شود. نقش نظارتی دولت، هدایت، راهبری و کمترین دخالت در اجرا و قیمت گذاری از سوی آن و خصوصی سازی لازم است زیرا بازار، خود تعیین کننده بوده؛ البته نباید بازار را رها کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از سیستم قرعه کشی خودرو، افزود: به عنوان مثال، برای ثبت نام خودرو میلیونی ثبت نام می‌شود که بنوعی بخت آزمایی است؛ در این قرعه کشی عده‌ای برنده شده و با رقم بالاتر اقدام به فروش امتیاز خود می‌کنند و چون قیمت کارخانه و بازار یکسان نیست، عملا تقاضای بسیاری برای این موضوع وجود دارد. در 4-5 سال گذشته، برای خرید خودرو به مردم وام می‌دادیم اما در حال حاضر برای فروش خودرو، با ثبت نام میلیونی مواجه می‌شویم که ناشی از بالاتر بودن قیمت بازار نسبت به قیمت کارخانه است و از آن جایی که دولت اجازه نمی‌دهد افزایش قیمت مطابق با واقعیت‌های بازار رخ دهد، صف بخت آزمایی برای خرید خودرو ایجاد می‌شود که لازم است این مسئله از بین برود.

وی در ارتباط با زیان‌های انباشته خودروسازان گفت: در این حالت، خودروساز نیز برای کاهش زیان خود، تا جای ممکن از کیفیت محصول تولیدی خود کاسته که این موضوع به ضرر مصرف کننده است. در این جا، هم حقوق مصرف کننده و هم حقوق تولیدکننده، نادیده گرفته می‌شود.

وی در خصوص توان رقابت خودروهای تولید داخل، بیان داشت: در شرایط کنونی، توان رقابت از سوی این خودروها، وجود ندارد اما این ظرفیت و امکان وجود دارد؛ با این حال با ضرر و زیان کنونی خودروساز و عرضه زیر قیمت تمام شده، مسلم است که بدنبال ارتقای کیفیت نباشند. اگر به خودروساز اجازه داده شود که با آمدن خودروی وارداتی، محصول خود را با حاشیه سود مناسب عرضه کند، او نیز از آن جایی که به دنبال ارتقای کیفیت است، رقابت کرده و بهای تمام شده خود را کنترل می‌کند. اکنون خودروساز، مصرف کننده و سهام داران خودروسازی‌ها در حال ضرر هستند. اقتصاد توانایی پایین نگه داشتن قیمت‌ها با دستور را ندارد؛ شاید در یک مقطع کوتاه امکان چنین کاری وجود داشته باشد اما در میان مدت شرایط بازار خود را به بنگاه‌ها و اقتصاد تحمیل می‌کند. به عنوان مثال با زیان انباشته، ایران خودرو و سایپا تا یک جایی می‌توانند به کار خود ادامه دهند که از جیب سهام‌دار باشد. بنابراین باید اجازه داد واقعیت‌های اقتصادی در تمام بخش‌ها خود را نشان دهد.

وی در پایان در ارتباط با پیش بینی قیمت‌های بازار با حضور کالاهای وارداتی، اذعان کرد: متغیرهای متعددی در این حوزه نظیر تورم، تحریم‌ها، توافقات برجامی، قیمت نفت و ارزآوری کشور وجود دارد که سبب می‌شود پیش‌بینی دشوار شود و باید دید وضعیت به چه صورت پیش می‌رود. تصور می‌کنم قیمت‌ها در بازار با افت اندکی مواجه خواهند شد زیرا در هر کجا عرضه بیشتر باشد، طبیعتا قیمت کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز