خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تشکیل وزارت بازرگانی به نفع تولیدکنندگان خارجی است/ تورم با واردات کنترل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۱۱۹

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران تشکیل وزارت بازرگانی را به نفع واردات و تولیدکنندگان خارجی و به نوعی بازاریابی برای شرکت‌های خارجی در داخل ایران دانست و گفت: این اقدام به تولیدات صنعتی و کشاورزی داخلی ضربه وارد می‌کند.

سیداسماعیل یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: بارها در این خصوص تصمیماتی گرفته شد، یک بار حذف و دوباره احیا شد، در هر حال مسئله این است وزارت صمت همین کاری که قرار است وزارت بازرگانی در حوزه واردات و صادرات انجام دهد، را انجام می‌دهد.

وی افزود: در خصوص واردات محصولات کشاورزی نیز تصمیماتی اتخاذ شد، باتوجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول حمایت از تولیدات داخلی است، بنا بر این شد مسئولیت واردات و نظارت بر بازار را به عهده سازمان جهاد کشاورزی بگذاریم، این اتفاق خوبی است، زیرا این مجموعه حوزه تخصصی محصولاتی است که در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز به تنظیم بازار دارد، به این ترتیب حوزه کشاورزی از حمایت سازمان جهاد کشاورزی برخوردار می‌شود. 

نایب رئیس بازرگانی داخلی اتاق ایران تاکید کرد: اگر وزارت بازرگانی تشکیل دهیم تمام این مسئولیت‌های واردات و صادرات باید وارد حوزه وزارت بازرگانی شده و این مسئولیت از صمت گرفته می‌شود، در نتیجه عملا نه صنعت می‌تواند از تولیدکنندگان داخلی حمایت و  بازار داخل را تنظیم کند و نه وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند این کار را انجام دهد. ضمن اینکه تاکنون عملا ندیدیم که این وزارتخانه‌ها باهم لینک باشند و دیتاها و بانک‌های اطلاعاتی‌شان را در اختیار هم قرار دهند و بتوانند امور را باهم تنظیم کنند. 

وی تشکیل وزارت بازرگانی را به نفع واردات، تولیدکنندگان خارجی و به نوعی بازاریابی برای شرکت‌های خارجی در داخل ایران دانست و گفت: این اقدام به تولیدات صنعتی و کشاورزی داخلی ضربه وارد می‌کند.

یزدان‌پناه بیان داشت: در شرایط کنونی که تولید داخلی نیاز به حمایت دارد، تشکیل وزارت بازرگانی هزینه مضاعف بوده و بر خلاف نظریه کوچک شدن دولت است،  اگر تنظیم بازار مطرح است وزارت صمت و جهاد کشاورزی در جایگاهی که هستند این کار را انجام می‌دهند. بحث تورم را هم نمی‌شود با واردات کنترل کرد، بنابراین تشکیل یک وزارتخانه جدید به ضرر بخش تولید و کشاورزی بوده و مشکل‌ساز خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز