خبرگزاری کار ایران

نعمت زاده مطرح کرد:

افت ژنتیکی ابریشم بومی کشور در سالیان اخیر

وزیر صنعت ، معدن وتجارت ، طی نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی خواستار تدبیر برای واردات تخم نوغان در سال زراعی آینده با هدف حفظ و تثبیت صنایع داخلی مرتبط و نیز احیای نام و کیفیت ابریشم ایرانی شده است .

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز فرش ایران محمد رضا نعمت زاده در نامه خود ،به منظور تقویت صنایع نوغانداری، ریسندگی و ابریشم کشی در کشور و برای دستیابی به ابریشم مطلوب در تولید فرش دستباف ایرانی، پیشنهادهایی را به محمود حجتی ارایه داد.

براساس این گزارش ،همراهی وزارت جهاد کشاورزی در ورود تخم نوغان با کیفیت به کشور ،اقبال مجدد تولیدکنندگان فرش دستباف به ابریشم داخلی را نیز در پی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه خود تصریح کرد: افت ژنتیکی ابریشم بومی کشور در سالیان اخیر ، موجب عدم استقبال بازار به ویژه فعالان فرش دستباف از ابریشم داخلی و در نتیجه آن واردات بی رویه ابریشم آماده مصرف ، شده است.

نامه مزبور به پیشنهاد مرکز ملی فرش ایران نوشته شده و تقویت زیرساخت های تولید داخلی، حمایت از صنایع نوغانداری کشور، جلوگیری از خروج ارز، جذب ارزش افزوده ناشی از تولید (از تخم نوغان تا ابریشم آماده مصرف)، و نیز تثبیت اشتغال در این بخش از جمله علل ارایه این پیشنهاد ذکر شده است.

ابریشم به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در تولید فرش های نفیس مورد توجه تولیدکنندگان فرش دستباف ایرانی است که در شرایط کنونی بخش عمده آن از طریق واردات تامین می شود.

طی سال های 81- 1380 ایران به دلیل کیفیت بالای تخم نوغان تولیدی از صادرکنندگان این محصول به کشورهای آسیای میانه به شمار می رفت ،اما با عرضه تخم نوغان چینی که قیمت کمتری دارد ،این بازارها در 10 سال گذشته از دست رفت و میزان تولید پیله تر ابریشم از حدود پنج هزارو 500 تن در دهه 70 به حدود 535 تن و میزان تولید نخ ابریشمی نیز از حدود 850 تن به 85 تن در سال گذشته رسید .

کد خبر : ۳۲۳۷۱۷