خبرگزاری کار ایران

تغییرات اعمال شده در مناطق آزاد برخلاف فلسفه وجودی این مناطق است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۹۷۰

عضو اسبق هیات مدیره جامعه بازاریان گفت:‌ نادیده گرفتن قوانین مناطق آزاد موجب از بین رفتن سرمایه گذاری در این مناطق می‌شود.

خلیلی عضو اسبق هیات مدیره جامعه بازاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ درخصوص وضعیت منطقه آزاد به ویژه کیش گفت: به دلیل شیوع دوباره کرونای امیکرون و اعمال محدودیتها وضعیت اقتصادی و گردشگری کیش تضعیف شده است. از طرف دیگر به دلیل بلاتکلیفی که در بدنه سازمان وجود دارد و همچنین عدم تثبیت مدیران عملکرد آنها ضعیف بوده و جدیت لازم را ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر فعالان اقتصادی کیش نیز بخواهند پروژه‌ای را برنامه ریزی و عملیاتی کنند این ضعف و بلاتکلیفی مدیریتی موجب می‌شود که از برنامه خود منصرف ‌شوند. در کل بر تصمیمگیری‌ها و برنامه‌های مربوط به جزیره کیش بلاتکلیفی حاکم است و امیدواریم هرچه زودتر تکلیف منطقه روشن شود.

عضو اسبق هیات مدیره جامعه بازاریان با بیان اینکه متاسفانه قوانین منطقه آزاد دستخوش تغییراتی شده است که برخلاف فلسفه وجودی و قوانین مناطق آزاد ایران بوده و سرمایه‌گذاران را با چالش‌ها و محدودیتهای جدید روبه‌‍‌رو می‌کند،‌ افزود: علی‌رغم اینکه سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد از روز اول اخذ مالیات برارزش افزوده از مناطق آزاد را غیرشرعی دانست، پیگیری‌های وی و بخش خصوصی و برخی نمایندگان مجلس نتیجه‌ای نداشت و رای بر پرداخت مالیات برارزش افزوده در مناطق آزاد صادر شد.

خلیلی تاکید کرد: اولین زنگ هشدار و پیامد این محدودیتها منصرف شدن سرمایه گذاران جدید از سرمایه گذاری در این مناطق است، ‌همچنین سرمایه گذارانی که در گذشته در این منطقه اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند نیز درصورتی که مشاهده کنند قوانین مناطق آزاد در آن اجرا نمی‌شود به سرمایه گذاری خود ادامه نخواهند داد. زیرا هزینه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در سرزمین اصلی است. بنابراین اگر هم تصمیم به سرمایه‌گذاری داشته باشد سعی می‌کنند که در سرزمین اصلی که هزینه کمتری دارد سرمایه‌گذاری کنند.

عضو اسبق هیات مدیره جامعه بازاریان همچنین درخصوص تلاش برخی از نمایندگان برای ایجاد منطقه آزاد در استان خود نیز گفت:‌ بعید میدانم که این اتفاق از نظر اقتصادی دستاوردی برای کشور داشته باشد، باتوجه به از بین رفتن و کمرنگ شدن برخی قوانین و مزیتهای مناطق آزاد و اجرایی شدن قوانینی که در سرزمین اصلی وجود دارد،‌ تلاش برخی نمایندگان برای کسب این امتیاز در استان خود جز رزومه سازی و منافع شخصی چیز دیگری نخواهد داشت. ضمن اینکه ایجاد مناطق آزاد موجب بالارفتن قیمت املاک در آن منطقه خواهد شد.

وی درپایان تثبیت مدیران مناطق آزاد،‌ دادن اختیار تام به آنها در اجرایی نمودن برنامه‌ها و احترام به قوانین و اجرایی شدن قوانین مناطق آزاد را از راهکارهای بهبود وضعیت مناطق آزاد به ویژه کیش دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز