خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آمارهای اشتباه به مقامات کشور می‌دهند/ آیا توافق احتمالی وین کالاهای اساسی را ارزان می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۶۵۴

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی اظهار داشت: آمارهایی که مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک مرکزی یا مرکز آمار در مورد یک موضوع خاص می‌دهند باهم بسیار متفاوت هستند این نشان می‌دهد که آمارها اشتباه است. گزارش‌هایی هم که به مقامات رده بالاتر داده می‌شود به شکلی است که مقام بالاتر خوشش بیاید و همینطور بالا می‌رود تا به دست وزیر و رئیس جمهور می‌رسد.

خسرو فروغان گران‌سایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت بازار داخلی ایران در صورت رفع تحریم‌ها اظهار کرد: اگر تحریم‌ها امروز هم برداشته شود به سرعت اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و سناریوی مشخص تعریف شده باشد ولی با توجه به بخشنامه‌های اخیر اینطور به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: در مورد کالاهای اساسی در حاضر در سطح جهانی مشکل وجود دارد. با افزایش قیمت نفت، نرخ حمل و نقل به خصوص حمل و نقل دریایی گران شده است. از طرفی هم به خاطر خشکسالی‌های اتفاق افتاده برای بسیاری‌های از کالاهای اساسی پیش‌بینی افزایش قیمت وجود دارد. برخی از کشورها کالاهای اساسی مثل ذرت، گندم، کنجاله، برنج و ...  را پیش‌خرید کرده‌اند ولی ما هنوز در مرحله ثبت سفارش‌ها مانده‌ایم. به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده در مورد کالاهای اساسی به مشکلات بیشتری بر بخوریم.

فروغان گران سایه بیان کرد: اگر احیای برجام به نتیجه برسد، نباید نگاه ما این باشد که همه چیز درست شده و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند. باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا وضعیت مانند سال‌های گذشته نشود. وقتی برجام به امضا رسید بسیاری از کشورها علاقه‌مند به ورود به ایران بودند اما دولت وقت عاقلانه عمل نکرد.

وی اضافه کرد: ما باید از اکنون کالاهای اساسی را پیش‌خرید کرده بود و برای ثبت سفارش، تخصیص ارز و... برنامه خوب و مدونی داشته باشیم، مثلا تخصیص ارز برای واردات روغن اخیرا به مشکل برخورده‌ بود. از همین روی باید از بلاتکلیفی‌ها در این حوزه جلوگیری کرد.

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی ادامه داد: اینطور نیست که دولت نرخ ارز را بالا نگه داشته باشد. واقعیت موجود می‌گوید که ما امروز کمبود ارز داریم. در چند سال گذشته صادرات خوبی هم نداشتیم که برگشت ارز مناسبی داشته باشد. حتی با فروش نفت بخش زیادی از پول‌های ایران در دیگر کشورها بلوکه شده است. ارز موجود نیز از راه‌های مختلف از کشور خارج می‌شود، دولت برای کنترل ارز اجازه ثبت سفارش و تخصیص ارز نمی‌دهد و یا کمتر می‌دهد.

وی افزود: با این شرایط و از آنجا که در کشور نیاز کالایی وجود دارد بسیاری دست به قاچاق کالا می‌زنند، دامنه قاچاق کالا روز به روز در کشور ما بیشتر می‌شود. این ارز کشور است که خارج می‌شود و در قبال آن کالایی وارد می‌شود که هزینه‌های زیادی برای مردم دارد چراکه با وارد کردن کالای قاچاق عوارض و مالیات پرداخت نشده و با رواج این پول‌های سیاه تورم در کشور افزایش می‌یابد. علت این موضوع عدم مدیریت صحیح است.

فروغان گران سایه گفت: ما امروز مشکلات زیادی داریم و اگر توافق صورت بگیرد باید تک تک این مشکلات را به ترتیب حل کرد. حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود زیرساخت‌های ما مشکل دارد‌ و به نظر می‌رسد تاکنون به دنبال این نبودیم که زیرساخت‌ها را درست کنیم. برای مثال ما ساختار نظام‌مندی در تولید کالا و قیمت‌گذاری نداریم و شیوه قیمت‌گذاری در کشور استاندارد نیست. هرکجا در دنیا قیمت‌گذاری دستوری را پیش بردند شکست خوردند و ما هنوز داریم آن را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: در مورد بازرسی و نظارت هم در کشور مشکلات بسیار زیادی وجود دارد. وقتی به بازرس حقوق ۳ تا ۵ میلیون تومانی داده می‌شود و نمی‌گوییم که چطور باید زندگی کنند بازرس‌ها هم دچار مشکل می‌شوند. سیستم نظارت ما نباید به صورت حضوری باشد بلکه همه مردم باید بتوانند که ناظر باشند. تخلف بسیار راحت صورت می‌گیرد و نهایتا یک جریمه داده می‌شود، اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید ساختارها را درست کنیم. چه زمانی که تحریم بودیم و چه زمانی که نبودیم یا تحریم‌ها کم بود، همیشه گفته می‌شد ما در بحران هستیم و مطابق بحران تصمیم‌گیری می‌شد. مگر یک بحران چقدر باید طولانی باشد؟

وی با انتقاد از مشکلات آماری کشور بیان کرد: برنامه‌های کلانی هم که نوشته شده حتی ۲۰ درصد هم اجرایی نشده است چراکه حتی برنامه‌های نوشته شده هم بر اساس آمار صحیح نیست. مشکل آماری در کشور ما بسیار است، آمارهایی که مرکز پژوهش‌های مجلس یا بانک مرکزی یا مرکز آمار در مورد یک موضوع خاص می‌دهند باهم بسیار متفاوت هستند این نشان می‌دهد که آمارها اشتباه است. گزارش‌هایی هم که به مقامات رده بالاتر داده می‌شود به شکلی است که  مقام بالاتر خوشش بیاید و همینطور بالا می‌رود و به دست وزیر و رئیس جمهور می‌رسد بنابراین آماری که به مقامات رده بالا می‌رسد واقعی و حقیقی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز