خبرگزاری کار ایران

در گفت‌‍وگو با ایلنا تشریح شد:

نامه به رییس‌جمهور درباره توقف واردات از هند/ کیوی ایران در انتظار بازار اسپانیا

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۳۶۷

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، گفت: تجارت یک رابطه برد­-برد و دو سویه است و نمی‌تواند این انتظار را داشت که هندی‌ها با واردات محصولات خود به ایران سود قابل توجهی عایدشان شود و از سوی دیگر ما از تجارت با هند محروم شویم. به همین دلیل باید واردات محصولات کشاورزی از هند متوقف شود و ما هم به سمت بازارهای جدید برویم.

رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره نگارش نامه به رییس جمهور و الزام توقف مراوده‌ات تجاری با هند، گفت: به نظر می‌رسد هندی‌ها غرض‌ورزانه واردات کیوی ما را به کشور خود متوقف کردند. چرا که طرف‌های هندی راضی نمی‌شوند که روی میز مذاکره بیایند و با سازمان حفظ نباتات وارد گفت‌وگو شوند. از این‌رو لازم است با اتخاذ سیاست‌های متقابل، واردات موز از این کشور را متوقف کنیم تا بتوانیم بازارهای جدیدی را جایگزین این کشور کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات برای از سرگیری ادامه روند صادرات کیوی به این کشور پیگیری‌های زیادی انجام داد، افزود: این مذاکرات هنور به نتیجه نرسیده است. باید به این نکته اشاره کنم که کیوی در هند تولید نمی‌شود و بهانه گیری آنها بیش از اندازه بوده است.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، 25 درصد از موز مصرف شده در ایران از هند وارد می‌شود. هندی‌ها نباید فکر کنند که موز و برنجی که به ایران از این کشور وارد می‌شود عاری از  مشکل هستند!.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به الزام جایگزین کردن بازارهای جدید، تصریح کرد: ما باید کشورهای دیگر را جایگزین هند کنیم و کیوی و سیب را به این کشورها صادر کنیم. تجارت یک رابطه برد­-برد و دو سویه است و نمی‌تواند این انتظار را داشت که هندی‌ها با واردات محصولات خود به ایران سود قابل توجهی عایدشان شود و از سوی دیگر ما از تجارت با هند محروم شویم. به همین دلیل باید واردات محصولات کشاورزی از هند متوقف شود و ما به سمت بازارهای جدید برویم.

وی ادامه داد: می‌توان موز را از کشورهای چون تانزانیا، آمریکای جنوبی، پاکستان و ... وارد کرد. ما تمایل داشتیم که این مشکل مسالمت آمیز حل شود، تجارت یک جاده دو طرفه است؛ یک طرف آن صادرات و طرف دیگر آن واردات است. اگر کیوی ما مشکلی در بحث قرنطینه داشت باید طرف‌های هندی با ما وارد گفت‌وگو می‌شد و این مشکل را حل می‌کردند.

به گفته نورانی، 15 درصد از کیوی تولید شده در ایران به هند صادر می‌شد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای تولیدکننده کیوی خواهان کیوی ما هستند، گفت: هفته آینده وارد مذاکره با اسپانیا خواهیم شد تا زمینه‎های صادرات کیوی به این کشور را فراهم کنیم. باید به این نکته اشاره کنم که مصرف کیوی در این کشور بالاست و اگر وارد مذاکره با آن شویم می‌توانیم سهم قابل توجهی از بازار این کشور را تصاحب کنیم. همچنین کشورهای یونان و ایتالیا که خود جزو تولیدکنندگان کیوی در جهان هستند از 2 سال گذشته خواهان کیوی ما بودند در سال جاری نیز مذاکره برای خریداری کیوی از سوی این دو کشور با ما انجام شده است.

نورانی در پاسخ به این پرسش که آیا کیوی ایرانی کیفیت لازم را برای تصاحب بازار اروپایی را دارد، گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ما و همچنین عدم عضویت ما در سازمان تجارت جهانی WTO باعث شده است که نتوانیم آنگونه که باید بازارهای اروپایی را از آن خود کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه 95 درصد از باغات کشور شپشک ندارند، گفت: شپشک یک آفت سطحی است و با یک برس از بین می‌رود. کیوی تولید شده در کشور بدون مصرف سم و آلاینده‌های و فلزات سنگین تولید می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز