خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

مکاتبه برای تعیین نقش حوزه کشاورزی در سند ۲۵ ساله تهران-پکن/ قاچاق گردوی چینی به بازارهای داخلی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۴۷۰

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: کیفیت محصولات کشاورزی چین قابل مقایسه با ایران نیست اما می‌توانیم از تجربیات این کشور در زمینه افزایش تولید بهره بگیریم.

رضا نورانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به قرارداد 25 ساله ایران و چین و استفاده از تجربیات این کشور در بخش کشاورزی، گفت: جزییات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین برای کشاورزان و فعالان در این حوزه مشخص نشده است. اما آنچه مسلم است، چین از دیرباز در توسعه محصولات کشاورزی و صنایع جانبی جزو پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و می‌توان از تجربیات این کشور در این زمینه بهره بگیریم.

وی با اشاره به سهم بالای چین در صادرات محصولات کشاورزی در دنیا گفت: قیمت تمام شده محصولات کشاورزی در چین پایین است و همین مسئله سایر تولیدکنندگان در کشورهای دیگر را زجر داده است. هر کالایی که در گوشه ای از دنیا تولید شود چینی‌ها تلاش می‌کنند که گونه‌ای دیگر از آن را در کشور خود تولید کنند برای همین اگر بخشی از تجربیات حرفه‌ای خود را در  تولید و صادرات را در اختیار ما بگذارد ما می‌توانیم از این تجربیات برای توسعه بخش کشاورزی بیشتر استفاده کنیم باتوجه به اینکه کشور ما ۴ فصل است و از ۱۳ اقلیم در دنیا ۱۱ اقلیم آن در کشور ما وجود دارد.

 عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان نقش ایران در تولید محصولات کشاورزی در منطقه٬ گفت: ایران می‌تواند علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز خود کلیه نیازهای غذایی کشورهای حوزه خلیج فارس را تهیه و تامین کند.

وی در پاسخ به این پرسش که معمولا کشورهای موفق تلاش می‌کند تسلط خود را در آن بخش‌ها حفظ کند آیا چین ما شریک خود در تجربیات موفق کشاورزی خواهد کرد؟ تصریح کرد: نوع آب و هوا٬ نور خورشید و خاک مرغوب در بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی نقش مهمی ایفا می‌کند. در چین محصولات کشاورزی درجه۱٬۲٬۳ تولید می‌شود. میوه‌های تولید شده در این کشور ظاهر خوبی دارند اما از طعم و مزه این محصولات به تولیدات ایرانی نمی‌رسد و کیفیت سیب٬ گلابی٬ گردو٬ سیر و.... چینی به پای محصولات ایران نمی‌رسد.

 نورانی با بیان اینکه با افزایش جمعیت در جهان کشورهای تولیدکننده بر کمیت تولید متمرکز شده‌اند نه کیفیت٬ تصریح کرد: در حال حاضر هدف٬ تامین مواد غذایی است و کشورها تلاش دارند پتانسیل تولید را افزایش بدهند نه بر روی کیفیت متمرکز شوند منظور از کیفیت طعم و مزه محصولات است. آنچه اهمیت دارد آنها می‌خواهند با تولید انبوه سهم بیشتری از بازار جهانی را از آن خود کنند.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بااشاره اصلاح واریته‌ها در چین٬ خاطر نشان کرد: چینی‌ها در اصلاح نهال٬ تولید و اصلاح بذر از ما جلوتر هستند تمرکز آنها بر افزایش تولید در واحد سطح است و برنامه‌ای برای چگونه خوشمزه‌تر کردن محصولات کشاورزی ندارند بیشترین تمرکز آنها بر تولید مواد غذایی و در گام بعدی مواد صنعتی است و در بحث کنسرو نیز به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.

نورانی در پاسخ به این پرسش که چین چه میزان از سهم بازارهای جهانی در زمینه محصولات کشاورزی را از آن خود کرده است، گفت: در سال 2021، چینی‌ها 29 درصد برنج، 37 درصد بادام زمینی، 54 درصد سیب، 23 درصد پنبه، 74 درصد گلابی، 22 درصد ذرت، 46 درصد انگور، 47 درصد گردو، 18 درصد گندم و 5 درصد از سویای جهان را تولید کردند.

وی با بیان اینکه چینی‌ها بر تولید محصولات کشاورزی که درآمد بالایی دارند متمرکز شده‌اند، گفت: درآمد ارزی گلابی و سیب بیشتر از گندم و سویا هست به همین دلیل آنها بر تولید این محصولات متمرکز شدند. گلابی 5 برابر گندم برای این کشور ارزآوری دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تصریح کرد: گردو بیش از 15 برابر گندم ارزآوری دارد. درست است که کیفیت گردو چینی با ایران قابل قیاس نیست اما تولید گردو در ایران قابل قیاس با چین نیست و ما نمی‌توانیم سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را در این بخش از آن خود کنیم. بخش قابل توجهی از گردو موجود در بازار داخلی به صورت قاچاق از کشور چین وارد می‌شود و سرما در سال‌های اخیر میزان تولید گردو را در حجم قابل توجهی کاهش داد.

همچنین در این رابطه عنایت الله بیابانی رئیس خانه کشاورز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به قرارداد 25 ساله ایران و چین ما می توانیم از تجربیات این کشور در حوزه کشاورزی بهره بگیریم، گفت: ما در این زمینه با وزارت کشاورزی مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم که برای ما روشن کنند نقش کشاورزان در قرارداد 25 ساله چیست تا ما نسبت به آنان در این بخش پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز