خبرگزاری کار ایران

رییس کل گمرک ایران؛

۴.۵ میلیون تن کالای اساسی در مرحله قبض انبار است/ تجارت ۷۰ میلیارد دلاری زیبنده کشور نیست/ تمام ایکس ری‌ها توسط سازمان انرژی اتمی چک می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۴۴۲

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: در حال حاضر ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی از مبادی ورودی به مرحله قبض انبار رسیده است و ۱۶ فروند شناور داریم که در اسکله در حال تخلیه هستند که میزان آن ۵۰۰ هزارتن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی میراشرفی در نشست خبری امروز با اشاره به میزان کالاهای اساسی در گمرکات اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد واردات از بنادر دریایی انجام می‌شود و در حال حاضر ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی از مبادی ورودی به مرحله قبض انبار رسیده است و ۱۶ فروند شناور داریم که در اسکله در حال تخلیه هستند که میزان آن ۵۰۰ هزارتن است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۴ شناور با حجم ۶۰۷ هزار تن در لنگرگاه هستند. بنابراین ۵ میلیون و ۶۰۷ هزار تن کالای اساسی در حال ترخیص و یا بروی آب برای ترخیص هستند.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به میزان واردات در ۱۰ ماه اول سال افزود: در کل ۲۸ میلیون تن کالا وارد شده که ۲۰ میلیون تن آن کالاهای اساسی بوده و مابقی نهاده‌های تولید هستند.

میراشرفی درباره میزان صادرات و‌ واردت اظهار داشت: تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که در مجموع حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته این رقم زیبنده کشور نیست چراکه ۲۴ هزار میلیارد دلار در دنیا صادرات وجود دارد با توجه به آنکه ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم اگر یک درصد صادرات را به خود اختصاص دهیم باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که نیاز به توسعه استراتژی صادرات دارد.

میراشرفی با بیان اینکه یکی از وظایف قانونی گمرک رویه ترانزیت است، ادامه داد: در ترانزیت، سرعت و دقت باید توامان باشد چراکه هرکدام متضاد هم هستند و اگر سرعت بالا برود، دقت کاهش می‌یابد و برعکس. بنابراین در رعایت این دو موضوع بحث استفاده از تجهیزات بسیار مهم است.

وی افزود: یکی از کشورهایی هستیم که پیچیدگی‌های زیادی در تجرات خارجی داریم و بیش از 30 سازمان در بحث تجارت خارجی دخیل هستند، قوانین متعددی در این زمینه داریم و در یک سال اخیر بحث کرونا به آن اضافه شده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به خرید تجهیزات جدید از جمله 14 ایکس ری گفت: در حال حاضر 14 ایکس ریل کامیونی در کشور وجود دارد که باید به 50 دستگاه برسد.

میراشرفی گفت: هر دستگاه ایکس ری چندده میلیارد تومان هزینه دارد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال آینده 14 ایکس ری و 5 دستگاه ایکس ریل خودرویی به تجهیزات گمرک اضافه شود و قرارداد آن را به صورت BOO‌ با بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم که انعقاد این قرارداد با بخش خصوصی 70 میلیون یورو معادل 2000 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی دارد.

وی با اشاره به میزان واردات تا پایان امسال بیان داشت: در 10 ماهه میزان واردات 30 میلیارد دلار بوده و در سال گذشته این عدد حدود 44 میلیارد دلار بوده است که 85 درصد این مواد وارد شده مواد اولیه و کالاهای واسطه تولید هستند.

رئیس کل گمرک ایران افزود: تا پایان امسال میزان واردات به 36 میلیارد دلار و صادرات به 34 میلیارد دلار می‌رسد.

میراشرفی از افتتاح گمرک اختصاصی ایران خودرو خبر داد و گفت: امروز گمرک و انبار اقتصادی ایران خودرو تحت کلید گمرک ایران افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به مشوقات گمرکی برای فعالان خوشنام بیان داشت: در بحث گمرکی 230 شرکت و سازمان خوشنام وجود دارد که این مجموعه از زمان اظهارنامه کالا به مدت یک سال می‌توانند حقوق عوارضی خود را پرداخت کنند. همچنین اگر مواد اولیه‌ای که وارد شود و پس از تولید به صادرات برسد، حقوق عوارض گمرکی به آن شرکت استرداد می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره دیگر مشوقات گمرک گفت: همچنین در بحث ورود موقت، کالاهایی که در مسیر صادرات قرار می‌گیرند تمام تضامینی آنها بعد از صادر شدن کالا استرداد می‌شود.

میراشرفی درباره واردات کالاهای ضدکرونایی و واکسن روسی تصریح کرد: پنجشنبه هفته گذشته توانستیم واکسن روسی را ظرف 10 دقیقه ترخیص کنیم و این یک رکورد در تشریفات گمرکی بوده است. همچنین برخی از کالاها و داروهای ضدکرونایی را هم کمتر از 48 ساعت ترخیص کرده‌ایم.

وی درباره تراز تجاری کشور اظهار داشت: میزان صادرات 30 میلیارد دلار و میزان واردات 28 میلیارد دلار بوده که در حال حاضر تراز تجاری کشور منفی 2 میلیارد دلار است اما اگر آمار صادرات برق به آن اضافه شود، تراز تجاری مثبت یا سر به سر خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران همچنین درباره عدم ترخیص 320 کیلو گوشت در گمرکات سرخس در 7 سال گذشته گفت: تمام کالاها در زمان ترخیص باید دوسوم زمان تاریخ مصرف را داشته باشند تا ترخیص شوند.

میراشرفی افزود: در آن زمان که این کالا دوسوم زمان تاریخ مصرف را داشت، مالک آن نتوانست اسناد مالکیت را ارائه دهد و مستعد اظهار نبود و زمانی که توانست کد ساتا دریافت کند دوسوم زمان تاریخ انقضاء این محموله گوشت گذشته بود.

وی ادامه داد: پس از آن سازمان‌های مربوطه مصرف ثانویه گوشت را هم تایید نکردند اما با رایزنی‌های انجام شده، مالک این بار توانست تاییدیه مصرف ثانویه را بگیرد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته در این موارد امکان ورود دادستانی به موضوع وجود دارد و معمولا از قوه قضاییه برای تسریع در روند گمرکی کمک می‌گیریم.

میراشرفی همچنین با اشاره به تعیین تکلیف 40 میلیون دلار کالا که در آستانه فساد هستند، گفت: طبق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصاد، تمام کالاهایی که تا 11 آبان ماه وارد شدند توسط گمرک احصا و به وزارت صمت اعلام می‌شوند. اگر استعداد ترخیص و تامین ارز داشته باشند تشریفات گمرکی انجام می‌شود و در غیر این صورت صاحب کالا باید با ارز متقاضی نسبت به ترخیص اقدام کند.

وی ادامه داد: بخشی از این 40 میلیون دلار کالا با همین مصوبه ترخیص شدند که این کالاها ماشین‌آلات مورد نیاز برای خطوط تولید یا لوازم آرایشی بهداشتی هستند. البته هنوز بخشی از این کالاها توسط وزارت صمت به گمرک اعلام نشدند که هرچه سریعتر باید این کالاها متروکه اعلام شوند.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به میزان درآمدهای گمرک در سال جاری گفت: آنچه که تکلیف ما است این است که 12 هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی عایدات داشته باشیم که در حال حاضر 11 هزار میلیارد تومان آن محقق شده که 7 الی 8 هزار میلیارد تومان هم درآمد گمرکی از محل ارزش افزوده است که در مجموع باید میزان درآمدهای گمرک در سال جاری به 20 هزار میلیارد تومان برسد که قطعا این عدد محقق خواهد شد.

میراشرفی با اشاره به عدم استفاده از برخی از ایکس ری‌ها در گمرکات کشور تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی استانداردها و مقررات سختگیرانه‌ای برای به کارگیری دستگاه‌ ایکس ری دارد و تا زمانی که این استانداردها نباشد اجازه استفاده از آن را نمی‌دهد و البته تمام ایکس ری‌ها به طور مداوم توسط سازمان انرژی اتمی چک و بررسی می‌شوند.

وی گفت: دستگاه‌های ایکس ری‌ داخلی دوآل انرژی هستند و بسیار تصاویر باکیفیتی ارائه می‌دهند. 3 دستگاه ایکس ری داخلی داریم که تحت بار هستند و دو دستگاه هم از طریق قرارداد BOO‌خریداری شدند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به همکاری‌های گمرک ایران با اوراسیا گفت: با 5 گمرک عضو اوراسیا در حال تبادل اطلاعات هستیم و باید رژیم‌های یکسانی که مد نظر اعضا است رعایت شود.

میراشرفی با بیان اینکه موافقت‌نامه‌های گمرکی می‌تواند حجم مبادلات بین اعضای اوراسیا را افزایش دهد گفت: میزان صادرات به اوراسیا 824 میلیون دلار بوده و واردات یک میلیارد و 800 میلیون دلار بوده و در مجموع 2 میلیارد و 800 میلیون دلار حجم تجارت ما با اوراسیا بوده که در بخش صادرات رشد 8 درصدی داشتیم.

وی درباره تخلف گمرک لرستان اظهار داشت: یک شرکتی کالاهایی که ثبت سفارش کرده و نسبت به واردات آن اقدام کرده بود، اسناد گمرک را جعل و به بانک ارائه داده بود؛ حال اینکه تمام اسناد گمرکی الکترونیکی شده و گمرک اساسا دیگر اسناد کاغذی ندارد.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: بنابراین در کیفرخواست هم هیچ اشاره‌ای به گمرک نشده و این نمی‌تواند تخلف گمرکی باشد و این تخلف خارج از گمرک انجام شده اما از آنجایی که با بیشبود ارزش کالا مواجه شدیم نسبت به آن اعلام جرم کرده‌ایم.

میراشرفی همچنین درباره میزان واردات خودرو اظهار داشت: سال گذشته در همین ایام حدود 13 هزار خودرو وارداتی تعیین تکلیف نشده بودند که با مصوبات ابلاغ شده 10 هزار دستگاه ترخیص شدند و هنوز 2 الی 3 هزار دستگاه در مراجع قضایی هستند تا تعیین تکلیف شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز