خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

سلایق مختلف در انتخابات و عرصه های سیاسی ابراز شوند

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۹۴۷

کاندیدای مجلس خبرگان رهبری گفت: نمی‌توانیم خودمان را در مرزهای کشور محصور کنیم بلکه باید با کشورهای گوناگون تعامل‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم. لازمه این امر حضور حداکثری مردم در انتخابات و ایجاد دو مجلس کارآمد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول قاسمی، کاندیدای پنجمین دوره مجلس خبرگان دارای دکتری فقه و حقوق است. او دارای مدرک کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل نیز هست. او که با 36 سال سن از کاندیداهای جوان این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری محسوب می‌شود، 20 سال در حوزه فعالیت کرده و پژوهش‌هایی در موضوعاتی همچون فقه و حقوق، حقوق بین‌الملل و حقوق بشر نیز داشته است. از سوابق اجرایی او می‌توان مؤسس حوزه دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه اصفهان اشاره کرد. وی اکنون به مدت سه سال ریاست موسسه آموزش عالی بانو مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات را برعهده دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در اصفهان با اشاره به جایگاه ولی‌فقیه گفت: انقلاب اسلامی با محوریت امام (ره) ایجاد شد و همه گروه‌ها و عموم مردم با رهبری حضرت امام (ره) در آن نقش آفریدند. ایشان نظریه‌ای تحت عنوان ولایت‌فقیه داشتند و معتقدند بودند که فقیه عادل و باتقوا که آگاه به شرایط زمان و مکان است و تخصص در مسایل دینی دارد و در کنار آن آگاهی به موضوعات جهانی دارد و از آن مهم‌تر تقوا و عدالتی است که دارد. ضکم اینکه وی باید مدیر، مدبر، متخصص و مقبولیت عام داشته باشد.

کاندیدای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مجلس خبرگان جایگاه خاصی در قانون اساسی دارد و چون با ولی‌فقیه ارتباط دارد، باید آن را جدای از مجلس شورای اسلامی در نظر بگیریم. در مجلس شورای اسلامی باید جناح‌های گوناگون حضور داشته باشند و معضلات را کارشناسی کنند. همدیگر را به چالش بکشند تا قوانین بهتری به تصویب برسد. در مجلس شورای اسلامی نیاز است که واقعاً رقابت وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی ادامه داد: در مجلس خبرگان رهبری نباید رقابت‌هایی که در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، به وجود بیاید، به این دلیل که در مجلس خبرگان مباحث تخصصی و علمی مطرح می‌شود. ممکن است جریان‌های سیاسی در آن حضور داشته باشند اما مباحث علمی مطرح است لذا شرط اساسی مجلس خبرگان رهبری اجتهاد است.

وی اضافه کرد: کاندیداهایی که در مجلس خبرگان رهبری شرکت می‌کنند، ممکن است برخی استاد دیگر نماینده باشد و همه عزیزانی که در این انتخابات شرکت می‌کنند وارد یک رقابت رفاقتی می‌شوند که نگاه حزبی و جناحی ندارند.

کاندیدای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حمایت و تبلیغ جناح‌ها از نامزدها، گفت: این حمایت‌ها می‌تواند در راستای تحقق رأی حداکثری قرار بگیرد و مشارکت مردم را در انتخابات بالا ببرد که این اشکالی ندارد. البته هر عزیزی که انتخاب شود می‌بایست منافع ملت و کشور را در نظر بگیرد.

باید سلایق مختلف ابراز شوند
حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی با اشاره به انتخابات ریاست مجلس خبرگان اضافه کرد: آیت‌الله یزدی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، هر دو از خدمتگزاران انقلاب بوده‌اند. رقابت این دو بزرگوار برای ریاست مجلس خبرگان رهبری برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح شد، رقابتی ساده بود. البته اختلاف سلیقه طبیعی است و باید هر کس نظرات خود را بیان کند، چرا که باید مباحث به بحث گذاشته و سلایق مختلف ابراز شوند.

وی با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری برای شرکت مردم در انتخابات اظهار کرد: تأکید بنده هم بر حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی است، قبل از اینکه چه کسی رأی بیاورد. البته اینکه چه کسی به مجلس هم برود مهم است چرا که اعضای دو مجلس در مباحث ملی تأثیرگذار هستند. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای اعتبار مملکت، نظام اسلامی، کشور و تمدن ایران پای صندوق‌های رأی بیایند تا حکومت بتواند با تکیه بر آرای مردم به اهداف خود در صحنه بین‌المللی برسد.

نمی‌توانیم به مرزهای خود محصور شویم
قاسمی ادامه داد: نمی‌توانیم خودمان را به مرزهای خود محصور کنیم بلکه باید با کشورهای گوناگون تعامل‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم. لازمه این امر حضور حداکثری مردم در انتخابات و ایجاد دو مجلس کارآمد به دست مردم است.

وی اضافه کرد: رأی بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری موجب شد تا دولت بتواند گام‌های مهمی در حوزه بین‌الملل بردارد و ضمن پایبندی به اصول و ارزش‌های نظام، تحریم‌های ظالمانه را بردارد و در راستای خواسته‌های نظام گام بردارد.

سن نمی‌تواند تنها معیار ورود به مجلس خبرگان باشد
این استاد حوزه گفت: مجلس خبرگان رهبری جایگاهی تخصصی دارد، البته سن و سال مهم است، اما تنها معیار برای ورود به این مجلس نیست، حتی تائید صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان در انتخابات پیش رو صرفاً بر اساس سن نبود. بنابر این افراد جوان‌تر نیز می‌توانند در انتخابات این مجلس شرکت کنند، کما اینکه در انقلاب و در جنگ نیز از جوانان بسیاری استفاده شد. خوشبختانه جوانان رشد سیاسی خوبی نیز در سال‌های اخیر داشته‌اند. البته اصرار من این نیست که همه اعضای مجلس خبرگان جوان باشند بلکه جوانان نیز باید نقش‌آفرین باشند و از تجارب دیگران نیز استفاده کنند و در انتخابات بعدی آن را به نسل‌های آینده انتقال دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز