خبرگزاری کار ایران

مسئول اجرای اداره کل استاندارد استان اصفهان:

شکایت‌های مردمی برای رسیدگی به متخلفین اجرای استاندارد موثر است

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۸۸۶

هم اکنون ۱۰ کار‌شناس برای سرکشی به واحد‌ها در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که این تعداد نیرو در مقایسه با میزان بالای واحد‌های تولیدی بسیار کم و حداقل این اداره به ۱۰۰ نفر نیروی بازرس در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.

مسئول اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان اصفهان، با اشاره به اینکه شرح وظایف این حوزه در ۱۲ سرفصل خلاصه می‌شود، ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه این واحد، نظارت بر اجرای استاندارد است که توسط کار‌شناسان از واحد‌های تولیدی ارزیابی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مجتبی دهقانی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰۰۰ کارخانه در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۴۰۰۰ واحد تحت پوشش اداره استانداردبوده و البته در این میان نیز ۱۵۰۰ کارخانه ثبت شده وجود دارند که هنوز فاقد علامت اداره استاندارد هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخلفات در واحد‌های تولیدی به دلیل صرفه اقتصادی و سود جویی است، افزود: یک واحد تولیدی وقتی نمی‌تواند و یا قصد ندارد که مواد اولیه مرغوب تهیه کند با کیفیت پایین اجناس قصد دارد که درفضای رقابت باقی بماند. به همین جهت با تولیدات بی‌کیفیت به مصرف کننده خسارت وارد می‌کند.

دهقانی گفت: تولید کننده به دلیل نبود مواد اولیه مرغوب در بازار و یا به دلیل عدم استفاده از جنس مرغوب و یاعدم به کارگیری نیرو‌ها ی متخصص و یا ماشین آلات بروز، فقط دنبال صرفه اقتصادی برای خود است و به همین جهت در تولیدات خود را با کیفیتی پایین تولید می‌کند بتواند فقط برند خود را دربازار حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل استاندارد استان اصفهان برای انجام بازرسی از واحد‌ها، با کمبود نیرو روبهرو است، افزود: به دلیل اینکه برخی نیرو‌ها در این حوزه بازنشسته شده‌اند، هم اکنون ۱۰ نیروی بازرسی برای سرکشی از واحد‌ها در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که این تعداد نیرو در مقایسه با میزان بالای واحد‌های تولیدی بسیار کم است و حداقل این اداره به ۱۰۰ نفر نیروی بازرس در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بودجه کمی برای بازرسی‌ها اختصاص داده شده است که به ما اجازه نمی‌دهد، نیروی جدیدی را به این بخش اضافه کنیم، تصریح کرد: برای انجام بازرسی نمی‌توان از بخش خصوصی استفاده کرد زیرا گزارش‌ها باید از مرجع تخصصی بوده و طبق قانون نظارت‌ها با اداره استاندارد است.

مسئول اجرای اداره کل استاندارد استان اصفهان، با اشاره به اینکه بازرسی از واحد‌ها بر اساس نتایج آزمون‌ها، بازخورد شکایات مردمی، بررسی‌های دوره‌ای و میزان اهمیت واحد‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: زمانی که شکایت از مصرف کنندگان به این اداره بیشتر شود مدت زمان رسیدگی حتی به یک‌روز هم نمی‌رسد و ما بازرسی‌ها از واحد خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که برخی واحد‌های تولیدی مانند صنایع غذایی، لبنی و بهداشتی مدت زمان دوره‌ای بازرسی از آن‌ها زود‌تر خواهد بود چرا که این واحد‌ها ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد.

دهقانی، با اشاره به اینکه تجربه نشان داده زمانی که بازرسی از واحد‌ها وجود داشته باشد کمتر دچار تخلف می‌شوند، گفت: بسیاری از بازرسی‌های معاونت اجرای استاندارد به صورت سر زده است.

وی با تاکید به اینکه هر چه ساز و کار‌های موجود در کشور در بخش رسیدگی به استاندارد افزایش یابد و بودجه و امکانات این بخش افزایش یابد قطعا می‌توانیم برای حفظ حقوق مصرف کننده تلاش کنیم، افزود: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که خودشان باید بازرس اصلی باشند و در برخی کالا‌های صنعتی مصرف کننده خود کنترل کننده است.

این مسئول اداره استاندارد، با اظهار اینکه برای نظارت بر استاندارد، بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها نیز باید برای کمک به اداره استاندارد وارد میدان شوند، گفت: حضور انجمن‌ها، صنوف، کانون کار‌شناسان و غیره کمک خوبی برای شناسایی متخلفین و تولید کنندگان اجناس نامرغوب محسوب می‌شود.

وی درباره اینکه واحد‌های متخلفی که شناسایی و بعضا جریمه می‌شوند به چه میزان از ارتکاب مجدد آن‌ها به تولید مصالح غیر استاندارد جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: باید قوانین و مجازاتی که برای مجرمین در این زمینه وجود دارد مورد بازنگری قرار گیرد تا تولید کنندگان دیگر جرات پیدا نکنند که مجددا به سمت تولید محصولات غیر استاندارد و بدون کیفیت بروندو از قوانین سرپیچی کنند.

دهقانی، با بیان اینکه آزمایشگاه‌های همکار این اداره کل در۱۲ صنعت با ما همکاری دارند، اضافه کرد: این صنایع شامل مواد غذایی و کشاورزی، نساجی و چرم، بیولوژیک و میکروبیولوژیک، برق و الکترونیک، خودرو و نیرو محرکه، مهندسی پزشکی، مکانیک وفلز‌شناسی، اوزان و مقیاس‌ها، انگ فلزات گرانب‌ها، صنایع شیمی و پتروشیمی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز