خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان دراولین همایش صنعت قراضه آهن مطرح کرد:

ساخت اسکله اختصاصی برای واردات منظم قراضه آهن در کشورضروری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۸۱

با توجه به اینکه فلزات بازیافتی مهم ترین منبع تولید فولاد در کشور است؛ عدم آگاهی به ارزش قراضه آهن موجب سودبری هنگفت شبکه های واسطه ای می شود و این در حالی است که اگر شهرداری اصفهان جایگاهی را برای بازیافت آهن قراضه اختصاص دهد این پول می تواند به جیب شهرداری برود.

ایلنا: مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان دراولین همایش صنعت قراضه آهن، اصفهان را مکان مناسبی برای پایگاه جمع آوری قراضه کشور دانست و تصریح کرد: هم اکنون بخش عمده تولید قراضه کشور توسط ضایعات خانگی صورت می‌پذیرد و اگر شهرداری‌ها این فرهنگ را ایجاد کنند که مردم خودشان این ضایعات را به مراکز خاصی که برای این منظور ایجاد شده ببرند و شهرداری از این ضایعات درآمد حاصل کند نه تنها دست واسطه‌ها قطع می‌شود، بلکه درآمد هم کسب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمدرضا کچوئی، با اشاره به اینکه اطلاعات درستی درباره صنعت آهن قراضه در کشورمان وجود ندارد و به عبارتی این صنعت مهم و درآمدزای تمام دنیا در ایران مغفول مانده است که لزوم کار فرهنگی رسانه‌های مختلف در این زمینه ملموس است گفت: عدم اطلاع خانواده‌ها از ارزش این قراضه‌ها باعثمی‌شود تا بخش زیادی از سود این قراضه‌ها توسط واسطه‌ها کسب گردد.

وی گفت: این در حالی است که با توجه به نیاز صنایعی همچون فولاد به این صنعت نیازمند واردات منظم و برنامه ریزی شده آهن قراضه هستیم که این این مسئله نیز نیازمند ایجاد زیر ساختهای لازم مانند ساخت اسکله اختصاصی برای واردات کالا است.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه محیط زیست یکی از رویکردهای مهم این همایش است چرا که اسقاط خودرو‌های فرسوده در حفظ محیط زیست بسیار مهم است افزود: از چندین سال پیش قانون جایگزینی خودرو‌ها اجرایی شد اما کم کم رونق خود را به دلیل افزایش قیمت خودرو و حذف سیاست‌های تشویقی از دست داد که این روند باید بار دیگر از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه اجرای قانون اقساط خودرو‌ها در مسائل زیست محیطی مانند کاهش آلودگی هوا، سوانح جاده‌ای و مصرف سوخت موثر است، تصریح کرد: این موضوع همچنین سبب افزایش تولید خودرو سازان داخلی می‌شود بنابراین مسئولان باید با وضع سیاست‌های مناسب بار دیگر در امر خارج کردن خودرو‌ها از چرخه تسریع کنند.

اسقاط خودروهای فرسوده برای تامین نیازهای صنعت فولاد به آهن قراضه ضروری است

کچویی، با بیان اینکه اسقاط خودروهای فرسوده هم از جهت زیست محیطی، کاهش آلودگی‌ها و مصرف سوخت اهمیت دارد تصریح کرد: این امر موجب رونق خودروسازی داخلی می‌شود با توجه به اینکه ما در کشور با کمبود قراضه برای واحدهای تولیدی مواجه هستیم، تنها راه علاج آن واردات است و بدین سبب ساخت اسکله اختصاصی برای واردات منظم قراضه آهن ضروری است.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود اسکله مناسب واردات قراضه روز‌ها در بندر نگه داشته می‌شود اشاره کرد: به دلیل نبود امکانات لازم برای تست رادیو اکتیو در محل، قراضه‌ها در انبار‌ها نگهداری می‌شود تا مامور سازمان انرژی اتمی آن‌ها را تست کند.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان گفت: به همین دلیل برای کاهش هزینه، آسان سازی روند کار و صرفه جویی در زمان، باید گیت رادیو اکتیو در مبادی ورودی کشور راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه بین تامین کنندگان و مصرف کنندگان قراضه شکاف وجود دارد و این دو با هم متحد نیستند گفت: بایستی کنسرسیومی از اعضای اتحادیه‌های تامین کنندگان قراضه و نمایندگان انجمن تولید کنندگان فولاد ایجاد شود تا بتواند در کنترل قیمت‌ها تاثیر مناسبی بگذارد.

کچویی، همچنین با تاکید بر نقش پژوهش و آموزش در صنعت قراضه آهن افزود: دراین زمینه خیلی کم کار شده و مقدار دقیق عرضه و تقاضای قراضه در کشور مشخص نیست، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با همکاری این شرکت می‌توانند بر روی روش‌های جدید فرآوری قراضه همکاری کنند.

اگرنتوانیم برای قراضه نظم ایجاد کنیم واسطه گر‌ها بازار را به هم می‌ریزند

وی با اشاره به اینکه باید ترانزیت قراضه از مبادی ورودی و خروجی کشور به سایر کشور‌ها باید ممنوع شود گفت: ازهمین امروز به شکل جدی به دنبال خروجی این همایش خواهیم بود چرا که درصد زیادی از منبع تولید فولاد را قراضه‌ها تشکیل می‌دهد؛ اما دربهترین حالت اقتصادی نیز میزان قراضه جواب ما را نمی‌دهد و باید به فکر واردات قراضه باشیم اما هنوز زیر ساخت‌های لازم برای وارد کردن قراضه را تبیین نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما نبود استاندارد برای سلامت زایی قراضه است، ادامه داد: اکنون بخش خصوصی ما در زمینه قراضه فعال‌تر است و یکی از انتقادات من این است که چرا دولتی‌ها در این وادی قدم نگذاشته‌اند.

کچویی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه حدود یک و نیم تا دو میلیون تن آهن قراضه در شرکت فولاد مبارکه اصفهان مصرف می‌شود گفت: ادامه تامین نیازهای صنعت فولاد به آهن قراضه از محل اسقاط خودروهای فرسوده ضروری است.

وی با اشاره به اینکه این همایش یکروزه با چهار رویکرد ˈقراضه آهن و محیط زیست، نقش قراضه آهن در اقتصاد کشور، ˈایجاد تشکل صنایع بازیافت فلز ایرانˈ و نقش پژوهش و آموزش در صنعت قراضه آهنˈ در حال برگزاری است ادامه داد: اگر نتوانیم برای قراضه و بازیافت آن نظم خوبی ایجاد کنیم، قطعا واسطه گر‌ها وارد کار می‌شوند و بی‌نظمی زیادی در این زمینه ایجاد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: بازیافت ضایعات یا قراضه نمی‌تواند توسط شخص یا خانوار صورت بگیرد، بلکه باید حتما به کارگاه‌های مخصوصی برده شود و تنها کاری که می‌شود کرد این است که به مردم بگوییم این قراضه‌ها می‌تواند برای توسعه شهر آن‌ها موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت فلز تدارک فولادمبارکه اصفهان نوپا است، اضافه کرد: این شرکت به صورت عملیاتی در کمتر از یک سال گذشته شروع به کار کرده و فعالیت‌های خود را در حداقل زمان انجام داده است و ایده‌ها و راهکارهایی برای آینده در نظر داریم که باید عملیاتی شود.

کچوئیان بیان داشت: در ایران برای تولید فولاد به میزان ۲۰ درصد از کل تولیداتمان، به قراضه نیاز داریم و حتی در خوشبینانه‌ترین حالت هم نمی‌توانیم این نیاز را بر آورده سازیم و باید بخش زیادی از قراضه‌های مورد نیاز را از دیگر کشور‌ها وارد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تعیین قیمت قراضه به طور مستقیم به عرضه و تقاضا بستگی دارد، افزود: برای این منظور باید زیر ساخت‌های خوبی ایجاد کنیم و این در حالی است که هنوز اسکله مناسبی برای کناره گیری کشتی‌های حامل قراضه آهن نداریم.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: برای جمع‌آوری قراضه‌ها باید کارگاه‌های مکانیزه فراهم کرد تا در تهیه این محصول تسریع گردد چرا که بیشتر قراضه‌های ایران ضایعات تراشکاری و پرس کاری است که به صورت انسانی جمع آوری می‌شود.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان افزود: ولی در دو سال اخیر یا به دلیل ضعیف شدن سیاست‌های قبلی و یا ناشی از انفجار قیمت خودرو در کشور کند شده است.

وی با اشاره به محور اقتصادی این همایش تصریح کرد: نقش قراضه آهن در اقتصاد کشور به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود؛ بدون شک از نظر عرضه و تقاضای قراضه دچار نا‌هماهنگی، عدم تعادل و نقصان هستیم و در بهترین شرایط اقتصادی با توجه به طرح‌های توسعه و چشم انداز افزایش محصولات فولادی با کمبود قراضه برای واحد‌های تولیدی مواجهیم.

کچوئیان با اشاره به اینکه ما باید راهکارهایی بیاندیشیم تا در آینده پاسخگوی آهن قراضه واحد‌های تولیدی باشیم، ابراز داشت: تنها راه علاج واردات قراضه است و باید به سوی واردات منظم و برنامه ریزی شده آهن قراضه در کشور برویم.

وی تصریح کرد: هنوز ادبیات یکسانی در زمینه تعریف انواع قراضه در کشور نداریم و لازم است به صورت علمی تعریف واحدی در ارتباط با انواع قراضه توسط مرکزعلمی تعریف شود تا بتوانیم تصممیمات اساسی در ارتباط با این صنعت بیندیشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز