خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

چالش‌های بازار سرمایه دردسر تازه دولت / با سیاست‌های دستوری نمی‌توان بورس را مدیریت کرد/ هیجان‌زدگی تازه واردها بازار سرمایه را متلاطم‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۱۳۱

کارشناس و فعال بازار بورس گفت: شرایط بازار سرمایه به شکل فعلی و مستقل بدون در نظر گرفتن وضعیت سیاسی و اقتصادی آینده کشور امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها نوسانات نه تنها در بازار ارز و خودرو بلکه در بورس نیز به چالشی برای دولت تبدیل شده و وقوع برخی اتفاقات بذر بی اعتمادی را در بین سرمایه گذاران کاشته است.

اعتماد از دست رفته، حتی با سیاست‌های دستوری هم بازنگشت و بازار شیشه ای را از سرخ پوشی نجات نداد  و به نظر تلاطم های بازار ضربه های مهلکی به بازار بورس وارد کرد.

عباس خداپرست در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه اراده ای برای کنترل ریزش ها در بورس وجود ندارد، گفت: به نظر می‌رسد اگر قرار بود بازار به حال خود رها شود، هرگز شاهد چنین ریزش سنگینی در ارزش سهام و بازار نبودیم؛ و به زعم من اراده‌ای برای این ریزش‌ها وجود ندارد و حتی شاید عامدانه هم باشد.

این اقتصاددان با اشاره به اقدامات نهادهای نظارتی برای رشد بازار تصریح کرد: امروز باید نهاد ناظر بازار به این فکر باشد تا اعتماد از دست رفته سرمایه گذار و ترسی که در سهامداران وجود دارد را از بین برده و آن اعتماد را به بازار برگرداند؛ به عبارت دیگر اگرچه در حال حاضر تقاضا در بازار هست، اما به دلیل آنکه سمت عرضه بسیار سنگین است، شاهد افت‌های متعدد بورس هستیم که برای جلوگیری آشفتگی در سایر بازارها باید کنترل شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه « دولت در زمان رشد بازار شرکت‌هایش را وارد بورس و پس از کسب درآمد، آنها را رها کرد» مقصر اصلی افت فعلی بازار را دولت دانست و اظهار کرد: شرکت‌های زیرمجموعه دولت در دوره رشد بازار توانستند درآمد خوبی را با عرضه‌های متعدد کسب کنند و سپس بازار را به حال خود رها کردند؛ اما روند فعلی روزهای اخیر را نمی‌توان تقصیر حقوقی‌ها دانست چون پولی در بازار دیگر وجود ندارد.

چالش‌های بازار سرمایه دردسر تازه دولت / با سیاست‌های دستوری نمی‌توان بورس را مدیریت کرد/ هیجان‌زدگی تازه واردها بازار سرمایه را متلاطم‌تر می‌کند

خداپرست همچنین اعلام حمایت‌ها حقوقی از حقیقی‌ها را  بیشتر نمایش دانست تا واقعیت و با بیان این مطلب  امکان حمایت حقوقی‌ها از حقیقی‌ها و سهامداران خرد وجود ندارد؛ تصریح کرد: این نوع حمایت بی‌هدف و بدون برنامه، سبب افزایش واکنش منفی بازار می‌شود.

این اقتصادان اذعان کرد: بسیاری از فعالان بازار می‌دانند که با سیاست‌های دستوری نمی‌توان نقش منجی را به حقوقی هایی داد که خود بعضاً در صف‌های فروش ایستاده اند تا اقدام به سبک سازی سبدهای‌شان کنند.

وی تصریح کرد: اگر صندوقی قصد حمایت داشته باشد، اساساً آن را از قبل اعلام نمی‌کند تا بتواند در قیمت کمتر، شروع به خرید کند. هر گاه اعلام می‌شود که قصد حمایت داریم، این سیگنال به بازار ارسال می‌شود که عملاً حمایتی نخواهد شد و این را اعلام می‌کنند تا مردم در صف فروش نایستند؛ موضوعی که بعد از اعلام مدیران شرکت‌های بورس تهران و فرابورس از بازار ، در عمل شاهد بودیم اتفاق خاصی رخ نداد.

خداپرست با اشاره به تبعات طولانی مدت کاهش نرخ شاخص ها در بورس خاطرنشان کرد: تازه واردها نیز در زمانی که بازار منفی است، رفتارهای هیجانی بیشتری از خود نمایش می‌دهند و تلاش می‌کنند تا در هر بار که ریزش رخ می‌دهد، هر چه سریع‌تر از بازار خارج شوند که این اتفاق، منفی شدن بیشتر بازار را به دنبال دارد.

وی گفت: تا چند سال قبل شرکت‌های بورسی، میزان سوددهی و حجم فروش محصولات خود را برای یک سال پیش بینی می‌کردند، بار دیگر سازمان بورس اجازه انتشار این اطلاعیه‌ها را به شرکت‌ها و صنایع بورسی بدهد تا بتوانند بخشی از اعتماد از دست رفته سهامداران را بار دیگر جلب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به تلاطم های پیش آمده در بازار ارز، کمبود عرضه در بازار را دلیل افزایش قیمت دانست و افزود: صادرات غیرنفتی تحت تاثیر کرونا ویروس با مشکل مواجه شده است و از سوی بازگشت ارز حاصل از صادرات و تقویت طرف عرضه نزولی شده و همین بر میزان  نوسانات شدید قیمت در بازار تاثیر گذاشته است.

خداپرست گفت: پیش بینی قیمت ها در بازار ارز غیرممکن است ولی اگر باز هم سیاست های پولی را تغییر ندهیم و همچون گذشته درآمدهای ارزی را صرف تخصیص یارانه‌ به واردات کنیم؛ وضع بدتر هم خواهد شد که امیدوارم این اتفاق نیفتد.

وی تاکید کرد: به طور کلی شرایط بازار سرمایه به شکل فعلی و مستقل بدون در نظر گرفتن وضعیت سیاسی و اقتصادی آینده کشور امکان پذیر نیست و این موضوعات مسیر صعودی یا نزولی شاخص‌ها در بازار سرمایه را مشخص می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز