خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت: / ۴ /

یادمان بیاورید در شرایط وفور دلارهای نفتی خطای گذشتگان را تکرار نکنیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۴۵۰

ما تحریم را تضعیف و پایه‌های آن را لرزان کرده‌ایم و ما امروز در هر شرایط و موقعیتی که قرار بگیریم، باید بدانیم که شرایط تحریم هیچ‌گاه به وضع گذشته باز نمی‌گردد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر به وفور دلارهای نفتی رسیدیم، شما یادمان بیاندازید که خطای گذشتگان را تکرار نکنیم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس‌جمهور در همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود تصریح کرد: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نیز باید وارد کار شوند و این سود را عادلانه کنند. زمانی بود که تورم ۴۰درصد بود. ولی هم اکنون که کاهش پیدا کرده است و تا پایان سال نیز بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد، باید برنامه‌های خود را بر این مبنا طراحی کنیم تا بانک‌ها در این زمینه بیشتر بتوانند حرکت کنند.


وی افزود: تاکنون بازار سرمایه ما برای تامین مالی نتوانسته توانمندی‌های خود را به روز کند. تامین مالی همه بنگاه‌ها با بانک‌ها نیست؛ بازار سرمایه نیز در این مسیر توانمندی‌های زیادی دارد. در مسئله سیاست‌های اقتصادی ما مباحثی را انجام دادیم و در مصوبات بسته خروج از رکود نیز به این مسئله توجه جدی داریم.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تامین مالی بنگاه‌های بزرگ باید متکی به بازار سرمایه باشد، بانک‌ها باید تامین مالی بنگاه‌ها را برعهده بگیرند و با انجام این مسئله در واقع ما بخشی از بار را از روی دوش بانک‌ها برداشته‌ایم و بنگاه‌های کوچک نیز فعال خواهند شد.


وی ادامه داد: به دلیل اینکه توانمندی بانک‌ها محدود و تقاضا زیاد است، اولویت با بنگاه‌هایی است که در سال‌های اخیر و در شرایط سخت خوب کار کرده‌اند به بنا نیست آنها که کارشان خوب نبوده جایزه‌ای اعطا کنیم.


روحانی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت گاهی برای کارآفرینان و بنگاه‌ها مشکل‌آفرین بوده است، گفت: بعضی ازاین افراد صبح که از خواب پا می‌شدند، پیچ تلویزیون را باز می‌کردند تا ببیند دستور‌العملی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، چیست و وزیر اقتصاد چه سخن جدیدی گفته است. متاسفانه هر روز یک بیانیه و نرخ اعلام می‌شد.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام تلاش ما در این یکسال این بوده که بر مشکلات شما اضافه نکنیم، تصریح کرد: اگر هر حرفی که می‌زنیم در زمینه اقتصاد، حساب شده و هماهنگ باشد، دیگر مشکلاتی ایجاد نخواهد شد. در ثبات، انظباط و روند امیدبخشی که در این یکسال در بازارهای اقتصادی شاهد بودیم، مبنا بر این است که دولت با مشورت حساب شده قدم بردارد.


وی عنوان کرد: در نهایت در این کشور اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی باشد؛ معمولا دولت‌ها خیلی سختشان است که یکی از بخش‌هایشان را رها کنند. بنده خودم این مسئله را از نزدیک حس کرده‌ام و می‌بینم وقتی به وزرا می‌گویم باید فلان مسئله را واگذار کنید، چه غم و اندوهی بر چهره مبارکشان می‌نشیند به هرحال دلبستگی است دیگر.


روحانی با تاکید بر اینکه همه ما باید باور کنیم و تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، گفت: ما باید موانع پیش روی این بخش را برداریم والله بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می‌فهمد و می‌داند کجا باید سرمایه‌گذاری کند. بگذاریم بخش خصوصی‌مان سرمایه‌گذاری و کار کنند؛ آنها می‌دانند امروز تلاششان یعنی راحتی امروز و فردای فرزندانشان و یعنی آبادانی ایران عزیزمان.


وی افزود: تلاش ما بر این است که مشکلات را از پیش پا برداریم و اگر به وفور دلارهای نفتی رسیدیم، شما یادمان بیاندازید که خطای گذشتگان را تکرار نکنیم. متاسفانه در شرایطی ۲۱ میلیارد ارز به صورت اسکناس وارد بازار و خیابان‌ها شد. اما اینکه کجا رفت و چه شد با خداست. باید حواس ما به روزی که دلار نفتی ما افزایش پیدا می‌کند، باشد.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در خصوص تحریم‌ها قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم، گفت: ما تحریم را تضعیف و پایه‌های آن را لرزان کرده‌ایم و ما امروز در هر شرایط و موقعیتی که قرار بگیریم، باید بدانیم که شرایط تحریم هیچ‌گاه به وضع گذشته باز نمی‌گردد.


روحانی با تاکید بر اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای بسیار جدی و مصمم هستیم، گفت: در عین حال غربی‌ها باید بدانند که فرصتی که ملت ایران در اختیار آنها گذاشته است، بی‌انتها نیست. برنامه اقتصادی ما بر مبنای شرایط فعلی تنظیم شده است، اما در عین حال چون توافق به نفع همه و همچنین تحریم به ضرر همه است، معتقدیم که به یک معنا به نتیجه رسیدن مذاکرات به ثبات وامنیت کل منطقه کمک خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه اراده ما در بحثمذاکرات هسته‌ای بسیار جدی است، گفت: امیدواریم که طرف مقابل نیز اراده جدی داشته باشد و بتوانیم در زمان مقرر مسائل رابه حل و فصل نهایی برسانیم.


رئیس جمهور عنوان کرد: ما برای خروج از رکود نیاز به لوکومتیوهای پیشران داریم که حرکت کند و زنجیره پشت خود را به سوی مقصد برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز