خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی استان مطرح کرد:

پرداخت بیش از ١١١ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان استان خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۴۷۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: در بحث توسعه مکانیزاسیون، سال گذشته مبلغی بالغ بر ١١١ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان تسهیلات تهیه تجهیزات مانند خرید تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی به کشاورزان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمدرضا اورانی در بازدید از پروژه ها و طرح های توسعه جهاد کشاورزی شهرستان فیروزه افزود: در بحث تسهیلات امسال مبلغی بالغ بر ١٧١ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان برای استان در نظر گرفته شده که به تمام شهرستان ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه ای سال ٩٢ در استان ١١٨ هکتار بود که تا پایان سال ٩٨ به ۵٠٨ هکتار رسید، اظهار داشت: در سال جاری در مناطق کم برخوردار تسهیلاتی با نرخ ١٢ و نیم درصد و در مناطق برخوردار با نرخ ١۴ و نیم درصد بدون هیچ محدودیتی به کشاورزان پرداخت می‌شود. 

اورانی اعلام کرد: مبلغی بالغ بر ١٧٢ میلیارد تومان اعتبار جهت توسعه سامانه های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار که حدود ٧٠ درصد تحت فشار و ٣٠ درصد کم فشار است تأمین و تخصیص یافته است که امیدواریم در بحث آبیاری روستاها به سمت یکپارچه سازی پیش رویم. 

وی ادامه داد: در مجموعه استان خراسان رضوی بالغ بر ١۶١ هزار و ٨٠٠ هکتار تا پایان سال ٩٨ اجرای سامانه نوین آبیاری داشته ایم که در چهار ماه ابتدای سال جاری بالغ بر ۴ هزار و ٨٠٠ هکتار به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر ٩ هزار و ۶۵٠ هکتار در دست اجرا است. 

رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی اعلام کرد: استان خراسان رضوی از نظر پروژه های اجرا شده رتبه اول کشور و در پروژه های در دست اجرا رتبه دوم کشوری را دارد. 

در جریان بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مدیر هماهنگی ترویج و مدیر صنایع استان‌؛ مدیر جهاد کشاورزی فیروزه نیز در بازدید از پروژه کشت چغندر قند با نوار تیپ گفت: کشت چغندر قند که در سال‌های گذشته دچار افت شدید سطح زیر کشت شده بود، در سال جاری به کمک معین اقتصادی شهرستان(کارخانه قند) و انعقاد تفاهمنامه بین مدیریت جهاد کشاورزی و کارخانه قند فیروزه به ۳۸ بهره بردار در سطح ۱۵۰ هکتار، نوار تیپ رایگان تحویل داده شد. 

حسن کلیدری افزود: با کشت نوار تیپ چغندر قند علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش تعداد بوته در هکتار، کنترل آفات امراض و علف‌های هرز حدود ۱۸ میلیون تومان در هکتار برای کشاورزان صرفه جویی خواهد شد.

وی با توجه طرح توسعه و بهبود تولیدات دام سبک در این شهرستان اعلام کرد: اجرای این پروژه برای اولین بار به همت کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان و کارشناسان بخش خصوصی اجرا شد که هدف از اجرای این پروژه، همزمان سازی(سیدرگذاری)، تولید مثل در خارج از فصل، افزایش نرخ آبستنی و دوقلو زایی در دام های سبک شهرستان است.

کلیدری خاطرنشان کرد: با خرید چند رأس قوچ همو(برولا) از استان زنجان و انتقال ژن دوقلو زایی به جمعیت دام سبک شهرستان که پروار بندی به این روش بسیار مقرون به صرفه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه تصریح کرد: از فعالیت های دیگر در این طرح می‌توان به انجام فلاشینگ در فصل تولید مثلی، افزایش نرخ آبستنی و دوقلو زایی، خون گیری مکرر از دام‌ها و غربالگری برای بیماری تب مالت، تغدیه تکمیلی بره شیرخوار و رسیدن به افزایش وزن ۵۰۰ گرم در روز، تغدیه بره پروار به روش TMR و رسیدن به افزایش وزن ۲۵۰ تا ۳۳۰ گرم در روز اشاره کرد.

کلیدری در بازدید از محل احداث اولین باغ انگور با سیستم کشت کوردون عنوان کرد: کشت انگور یکی از محصولاتی است که از سال‌های گذشته در منطقه طاغنکوه شهرستان فیروزه رواج دارد به همین دلیل باید از روش‌های جدید کشت در منطقه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باغ موجود در سطح ۲ هکتار با روش کوردون(رو سیمی) در چهار رقم از انواع ارقام انگور در اراضی روستای قلعه یزدان طاغنکوه کشت شده است، یادآور شد: از مزایای کشت کوردون نسبت به روش‌های سنتی انگور می‌توان به کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بیشتر از نور، جمع آوری راحت میوه و افزایش عملکرد اشاره کرد و علاوه بر آن این باغ می‌تواند بعنوان باغ نمایش و ترویجی برای باغداران شهرستان استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز