خبرگزاری کار ایران

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی:

حوزه زیست محیطی زاگرس باید برای صاحبان قدرت اهمیت پیدا کند/ انتظار از محیط‌بان بدون تامین معیشت بی‌جاست

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۶۶۵

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه زاگرس به عنوان یک حوزه زیست محیطی باید برای صاحبان قدرت اهمیت پیدا کند، در چند وقت اخیر درباره آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس در مجلس جلسه داشتیم متاسفانه مسئولان مربوطه می‌گفتند نگران نباشید فقط هزار هکتار جنگل سوخته است.

به گزارش ایلنا، سارا فلاحی در جمع کارکنان محیط زیست استان ایلام، با بیان اینکه محیط زیست از جمله مواردی است که لوکس و شیک درباره آن حرف می‌زنیم اما بنجل با آن برخورد می‌کنیم، اظهار کرد: طبق اثر پروانه‌ای همه منافع و مشکلات دنیای امروز به هم ربط دارد؛ اگر امروز می‌بینیم همه نگران گازهای گلخانه‌ای، باران اسیدی و خطرات لایه ازن هستند، این است که اتفاقات زیست‌محیطی همه‌ دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید که چون امکان طبیعی و زیست محیطی را دارم هر جور بخواهم با آن برخورد می‌کنم چون یک نوع برخورد می‌تواند همه‌ دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز دیپلماسی زیست محیطی یکی از مهم ترین انواع دیپلماسی است که ما برای رفع بسیاری از مشکلات مانند ریزگردها که امروز ریه‌های مردم بسیاری از استان‌ها را تحت تاثیر قرارداده، باید از این دیپلماسی استفاده کنیم.

فلاحی گفت: متاسفانه در بسیاری از کشورهای همسایه با نقض حاکمیت در برخی از کشورهای همسایه مواجه‌ایم و نمی‌دانیم طرف ما کیست، اما باید تلاش کنیم که مردم را از مشکلات زیست محیطی نجات دهیم.

وی با انتقاد از نگاه حاشیه‌ای مرکز به استان‌هایی مانند ایلام، تصریح کرد: امیدواریم این نگاه به استان ایلام به عنوان استانی استراتژیک تغییر کند و به متن تحولات بازگردد ، چون  نگاه ما کلی و استراتژیک شد ریه‌های مردم این استان هم در اولویت قرار می‌گیرد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوزه زاگرس به عنوان یک حوزه زیست محیطی باید برای صاحبان قدرت اهمیت پیدا کند، در چند وقت اخیر درباره آتش‌سوزی‌های جنگل‌های زاگرس در مجلس جلسه داشتیم متاسفانه مسئولان مربوطه می‌گفتند نگران نباشید فقط هزار هکتار جنگل سوخته است.

وی ادامه داد: محیط  زیست ما بسیار اهمیت دارد مخصوصا برای کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند و نباید نعمت های خدادادی را با ناکارآمدی نابود کرد، جنگل و بلوط برای ما نماد است. بلوطستان های ایلام نماد هویت های تاریخی ما است، مردم ایلام با بلوطستان‌ها اشتراک دارند و سکوت و مقاومت در برابر ناملایمت از وجوه این اشترک است. بسیاری از درختان بلوط ما می‌سوزند اما مجددا رشد می‌کنند، مانند مردم این دیار که بارها سوخته‌اند اما مجددا خود را ساخته‌اند.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز متاسفانه قوانینی وجود دارد که فقط تلنبار شده‌اند و اراده‌ای برای اجرایشان نیست، گفت: امروز ما انتظار داریم که محیط زیست ما بهینه باشند و از کسانی که در این سازمان کار می‌کنند انتظار داریم کار کنند، بدون اینکه به معیشت آنان توجه کنیم، محیط بانان جزء کسانی هستند که از لحاظ معیشتی در خطر هستند که مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

فلاحی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم نگاه کیفی ما تقویت شود حتما باید توجه ویژه به کارگزاران و کسانی که انتظار کار از آنها داریم داشته باشیم، وقتی که محیط بان و کارشناس ما اینقدر به او توجه نداریم که سفره و معیشت خود را حفاظت کند چگونه باید از او انتظار داشته باشیم که محیط زیست ما را محافظت کند، بنابراین نمی‌شود انتظار یک طرفه باشد، اگر از نهادی انتظار کار می‌رود باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه اداره درست امور با «یک بام و دو هوا» نمی‌شود، ادامه داد: مجلس در این زمینه نقش‌آفرینی خواهد کرد و یکی از مواردی که به شکل جد دنبال می‌کند تقویت کامل بعد نظارتی مجلس است و از بازوهای نظارتی برای بهبود شرایط مردم استفاده خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم اگر مجلس یازدهم قانونی تصویب نکند بلکه فقط قوانین گذشته را اصلاح و نظارت لازم را داشته باشد مردم به آن اعتماد خواهند کرد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: الان در دنیا گروه‌ها زیست محیطی جزء قویترین گروه‌ها هستند که بر سیاسیون فائق آمده‌اند و بسیاری از رفتارهای سیاسیون را تغییر می‌دهند و حتی جان خود را در این مسیر به خطر می‌اندازند.

فلاحی تصریح کرد: نباید اجازه داد که محیط زیست ما به استثمار صاحبان قدرت و ثروت دربیاید و نباید اجازه ندهیم که زیست محیط ما به بستری برای تفرج کسانی شود که صرفا می‌خواهند در این عرصه رفتارهای تفریحی صرف داشته باشند؟ چون قوانینی هستند که از زمان پهلوی وجود دارند.

وی تاکید کرد: هر کار صنعتی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند، چون متاسفانه در آینده با سونامی بیماری‌ها در آینده مواجه هستیم و متاسفانه بسیاری از صنایع آلاینده که وارد این استان و آن استان می‌شوند نمایندگان  و مجالس گوناگون افتخار می‌کنند که صنایعی را وارد استان خود کرده‌اند اما وقتی که دقت می‌کنیم متاسفانه برخی از صنایع آلاینده را بدون توجه به آلایندگی صرفا به استان‌های کوچک‌تر می‌دهند.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پالایشگاه‌ها در شهرهای کوچک باید میزان آلایندگی خود را برای حفظ سلامتی مردم به صفر برسانند، که این موضوع هم باید در استان ایلام مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حفظ محیط زیست برای رونق گردشگری تاکید کرد و گفت: مهم است صنعتی که وارد استان می‌شود باید برای صفر تا صد آن پیوست زیست محیطی و فرهنگی مشخص کرد.

فلاحی با تاکید بر اینکه سلامتی یک حق ابتدایی و اولیه و اولین مطالبه ما است و نباید صنعتی که دیگران برنمی‌دارند را با هیاهو به استان آورد، تصریح کرد: کار  در برخی نهادها مانند محیط زیست با خطر مواجه است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، و ما به عنوان وظیفه بدون مماشات این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز کشور مماشات به دلیل گرایش‌های سیاسی و غلط بودن برخی آمار و اطلاعات است و متاسفانه در برخی جاها با مقدمات غلط می‌خواهیم به نتایج درست برسیم، در حالی که اگر می‌خواهیم به نتیجه درست برسیم باید مقدمه را درست بچینیم و نمی‌شود از مقدمات غلط نتایج درست گرفت.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با شعار نمی‌توان محیط زیست را حفظ کرد، این کار به امکانات نیاز دارد، وقتی یکی از حساسیت‌های ما آتش سوزی در فصل گرما است، باید امکانات لازم را فراهم کرد و به سیستم‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز مجهز شد.

فلاحی گفت: در کنار امکانات ، اطلاعات و ارتباطات سریع مهم است و ما در مجلس نگران آسمان ، زمین، آب و درختان، گونه‌های حیوانی و جانوری و محیط زیست‌مان هستیم و برای رفع این مشکلات هر کسی دستش می‌رسد کاری بکند و ما در مجلس و در مرکز تمام این مشکلات را مطرح خواهیم کرد و مدیران هم باید پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز