خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بهزیستی استان:

7 مرکز مشاوره ژنتیک در قزوین خدمات ارائه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۰۸۳

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: 7 مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان قزوین خدمات غربالگری ژنتیک برای زوجین دارای معلولیت ارائه می دهد.

علیرضا وراثی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: در سال 98 در استان قزوین 7 مرکز مشاوره ژنتیک فعالیت داشته که در شهرستانهای آبیک و و بوئین زهرا هر کدام یک مرکز و مابقی در شهرستان قزوین فعالیت دارند که یکی از این مراکز دولتی بوده و در شهرستان قزوین فعالیت دارد.

مدیر کل بهزیستی استان بیان کرد: طی سال 98 حدود 4000 مراجعه به این مراکز انجام شده که از این تعداد 1552 مورد برای باراول بوده و تشکیل پرونده داده اند.

وارثی ادامه داد: از 1552 پرونده تشکیل شده 742 مورد مددجوی سازمان بهزیستی بوده اند و این مراجعات شامل مشاوره های پیش از ازدواج(258 نفر) ، پیش از بارداری (433 نفر) و حین بارداری (311نفر) و تشخیصی (550نفر) می باشد.

وی اضافه کرد:  معمولا خدمات مراکز مشاوره برای افرادی انجام می شود که سابقه معلولیت در خانواده دارند که در این زمینه در سال گذشته طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان تحت پوشش سازمان به اجرا در آمد و طی این طرح کلیه خانواده های دارای 4و5 معلول و به بالا مشاوره ژنتیک شدند و در صورت نیاز جهت تشخیص به صورت رایگان به آزمایشگاه های تخصصی ژنتیک ارجاع شدند.

این مسئول عنوان کرد: همچنین روی 300 پرونده مددجویان و کلیه افراد جدیدالورود به کمیسیون‌های توانبخشی غربالگری انجام شد تا در صورت نیاز به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده شوند.

مدیر کل بهزیستی استان اعلام کرد: با انجام این برنامه‌ها مبلغ 7.5 میلیارد ریال بابت یارانه مشاوره و کمک هزینه آزمایشات ژنتیک برای 847 نفراز سوی اداره کل بهزیستی استان قزوین هزینه شده است.

به گفته وارثی، با توجه به نتایج آزمایشات ژنتیک به 53 مورد سقط درمانی توصیه شده است.

وی یادآور شد: همچنین در سال گذشته 300 پرسشنامه غربالگری اختلالات ژنتیک برای افراد 15-25 سال در شهرستان قزوین در چند دبیرستان تکمیل و به دلیل کمبود اعتبارات ابلاغی و شیوع بیماری کرونا در سایر شهرستان ها انجام نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز