خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

آمادگی جهاد کشاورزی برای پرداخت تسهیلات کم بهره صنایع تبدیلی در خوشاب

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۲۱۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: متاسفانه گل محمدی برداشت شده در منطقه به دلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان به شهرستان های مجاور ارسال می شود که مدیریت جهاد کشاورزی خوشاب آمادگی پرداخت تسهیلات کم بهره به متقاضیان ایجاد واحد های فرآوری و صنایع تبدیلی در شهرستان را دارد .

ابراهیم رودسرابی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در سبزوار گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار درروستاها باید ضمن شناسایی منابع، فرصت ها و مشکلات موجود به ابداع راهکاری نوین برای استفاده از منابع و پتانسیل های منطقه در جهت رشد ابعاد مختلف روستاها تلاش کرد.

وی در خصوص استفاده از فرصت ها و ابداع روش های نوین گفت: از جمله این فرصت ها کشت گیاهان دارویی وترویج آن است ، کشت آبی گیاهان دارویی از جمله آویشن،گل گاوزبان،کدوی پوست کاغذی و چای ترش در شهرستان طی سال های اخیر باعث شده الگوی کشت در منطقه تغییر پیدا کند و همچنین درآمدزایی نسبتا مناسبی برای کشاورزان داشته باشد و همچنین کشت گیاهان دارویی دیگر نیز از جمله زیره،گل محمدی و تخم شربتی در شهرستان رو به افزایش است.

رودسرابی با اشاره به زمان برداشت و خاصیت محصولات افزود:برداشت محصول گل‌ گاو زبان از نیمه اردیبهشت ماه در شهرستان خوشاب آغاز شده و تا اواسط خردادماه ادامه دارد، امسال شاهد برداشت گل گاوزبان از اولین مزارع آبی گل گاوزبان در سطح 20 هزار متر مربع در شهرستان هستیم.

وی ادامه داد: البته متوسط عملکرد برداشت گل گاوزبان در شهرستان از 800 تا 1000 کیلو گل تر در هر هکتار است، درباره خواص گل گاوزبان باید بگویم این گیاه دارای طبع گرم و سرشار از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین هاست و همچنین تقویت کننده اعصاب و روان و نشاط آور است .

وی در باره کشت محصول گل محمدی گلزارهای روستای بلقان آباد گفت:سطح کشت گل محمدی در شهرستان خوشاب 48 هکتار است و پیش‌بینی می‌شود 82 تن گل محمدی از گلستان های شهرستان برداشت شود، گل محمدی یکی از گیاهان بسیار مقاوم به تنش‌های محیطی است، شهرستان خوشاب ظرفیت فوق‌العاده‌ای در تولید گل محمدی دارد، همچنین قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی، از مزایای کشت گل محمدی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب با اشاره به اینکه این محصول در این شهرستان تبدیل به فرآورده های دیگر نمی شود افزود: متاسفانه گل محمدی برداشت شده در منطقه به دلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان به شهرستان های مجاور ارسال می شود که بنده در همین جا اعلام میکنم ، مدیریت جهاد کشاورزی آمادگی پرداخت تسهیلات کم بهره به متقاضیان ایجاد واحد های فرآوری و صنایع تبدیلی در شهرستان را دارد .

وی افزود: آب و هوای سازگار منطقه برای پرورش درخت توت شرایط مناسبی را برای رشد صنعت نوغانداری در خوشاب ایجاد کرده است که البته در سال جاری به علت خسارت برگ درختان توت از تگرگ و سرمای اول سال ، پرورش کرم ابریشم در شهرستان با تاخیر آغاز شده است.

رودسرابی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، شاهد افزایش میزان پرورش کرم ابریشم توسط زنان روستایی هستیم افزود:به همین منظور برای حمایت و تشویق زنان روستایی به فعالیت نوغانداری کارگاهای آموزشی برای پروش کرم ابریشم برگزار می کنیم و البته این نکته را یادآور می شوم که از مزیت های نوغانداری ، سودآوری و زود بازده بودن این فعالیت است، نوغانداری و تولید فرآورده‌های ابریشمی ازجمله اقدامات  مناسب برای اشتغالزایی روستاییان و کسب درآمد پایدار است.

وی گفت: از هر جعبه تخم نوغان که حدود ۴۵ روز پرورش آن به طول می انجامد در شرایط خوب حدود ۴۰ کیلو پیله تر برداشت می‌شود و درآمد مناسبی نیز حاصل می شود با پرورش کرم ابریشم ماده اولیه مورد نیاز صنایع فرش بافی تولید می‌شود و از فضولات کرم ابریشم نیز بعنوان کود آلی برای حاصلخیزی خاک استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر ظرفیت‌ها و پتانسیل های روستاها شناسایی و معرفی شوند، سرمایه گذاران برای حضور رغبت بیشتری پیدا خواهند کرد، روستاهای بخش مرکزی این شهرستان هر کدام ظرفیت های بسیار خوبی به ویژه در حوزه گردشگری و باغداری دارند که معرفی و شناساندن این ظرفیت ها می تواند باعث ایجاد درآمد پایدار و اشتغال روستاییان شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: این اداره آمادگی پرداخت تسهیلات برای ایجاد و رونق کسب کار درحوزه مشاغل روستایی را نیز دارد.

با توجه به این که نزدیک به 30درصد جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند توجه مستمر به روستاها امری ضروری است و امیدوارم انعکاس چنین گزارش هایی در شناساندن پتانسیل ها و توانمندی های روستاها و جذب سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز