خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در قزوین :

سال ۱۴۰۰ بهار آموزشگاه‌های آزاد خواهد بود/ قزوین در هیچ زمینه‌ای کمبود ندارد/ باید جامعه را مهارت‌محور کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۵۸۷

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مهمترین رسالت این سازمان را توجه به مهارت‌های همه جانبه دانست و گفت: امروز دیگر نمی‌توان به صرف برگزاری کارگاه‌های آموزشی به کارآموزان خود توجه کنیم.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا در قزوین، علی اوسط هاشمی، روز سه‌شنبه در نشست تخصصی با مدیران مراکز، کارشناسان و مربیان منتخب مجتمع و رئیس انجمن آموزشگاه‌های آزاد استان قزوین با بیان اینکه نقش و وظیفه سازمان فنی و حرفه‌ای امروز فراتر از اشتغال و تربیت نیروی فنی بوده و در عین حال نیز موضوع آموزش را سرفصل همه برنامه‌های خود قرار داده، اظهار داشت: ما که در پیشرفت‌های علمی حرف برای گفتن داریم باید آثارش را در بخش‌های مختلف جامعه نیز مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه اصولا مگر می‌توان بدون نگاه به موضوعات مختلف، برای امور استراتژیک خود هدفگذاری کنیم، تاکید کرد: وزن ارایه مهارت در جامعه ما متاسفانه ضعیف است چرا که هدف غایی مراکز آموزش عالی در کشور به درستی جا نیافتاده و به همین لحاظ مهمترین نگاه ما باید این باشد جامعه را مهارت محور کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌نویس سند استراتژیک سازمان فنی و حرفه‌ای آماده و در حال نهایی شدن است، افزود: متاسفانه در بخش توانمندسازی سازمان غافل مانده‌ایم تا جایی که امروز باید سطح بسیاری از مهارت‌ها از جمله شنیدن، گفت و گو، نظارت، خرد جمعی، خود را برتر از دیگران ندیدن، خود را محتاج دانستن به آراء و نظرات دیگران را در جامعه جا بیاندازیم چرا که دیگر امروز ثروت را نه در نفت و معدن بلکه در عقل، خرد، اندیشیدن و فکر باید جستجو کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه امروز باید مهارت را با معرفت در جامعه باهم درآمیخت چرا که از طریق مهارت می‌توان به بسیاری از موضوعات دست یافت، افزود: امروز در بخش آموزش نیازمند تغییر و بازنگری هستیم و در حالی که سهم مردم را در آموزش پایین آورده‌ایم و با یک جا به جایی ارزش‌ها را به دانشگاه‌ها کشانده و در واقع زمینه رشد و بلوغ مهارتی در جامعه را نادیده گرفته ایم تا جایی که این روزها ۵۰ درصد از ورودی به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور را تحصیل کردگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

هاشمی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با داشته‌های دهه ۶۰ و ۷۰ پاسخگوی نیاز دهه آینده باشیم چرا که دنیای امروز، دنیای کسب مهارت است و در این راه مربیان ما نیز باید سطح توانمندی‌های خود را به روز کرده تا جایی که ما در آینده شاهد پشت میز نشینی هیچ یک از کارکنان سازمان نباشیم.

وی جهش تولید را بدون جهش مهارت بی معنا دانست و ادامه داد: مهارت باید پیوست ملی همه پروژه‌ها باشد چرا که مگر می‌شود از اقتصاد ملی، رونق و جهش تولید سخن به میان آورد اما مولفه مهارت را در حاشیه برد؟ باید خود را اثبات کنیم و صلاحیت حرفه‌ای خود را براساس نیاز زمان بالا و بالاتر ببریم.

وی قزوین را از دهه ۷۰ به عنوان یک مقصد ملی در سطح کشور دانست و گفت: اگر قرار بود استان دیگری را به عنوان پایتخت معرفی کرد باید به گذشته بازگردیم و قزوین به لحاظ زیرساخت‌ها و اراضی و همچنین در حوزه دسترسی جزء استان‌های متمایز و خاص محسوب می‌شود؛ اما متاسفانه این منطقه در حوزه ملی هنوز خود را نشناخته تا جایی که صنایع، کشاورزی و حتی باغات آن دارای طرح جامع و مدونی نیستند.

هاشمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قزوین دارای بهترین باغات کشور است اما هنوز در حوزه مهارت باغداری هیچ کاری در سطح استان صورت نگرفته و این در حالی است که در بخش آموزش کشاورزی و عشایر نیز با ضعف‌های بسیاری در سطح کشور و این استان روبرو هستیم .

دیدار با استاندار قزوین، افتتاح مرکز آموزش و تولید فرش دستباف، حضور در نخستین جلسه شورای مهارت استان در سال جدید، بازدید از یک کارگاه تولید ماسک و گانت و دیدار با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی استان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به استان قزوین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز