خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد:

۱۰ اثر ناملموس فرهنگی مرتبط با ماه رمضان در بوشهر ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۴۶۵

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: ۱۰ اثر ناملموس فرهنگی مرتبط با ماه مبارک رمضان در این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارس ایلنا، محمدحسین ارسطو زاده گفت: تاریخ غنی بوشهر برخواسته از آداب و سنن گذشتگان است که ریشه در فرهنگ دینی آنان دارد و در هر مناسبتی برنامه‌های آیینی و خاص، جایگاه ویژه‌ای در بین مردمان این دیار داشته است.

وی افزود: شیوه پخت حلوای انگشت پیچ، رنگینگ که از خرما میوه بومی محل درست می‌شود، آش بوشهری و پخت گرده محلی ۴ غذای بومی مناطق مختلف استان است که پای ثابت سفره افطار مردم بوشهر بوده و در دیگر مراسم آیینی سال هم به‌عنوان نذری پخت و تقسیم می‌شود که این غذا‌های بومی به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر به مراسمات سینه زنی بوشهری، سنج و دمام و پا منبری اشاره و اضافه کرد: این مراسم در بوشهر جایگاه خاصی دارند و در ایام سوگواری و عزاداری و همچنین شب‌های قدر در بوشهر برگزار می‌شود.

ارسطو زاده مراسم نون پوشی، گره گشو و دم دم سحری را مختص ماه رمضان دانست و ادامه داد: آیین گره گشو مربوط به نیمه ماه رمضان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی بوده و برای ایجاد نشاط در بین کودکان برگزار می‌شود و مراسم نون پوشی ریشه در باور‌های بومی و مذهبی مردم دارد و با عنوان نذر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز