خبرگزاری کار ایران

مدیر نباتات جهاد کشاورزی استان:

طرح پیش آگاهی برای چهار آفت مهم کشاورزی در قزوین اجرا می شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۵۱۷

طرح پیش آکاهی و تعیین مدل برای چهار آفت گیاهی مهم محصولات کشاورزی در استان قزوین با ۷۹۰ میلیون ریال اعتبار اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، یوسف درخشان اظهار کرد: این طرح  با استفاده از یارانه آزاد سازی سموم طرح پیش آگاهی و تعیین مدل برای آفات کرم خوشه خوار انگور، مگس زیتون، کرم خراط گردو ، کرماهای پسته اجرا می شود .

به گفته وی، برای اجرای این طرح ۷۹۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

درخشان خاطر نشان ساخت: در همین راستا؛ عقد قرداد با ۴ کلینیک گیاه‌پزشکی و با به‌کار گیری هشت کارشناس گیاه‌پزشک از بیستم اسفند ماه سال جاری آغاز و تا پایان شهریورماه سال آینده  ادامه خواهد یافت .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قز وین در ادامه گفت : در این طرح  عوامل خسارت‌زای گیاهی ۱۷۰۰ هکتار  گندم ، ۸۰۰ هکتار زیتون ، ۵۰۰ هکتار انگور ،۴۰۰ هکتار پسته و ۱۰۰ هکتار گردو تحت نظارت و اجرای مدیریت تلفیقی آفات قرار می گیرد.

درخشان افزود : همچنین با استفاده از دیتالاکر به همراه تله های فرمونی و تعیین  GDD یا درجه حرارت موثر روزانه نسبت به تعیین مدل پیش آگاهی برای ۴ آفت مهم استان ( خوشه خوار انگور، مگس زیتون ، کرم خراط و کرمانیای پسته ) وبا استفاده از آخرین یافته های تحقیقاتی اجرا خواهد شد.

این مسئول هدف از اجرای این طرح را ؛ تعیین مدل پیش آگاهی برای مگس زیتون و کرم خراط و راستی آزمایی مدل های قبلی خوشه خوار انگور و کرمانیای پسته ذکرکرد و گفت : در این طرح می توان  بهترین زمان سمپاشی با بررسی بیولوژی آفت و اطلاع رسانی حداقل یک هفته از قبل به باغداران جهت کنترل آفت بررسی می شود.

به گفته درخشان با اجرای این طرح از سمپاشی های بی مورد  و مصرف بی رویه آفت کش ها جلوگیری می شود.

وی تاکیدکرد: پیش آگاهی ؛ پایه و اساس مدیریت تلفیقی آفات و تولید پایدار است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز