خبرگزاری کار ایران

«ایلنا» از فارس گزارش می‌دهد؛

هیچ‌کدام از داوطلبان مد نظر شورای اصلاحات در فارس تأیید نشدند/ با ردصلاحیت های جناحی می‌خواهند تجربه تلخ گذشته تکرار شود

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۸۴۴

کمتر از 20 روز مانده به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان فهرست نهایی نامزدهای تائید صلاحیت شده انتخابات را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا به اعلام فرماندار شیراز در این فهرست نام 122 داوطلب برای حوزه انتخاباتی شیراز و زرقان اعلام شده است و آنگونه که رئیس هیئت نظارت استان فارس خبر داده، 146 داوطلب دیگر نیز از 14 حوزه انتخابی دیگر فارس تأیید صلاحیت شده‌اند. آنچه واضح است، عدم حضور هیچکدام از نمایندگان کنونی شیراز در مجلس در انتخابات پیشرو (به دلیل عدم احراز صلاحیت پارسایی، اکبری و رضایی و عدم ثبت نام رجبی) و حضور حداکثری کاندیداهای منتسب به جناح اصولگرا ا‌ست.

122 داوطلب در شیراز

فرماندار شیراز با اعلام تائید صلاحیت ۳۲ نفر دیگر از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شیراز توسط شورای نگهبان گفت: اکنون تعداد داوطلبان در حوزه شیراز به ۱۲۲ نفر رسیده است. محمدرضا امیری افزود: در مجموع ۳۷۷ داوطلب برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان شیراز ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۸ نفر از آنها انصراف دادند و رسیدگی به صلاحیت مابقی این داوطلبان اکنون انجام شده است.

پیش‌بینی 3 هزار و 226 شعبه رأی گیری در فارس

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در گفت وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه پس از اعلام تایید صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان، فرمانداران موظفند این نتایج را به داوطلبان اعلام کنند، می‌گوید: داوطلبانی که در مراحل قبلی بررسی صلاحیت ها، تائید صلاحیت شده‌اند اما در مرحله بعدی توسط شورای نگهبان صلاحیت شان احراز نشده ، 3 روز (تا 14 بهمن ماه) فرصت داشتند اعتراض خود را اعلام کنند و شورای نگهبان نیز نتایج قطعی را روز 22 بهمن ماه اعلام خواهد کرد.

 سید احمد احمدی زاده در ادامه با بیان اینکه داوطلبان باید در تمامی مراحل انتخابات به قانون و فرایندهای قانونی انتخابات پایبند باشند، می افزاید: در حال حاضر 3 هزار و 226 شعبه رأی‌گیری در شهرستان‌های فارس وجود دارد و تمهیدات لازم برای امنیت تمامی این شعب پیش‌بینی شده است.

رئیس ستاد انتخابات فارس با بیان اینکه این ستاد در موضوع اجرای انتخابات، آموزش‌های لازم را در 14 جلسه به فرمانداران شهرستان‌های استان منتقل کرده ، خاطرنشان می کند: در حوزه اجرای انتخابات هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز مهیای برگزاری یک انتخابات سالم و آزاد است.

سید احمد احمدی‌زاده در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفندماه می گوید: ما معتقدیم اگر رقابت پررنگ باشد، قطعاً مشارکت نیز پررنگ‌تر خواهد بود، اما مردم نباید نسبت به مشارکت سیاسی و مشارکت در انتخابات موضع انفعالی داشته باشند.

داوطلبان مد نظر شورای اصلاحات تأیید نشدند

ابلاغ نتیجه بررسی صلاحیت‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان به داوطلبان در استان فارس، فعالیت احزاب و گروه های سیاسی استان را وارد مرحله جدیدی کرد تا تکلیف خود را با لیست‌های انتخاباتی مشخص کنند.

در همین رابطه رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان فارس گفت: هیچکدام از داوطلبان رد صلاحیت شده مدنظر این شورا در مرحله بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان تائید صلاحیت نشده‌اند.

کرامت الله اکبری افزود: بعید می دانم افراد رد صلاحیت شده در این مرحله نسبت به نظر شورای نگهبان اعتراضی ثبت کنند.

لیست احتمالی اصولگرایان شیراز در انتخابات

از میان داوطلبان اصولگرای انتخابات مجلس، مهم‌ترین چهره ها که گمان می رود در لیست نهایی این جناح قرار گیرند عبارتند از ابراهیم عزیزی (فرماندار اسبق شیراز)، جعفر قادری (نماینده سابق شیراز در مجلس)، علیرضا پاک فطرت (شهردار سابق شیراز) و روح الله نجابت. هرچند چهره هایی همچون محمدرضا محمدی کشکولی، سید احمدرضا دستغیب، ضرغام صادقی و قاسم مکارم شیرازی نیز از کاندیداهایی هستند که می توانند نامزد حضور در لیست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات پیش رو باشند، اما فعالان سیاسی معتقدند شانس حضور عزیزی، پاک فطرت و قادری در لیست 4 نفره اصولگرایان قطعی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر عدم احراز صلاحیت سیروس پاک‌فطرت و علی راستگو دو عضو پیشین شورای شهر شیراز نیز می‌تواند شانس پیروزی لیست ائتلاف اصولگرایان را افزایش دهد.

 چرا می خواهند تجربه تلخ گذشته تکرار شود؟

در همین رابطه جمیله کریمی دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان فارس افزود: متاسفانه اکنون با رد صلاحیت های  گسترده سیاسی و جناحی، این کارکرد ویژه انتخابات خود به خود خاصیت و کارآیی خود را از دست می‌دهد و نتیجه آن نه تنها بی اعتنایی به آرمانهای انقلاب اسلامی است بلکه  امنیت ملی را نیز دچار نگرانی و چالش کرده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که شهروندان زیر فشارهای شدید معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و تهدیدهای بیرونی امنیت ملی را هدف قرار داده است، هیات‌های  نظارت در این شرایط که کشور به انسجام و همدلی همگانی نیاز دارد با چه منطقی   با نظارت حذفی، سرنوشت بیش از ٢٣٠ کرسی مجلس را  در حوزه های انتخابیه بدون رقیب انتخاباتی از قبل مدیریت کند که در واقع باید گفت حاصل چنین رفتارهایی ضربه به جمهوریت نظام خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در این دوره می بینیم خلاف ادوار گذشته نه تنها اصلاح طلبان شاخص و رای آور حذف شده‌اند بلکه هر کاندیدای رای آوری که در اردوگاه تعریف شده اصولگرایان نبوده، حذف شده است.

کریمی اظهارکرد: آقایان که تریبون‌ها و رسانه های فراگیر در اختیار دارند چرا مجدداً می‌خواهند تجربه تلخ دوران دولت‌های نهم و دهم و مجلس آن زمان را تکرار کنند؟

وی ادامه داد: درس گرفتن از اشتباهات گذشته عنصر مهمی است که می‌تواند ظرفیت یک نظام سیاسی را برای اداره کشور  تقویت کند و  در عرصه عمومی در بهسازی جریانات سیاسی نقش تعیین کننده ایفا کند ولی متاسفانه جریان اصولگرایی خصوصا نسل اخیر آن به دلیل اتصال‌شان  به رانت سیاسی این عنصر مهم در آنها غیرفعال است و می خواهند در آستانه انتخابات اسفند ٩٨ کشور را به سوی تکرار خطاهای گذشته سوق دهند که در عمل تاوان آن را مردم پرداخت می کنند.

           

           

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز