خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور مطرح کرد:

گام بزرگ دولت برای رفع آلایندگی/ انحصار عامل اصلی عدم توسعه و ویرانی محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۸۵۴۳۷۴

​معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ساعتی پیش طی سخنانی "انحصار" را عامل اصلی عقب ماندگی توسعه و ویرانی محیط زیست عنوان کرد.

به گزارش ایلنا از مشهد، عیسی کلانتری در نشست مشترک اعضای کمیسیون مسئولیت های اجتماعی و جمعی از صنعت گران در مشهد که در مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: 83 درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از  61 درصد ذرات آلاینده کمتر از 2.5میکرون  را که مستقیماً وارد سلول‌های خونی انسان می شود را شامل می شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل آلودگی هوا مجبور به 12 روز تعطیلی مدارس در شهر تهران شدیم خاطر نشان کرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر یکسال بر اثر آلودگی هوا در ایران 6برابر کشور ترکیه است و متاسفانه آنچه خریدار ندارد نگاه بلند مدت در خصوص حفظ منابع  و توسعه پایدار است. 

معاون رئیس جمهور تولید داخلی را مشروط به داشتن ارزش افزوده و عدم نابودی منابع حیاتی دانست و افزود: هم اکنون73درصد اتوبوس‌ها، 60درصد کامیونها، 87 درصد مینی بوس ها و 81درصد موتور سیکلت های کشور اسقاطی اند و هر موتور سیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می کند و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم ؟

کلانتری با تأکید بر ضرورت نگاه بلند مدت در توسعه پایدار گفت: هیچ یک از بخش‌های قانون گذاری، نظارتی، سرمایه گذاری و علمی، چشم انداز محیط زیستی را در بلند مدت ندارد و  با این نگاه می توان گفت تنها کشوری هستیم که حفظ حقوق نسلهای بعد برایمان مهم نیست و خودخواهانه برای نابودی محیط زیست قدم بر می داریم.

وی با اشاره به اینکه سهم بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها دو هزارم بودجه کل است گفت: این درحالی است که فرهنگ حفاظت محیط زیست پس از گذشت صد سال هنوز در کشور نهادینه نشده است و این سازمان برای پایش گری نیازمند همراهی مشاوران، دانشگاهیان،تشکل ها، صنعتگران و... است تا با تحقق شعار هشتاد میلیون محیط بان بتواند از محیط زیست آسیب دیده و شکننده مان حفاظت کند. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین به وضعیت فرسایش خاک درکشور اشاره کرد و افزود: چهل سال زمان لازم است تا یک میلیمتر خاک تولید شود و این درحالیست که ما سالانه 7 دهم میلی متر خاک را دراثر فرسایش از دست می دهیم. 

کلانتری درخصوص گرمایش زمین و هدررفت منابع انرژی نیز اعداد و ارقام را تامل برانگیز دانست و افزود: اگر به جای هزینه کرد 100 میلیارد دلار در منطقه عسلویه تنها 2 میلیارد دلار بیشتر سرمایه گذاری می شد امروز عسلویه پاکترین منطقه کشور بود.

معاون رئیس جمهور با ابراز تاسف از رکورد کشور در هدر رفت منابع آبی گفت:هشتاد میلیارد متر مکعب آب در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود تا سی میلیارد دلار محصول کشاورزی تولید شود و برای تولید یک تن گوشت قرمز پانزده هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود و این موضوع صرفه اقتصادی محصولات را از نگاه حفظ محیط زیست زیر سوال می برد.  

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی بخش صنعت را پیگیری خواهیم کرد گفت: در خصوص نقشی که واحدهای اقتصادی و کسب و کارها و اتاق بازرگانی در ایفای مسئولیت اجتماعی بر عهده دارند، گفت: توسعه پایدار باید محور تمام برنامه ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌ها باشد و نقش اعضای اتاق بازرگانی و کمیسیون مسئولیت اجتماعی به عنوان یک گروه اجتماعی، تشکل صنعتی و سرمایه گذار می‌تواند درپایداری سرزمین و حفظ محیط زیست برای فرزندانمان چاره ساز باشد.

معاون رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: به مجلس پیشنهاد داده ایم تا 35 درصد از "یک درصد عوارض آلایندگی" صنایع به صندوق ملی محیط زیست تعلق گیرد و برای رفع آلایندگی در اختیار واحدهای آلاینده قرارگیرد که این موضوع درصورت تصویب در مجلس و مبدل شدن به قانون می تواند جهشی بزرگ برای بهبود وضعیت محیط زیست به شمار آید.

گفتنی است کمیسیون تازه تأسیس مسئولیت های اجتماعی  دراتاق بازرگانی در همه زمینه ها که در پیوند با مسائل اجتماعی است و از جمله حفاظت محیط زیست نقش تسهیل گری دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز