خبرگزاری کار ایران

سرخوش خبر داد:

افزایش وسعت و حجم آب دریاچه ارومیه/ نیاز به اعتبار ۶ هزار میلیاردی برای انتقال آب به دریاچه

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۴۰۸

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه بیش از ۳ میلیارد و ۲۴۰میلیون مترمعکب آب دارد.

به گزارش ایلنا، فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: دریاچه ارومیه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۲۴۰میلیون مترمعکب آب دارد، افزود: حجم آب دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمعکب بیشتر شده است.

سرخوش با بیان اینکه مساحت نگین فیروزه ای ایران به ۲هزار و ۷۷۶ کیلومتر مربع رسیده است، گفت: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۱۷ کیلومتر مربع بیشتر شده و تراز آن نیز به یکهزار و ۲۷۱متر و ۲۳سانتیمتر رسیده است.

وی افزود: این دریاچه به دلیل حل شدن نمک در برخی نقاط تا ۱۱۳سانتیمتر عمیق‌تر شده است و همین امر در کنار بارش‌های مناسب و کاهش محسوس دما، میزان تبخیر آب را در تابستان گذشته کاهش داده است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰سانتیمتر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

وی در خصوص وضعیت تونل انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه نیز گفت: ۳۰.۵ کیلومتر از این تونل  حفر شده و حدود 5 کیلومتر دیگر تا اتمام این تونل باید حفاری شود.

وی با اعلام اینکه طبق آخرین صورت وضعیت برای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال هزینه شده، بیان کرد: برای اتمام این طرح ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و هیچ مشکلی نیز در تامین اعتبار این طرح وجود ندارد.

وی تصریح کرد: همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز