خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهوری در بازدید از دریاچه ارومیه:

دریاچه ارومیه نمی‌تواند از دستور کار دولت ایران خارج شود / لازم باشد میلیاردها دلار اعتبار خارجی اختصاص می دهیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۹۲۸

معاون اول رییس جمهور از دریاچه ارومیه بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت این دریاچه قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری با استقبال استاندار آذربایجان غربی وارد این استان شد و آخرین وضعیت دریاچه ارومیه را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه موضوع احیاء دریاچه ارومیه به هیچ وجه نمی تواند از دستور کار دولت ایران خارج شود گفت: حتی اگر نیاز باشد که میلیاردها دلار اعتبار خارجی برای این کار اختصاص دهیم که طرح های انتقال آب از خارج از کشور به دریاچه ارومیه اجرا کنیم حتما این کار را انجام خواهیم داد چون حیات بخش وسیعی از جمعیت کشور وابسته به این دریاچه است و ایران در هیچ شرایطی نمی تواند نسبت به دریاچه ارومیه بی تفاوت باشد.

رییس ستاد احیاء دریاچه ارومیه با یادآوری اینکه تشکیل این ستاد از نخستین مصوبات دولت تدبیر و امید بود، گفت: در طول سالهای گذشته ستاد تصمیمات متعددی اتخاذ کرده است و یکی از مباحث که از ابتدا مطرح بود موضوع انتقال آب حتی از دریای خزر و از خارج کشور به دریاچه ارومیه بود که این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد و مشاور خارجی نیز انتخاب شده تا مطالعات لازم را انجام دهد.

وی افزود: کارهای مهم دیگری نیز در داخل حوزه انجام شد که به عنوان نمونه تلاش و برنامه ریزی شد تا بهره‌وری آب در کشاورزی و صنعت منطقه افزایش یابد و از میزان آب محدودی که وجود دارد بتوانیم کشت مناسب انجام دهیم.

وی افزود: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه فعال شد و مردم همکاری خوبی انجام دادند و بخشی از طرح افزایش بهره وری به انجام رسیده و تاثیر آن روی میزان آب چاههای منطقه مشخص است.

دکتر جهانگیری ادامه داد: تعدادی از چاههای غیرمجاز که آثار سیاسی و اجتماعی آن برای استانها و مردم مهم بود و نمی خواستیم که شدت عمل در برخورد با آنها زیاد باشد و مردم با مشکل روبرو شوند اما در عین حال تعداد قابل توجهی از چاههای غیرمجاز مسدود شد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: منابع قابل توجهی اختصاص یافت تا بخشی از آب برخی رودخانه ها که روی آنها سد احداث شده است به منطقه منتقل شود که روند اجرای این برنامه خوب است و جزو طرح هایی است که امیدوارم با اجرای کامل آن میزان قابل توجهی آب تا حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب منابع آب جدید به دریاچه ارومیه منتقل شود.

جهانگیری با بیان اینکه بازچرخانی آب شهرهای تبریز، ارومیه و برخی شهرهای کوچک که در مسیر هستند، پساب آنها می‌تواند پس از تصفیه به دریاچه ارومیه منتقل شود، اظهار داشت: این طرح جزو مصوبات است و هیچ کاربری و برداشت دیگری برای آن پساب در نظر گرفته نشده و در تبریز و ارومیه این برنامه در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: البته بر اساس گزارشی که به من داده شده برخی از این طرح ها بدلیل آنکه اعتبار لازم آنطور که باید به آنها تخصیص نیافته در حال حاضر متوقف هستند و دلیل آن این است که با محدودیت بودجه روبرو شدیم. روزی که تصمیم میگرفتیم قیمت نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار بود اما قیمت نفت و درآمد دولت کاهش پیدا کرد و به همان نسبت زمان اجرای برخی طرح ها طولانی تر شد.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: در عین حال از بازچرخانی آب تبریز ۱۲۰ میلیون متر مکعب و از بازچرخانی آب ارومیه ۵۳ میلیون مترمکعب آب پیش بینی شده که به دریاچه ارومیه اضافه شود و لایروبی خوبی در مسیر رودخانه هایی که به دریاچه ارومیه وارد می شوند انجام گرفته و به همین دلیل با هر بارندگی در استان، تقریبا آب از بیشتر رودخانه های مسیر بدون معطلی وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی دارد، افزود: البته نسبت به شرایطی که پیش بینی کرده بودیم کمی عقب تر هستیم و امیدوارم با اقدامتی که طی سالهای ۹۷ و ۹۸ انجام می‌شود، بتوانیم به مردمی که تحت تاثیر دریاچه ارومیه هستند و به مردم ایران این اطمینان را بدهیم برنامه احیاء دریاچه ارومیه اجرا خواهد شد.

رییس ستاد احیاء دریاچه ارومیه خطاب به مردم کشور با بیان اینکه کمترین دغدغه ای نسبت به اجرای برنامه های احیاء این دریاچه نداشته باشید گفت: البته مسیر انجام این کار مسیری سخت و دشوار است و همه باید به د‌ولت در اجرای این طرح ها کمک کنند تا بتوانیم این مسیر را به خوبی طی کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز