خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آخرین وضعیت ساخت جاده یاسوج -سی سخت گزارش می دهد :

زور محیط زیست نچربید بیش از یک هزار درخت قطع می شود/تعهد پیمانکار راهسازی بر کاشت 3نهال به جای قطع هر درخت/ دادگستری : نظارت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۶۸۷

این روزها اداره کل راه داری استان کهکیلویه و بویراحمد اقدام به اجرای یک پروژه ملی یعنی جاده سازی در این استان و 4 بانده کردن جاده یاسوج- سی سخت به دلیل کاهش تصادف کرده است.برای شروع ساخت این جاده نیز توانسته مجوز قطع شدن 1300 اصله درخت از سازمان‌ها ونهادهای مسئول بگیرد . هر چند به گفته مدیران ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست استان، اداره کل راهداری متعهد شده به جای قطع کردن هر درخت باید 3 نهال بکارد. تعهدی که داد بسیاری از زیست محیطی ها و ساکنان منطقه را در آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فعالان محیط زیست استان معتقدند  قطعا با کارشناسی بیشتر راههای بهتری برای ساخت این جاده وجود داشت اما مسئولان راهداری ترجیح دادند، آسان‌ترین راه را برگزینند. از این گذشته این افراد تعداد درختان مسیر جاده سازی یاسوج- سی سخت را 10 هزار درخت اعلام کرده‌اند در صورتی که مسئولان محلی این خبر را تکذیب و تعداد آنها را یکهزار و 25 اصله درخت اعلام می‌کنند. 

دادگستری نظارت می‌کند

سید عیسی حسنی،معاون  پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان دنا بر ایفای تعهد اداره کل راه و شهر سازی بر غرس نهال در حاشیه این جاده به تعداد سه برابر درخت‌های قطع شده حداکثر تا پایان سال جاری تاکید کرد و گفت: دادگستری استان بر این موضوع نظارت خواهد کرد.
 
در این جلسه مقرر شد تعداد درختانی که لازم است در مسیر جاده قطع شوند با مستندات و تصاویر و مدارک ارائه شود. این مسئول   تعداد آنها را نیز کمتر از 1300 درخت دانست و گفت: تمام مجوزهای زیست محیطی و اجازه قطع درخت در جایی که ضروری است طی سنوات قبل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، صادر شده و بیشتر  از آن هم مجوزی  صادر نشده است.
 
همچنین مقرر شد با توجه به حواشی رسانه‌ای در باره نحوه قطع درختان به گونه‌ای عمل شود که افکار عمومی از واقعیت مطلع و متوجه شوند که واقعا تعداد معدودی درخت آن هم به ضرورت قطع شده و من بعد وفق دستور العمل و مجوزهای صادر شده با نظارت میدانی، هیاتی مرکب از ادارات حاضر در جلسه از قطع هر گونه درخت مازاد بر تعداد جلوگیری و در صورت وقوع، برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل می شود.

زور محیط زیست نچربید  بیش از یک هزار درخت قطع می شود/تعهد پیمانکار راهسازی بر کاشت  3نهال به جای قطع هر درخت/ دادگستری : نظارت می‌کنیم

تکذیب قطع 10 هزار اصله درخت

غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهکیلویه و بویر احمد نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: طی صورت جلسه ای که با اداره راه و شهرسازی استان صورت گرفت در مسیر جاده سازی مسیر یاسوج -سی سخت یکهزار و 25 درخت قطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه شروع اقدامات این جاده سازی از سال 95 خورده شد، افزود: اداره راه و  شهرسازی ملزم شده به جای قطع هر درخت درمسیر همین جاده 3 نهال بکارد.

حکمتیان با اشاره به اینکه 55 درصد این استان پوشیده از جنگل است،  گفت:از این رو  از هر سمت که بخواهند اقدامات عمرانی به سوی مرکز استان شهرستان یاسوج انجام دهند موجب تخریب بخش های از منابع ملی خواند شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهکیلویه و بویراحمد: 2 بار به وزارت راه و شهرسازی مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم، ولی در بازدید مسئولان دفتر مرکزی سازمان جنگل‌ها و کمیته مرکزی نظارت بر طرح‌های عمرانی با اجرای این پروژه موافقت شد

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویر احمد ضمن تکذیب قطع 10هزار اصله درخت، تعداد درختانی که پیش‌بینی می‌شود براساس صورتجلسات موجود قطع شود را یکهزارو 25 اصله عنوان کرد و گفت: مجوز قطع درختان در سال‌های گذشته و قبل از مدیریت اینجانب صادر شده  و مسئولان راه و شهرسازی باید مردم را بر ضرورت تعریض جاده توجیه کنند.

وی افزود: در جلساتی که مسئولان وقت برای این پروژه داشتند، تلاش کردند تا جایی که امکان دارد به جای تعریض، تونل احداث  شده و از قطع درختان جلوگیری شود و حتی بعضی از مسیر را جابه‌جا کنند.

حکمتیان گفت: در جلسات توجیهی اخذ مجوز برای تعریض جاده، مسئولان استان در منابع طبیعی در کمیته نظارت بر اجرای طرح‌های عمرانی مخالفت خود را اعلام کردند. اختلافات به جایی رسید که اجرای پروژه منوط به‌نظر هیأت نظارت بر جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی شد. آنها پس از بررسی اعلام کردند که با اخذ خسارات بند ب ماده ۱۲ (قانون افزایش و بهره‌وری) با اجرای پروژه موافقت شد. پیمانکار متعهد شد که علاوه بر پرداخت خسارت به جای هر درخت 3نهال بکارد و تا 3سال از آن نگهداری کند.

زور محیط زیست نچربید  بیش از یک هزار درخت قطع می شود/تعهد پیمانکار راهسازی بر کاشت  3نهال به جای قطع هر درخت/ دادگستری : نظارت می‌کنیم

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به اینکه در کمیته نظارت بر طرح‌های عمرانی استان 2بار مخالفت خود را اعلام کردیم، گفت: هرگونه پروژه ساخت جاده توجیهاتی دارد که ارائه آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. 2 بار به وزارت راه و شهرسازی مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم، ولی در بازدید مسئولان دفتر مرکزی سازمان جنگل‌ها و کمیته مرکزی نظارت بر طرح‌های عمرانی با اجرای این پروژه موافقت شد.

سید اسدالله هاشمی مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: این جاده سازی کاملا در چارچوب قانون صورت گرفته و طرح ارزیابی زیست محیطی، مجوز سازمان جنگلداری و مجوز از سوی اداره منایع طبیعی و آبخیزداری استان دارد.

وی با بیان اینکه پروژه جاده سازی سی سخت -یاسوج در حریم جاده قبلی اجرا می شود، گفت: در این مسیر اداره راه سازی جاده جدیدی بازسازی نمی کند و در بعضی از مسیرها به دلیل تصادفات بسیاری که رخ می داد این جاده 4 بانده می شود.

زور محیط زیست نچربید  بیش از یک هزار درخت قطع می شود/تعهد پیمانکار راهسازی بر کاشت  3نهال به جای قطع هر درخت/ دادگستری : نظارت می‌کنیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهکیلویه و بویراحمد: این جاده سازی کاملا در چارچوب قانون صورت گرفته و طرح ارزیابی زیست محیطی، مجوز سازمان جنگلداری و مجوز از سوی اداره منایع طبیعی و آبخیزداری استان را دارد

هاشمی گفت: هم اکنون اداره کل محیط زیست استان برای اقدام نهال کاری توسط اداره راه و شهرسازی و پیمانکار و نظارت بعد از ارزیابی را دارد و در حال حاضر بخشی از پروژه در دست بررسی است.

وی ادامه داد: کاشت نهال بجای درختان قطع شده از امسال باید عملیاتی شود و سازمان جنگل ها و اداره کل حفاضت محیط زیست استان پی گیری این موضوع هستند.

هم‌اکنون در حالی که فعالان محیط‌زیست قطع شدن 10هزار اصله درخت در پروژه جاده سازی یاسوج به سی سخت را اعلام می کنند که مسئولان محلی این تعداد را هزارو 25 درخت عنوان می کنند ولی با این حال در سرزمینی که از خشکی و گرما، درخت بلوط به کندی رشد می‌کند، قطع هر درخت بلوط به بهانه توسعه باید با وسواس و دقت صورت گیرد و امیدواریم استان کهکیلویه و بویراحمد نیز مانند دیگر مناطق زاگرس نشین ایران تهی از جنگل های بلوط نشود.

گزارش: مریم بازوند

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز