خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان مطرح کرد:

شناسایی ۱۳۰ فرصت گردشگری در ۱۲۰ نقطه استان خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۲۴۱

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از شناسایی شناسایی ۱۳۰ فرصت گردشگری در ۱۲۰ نقطه این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر امروز در نشست خبری هفته‌ گردشگری که در هتل سی‌نور برگزار شد، با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته مطالعه نقاطی را با عقد قرارداد با مشاور شروع کردیم که امکان تبدیل به قابلیت و فرصت برای گردشگری در سطح استان دارد، گفت: در ۱۲۰ نقطه استان ۱۳۰ فرصت را شناسایی کردیم که ۸ ماه به طول انجامید. فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران دیدیم تا هم ثروت در سرمایه‌گذاری را توزیع کنیم و هم سفر را در سطح استان تعمیم دهیم.

مکرمی‌فر اضافه کرد: این ۱۳۰ فرصت زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومان در ۲۸ شهرستان است که ۲۰ شهرستان از زیرساخت‌های کامل برخوردار هستند و گردشگر و مسافر می‌تواند به این شهرستان سفر کند، ۸ شهرستان ما با کمبود زیرساخت مواجه هستند که ۳۵ میلیارد تومان هزینه می‌تواند زیرساخت‌های آن‌ها را کامل کند و به سطح آن 20 شهرستان برسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این مطالعات سود سرمایه‌گذار را تضمین کردیم و تمام حساسیت‌ها و آنالیز اقتصادی سود سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند. در صورت تحقق سرمایه‌گذاری برای 19 هزار و 480 نفر شغل ایجاد خواهد شد. مهم‌ترین نکته این است که این فرصت‌ها، فرصت‌های تاریخی، طبیعی، گردشگری و ورزشی هستند که مغفول ماندند یا مورد کم‌توجهی قرار گرفتند. باید ماندگاری زایری که به مشهد مشرف می‌شود به صورت ترکیبی یعنی زیارت و بازدید از طبیعت، تاریخ و فرهنگ باشد و از حدود ۳ روز به ۸ یا ۹ روز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ضعف ما در بخش توزیع گردشگر، اطلاع‌ رسانی است، عنوان کرد: این اطلاع‎رسانی فرابخشی است، تنها منوط به سازمان ما نیست اما ما نیز در این بخش حضور داریم، اطلاع‌رسانی‌های ما محدود است، حتی در مشهد ۴۰۰ اثر داریم که ۱۶۰ اثر ثبت ملی و بقیه شناسایی شده و این آثار تاریخی قابل بازدید هستند. ما کمتر به داشته‌های خود توجه می‌کنیم، افراد می‌توانند بعد زیارت به این موارد نیز توجه داشته باشند. کتابچه‌ای به انگلیسی و فارسی به عنوان راهنمای خدمات سفر با جلد پالتویی ایجاد کردیم که اطلاعات گردشگری و میراث فرهنگی را دارد، در سطح گسترده نتوانستیم چاپ کنیم اما بخشی از آن را با همکاری بخش خصوصی چاپ کردیم.

مکرمی‌فر در خصوص واحدهای رسمی هتل‌ها، هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیر، گفت: ما ۶۴۲ هزار و ۷۲۷ نفر اقامت رسمی خارجی در واحدهای اقامتی داشتیم که 8 درصد رشد داشته و در سال ۹۸ در هتل‌ها ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است. این آمار در واحدهای رسمی ما بوده و واحدهای غیر رسمی زیر نظر ما نیستند. ۶۸ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۴۷ نفر نفر شب اقامت در ۶ ماهه اول در مراکز رسمی و غیر رسمی داشتیم. در بخش نظارت میزان بازدیدهای نظارتی ما در ۶ ماهه اول، ۶ هزار و ۲۵۵ مورد بوده که به طور میانگین هر ماه یک بازدید از واحدهای تحت پوشش سازمان انجام شده. تعداد تذکر و اخطارها ۱۵۲۹ مورد و رسیدگی به شکایات ۱۳۴ مورد بوده که در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شناسایی شده و توزیع سفر موجب افزایش گردشگر اقتصادی در استان خواهد شد، تصریح کرد: این فرصتی است که در شهر ایجاد می‌شود. ۱۶۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری و مثلث استاندار نیز در همین راستاست. این فرصت‌ها را در اختیار استانداری گذاشتیم و در اختیار معین‌ها قرار خواهد گرفت که معین‌ها سرمایه‌گذار را هدایت می‌کنند تا به فرصت اقتصادی گردشگری تبدیل شوند.

وی افزود: در ۱۸ مهر امسال همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد با ۶ اداره کل شرق کشور یعنی خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، سمنان، کرمان و سیستان و بلوچستان برگزار و این فرصت‌ها در آنجا رونمایی خواهد شد که در چارچوب اقتصاد گردشگری است. در زمینه صنایع دستی نیز تلاش می‌کنیم. مجموعه‌ای توسط بخش خصوصی ایجاد شده که به عنوان برندهای سوغات و پتانسیل‌های گردشگری ایجاد شود. قرار است این مجموعه با همکاری بخش خصوصی تا دو ماه آینده اجرایی شود و به عنوان مقصد گردشگری در جهت اقتصاد باشد که سوغات آنجا عرضه شود.

مکرمی‌فر در خصوص کاخ شادیاخ نیشابور، گفت: منطقه شادیاخ محل حکمرانی طاهریان در قرن دوم و سوم و نیز در دوره سلجوقیان بوده، بنابراین بسیار حائز اهمیت است. مساحت آن 3600 هکتار است که تاکنون در ابتدای ورودی دروازه شادیاخ حدود 3 هزار متر از 3600 هکتار کاوش شده است. طرح سایت موزه شادیاخ توسط یک مشاور ایرانی نیز تهیه شده، 5 تا 6 ماه مطالعات فراوان آن طول کشیده، به تصویب رسیده و فاز اول آن را که مسیر ورودی از روی سایت است اجرا شده است. خواناسازی در ضلع غربی نیز به انجام رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز