خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در پاسخ به ایلنا:

دغدغه ما تامین ماده اولیه است/ نیاز اصلی ذوب آهن تامین سنگ آهن است/ حدود ۵۰ درصد محصولات ذوب آهن صادر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۷۱۱

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: بزرگ ترین دغدغه کارخانه ذوب آهن در شرایط فعلی تامین ماده اولیه سنگ آهن است، چرا که به دلیل افزایش نرخ ارز معدن داران بیشتر تمایل به صادرات این ماده دارند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، منصور یزدی زاده در نشست خبری ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت: ذوب آهن کارخانه مستهلک و از کار افتاده ای نیست، چرا که در طول این پنجاه سال بازسازی و به روز رسانی شده است و با کسب استانداردهای جهانی به عنوان یکی از تولید کنندگان شاخص فولاد در دنیا مطرح است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه سال گذشته سال بسیار سختی برای اقتصاد کشور بود و تحریم های ظالمانه مانع دسترسی آسان به مواد اولیه شد، اما این شرایط مانع تولید بیشتر ذوب آهن نشد و توانستیم رکورد دو میلیون و چهار و ده هزار تن را ثبت کنیم.

مدیرعامل ذوب آهن خاطرنشان کرد: ذوب آهن تنها کار خانه تولید فولاد کشور است که در فرآیند تولید از کوره بلند استفاده می کند که نیاز به گاز و آب برای تولید ندارد و از کک استفاده می کند. ۸۰ درصد روش تولید فولاد در دنیا کوره بلند است و ذوب آهن اصفهان نیز در زمره آن قرار دارد.

وی با اشاره به تولید برق مورد نیاز کارخانه دوب آهن در خود کارخانه تاکید کرد: شرکت فولاد برای تولید به برق و گاز نیاز دارند و دولت مجبور است یارانه آنها را تامین کند، در حالی که ذوب آهن با سیستم کوره بلند از این نظر بی نیاز و بار مالی برای دولت ندارد. به همین خاطر می طلبد تا دولت توجه بیشتری برای تامین مواد اولیه مانند سنگ آهن که به وفور در کشور یافت می شود داشته باشد. معضلی که با افزایش نرخ ارز گریبان ما را گرفته است.

یزدی زاده اضافه کرد: ما نیز خوشحالیم که نرخ ارز به قیمت واقعی خود نزدیک شده، ولی در مسیر تولید مشکلات زیادی ایجاد کرده و بزرگ ترین مشکل ما تامین سنگ آهن است. زیرا معدن داران ترجیح می دهند این ماده اولیه را صادر کنند تا درآمد بیشتری کسب کنند. موضوعی که سبب خالی ماندن انبارهای مواد اولیه ما شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که تبدیل آهن به فولاد ارزش افزوده ۴ برابری دارد، فروش مواد اولیه به صرفه نیست و امیدواریم با کمک دولت بتوانیم بین معدن داران و کارخانجات تولید کننده فولاد تعامل ایجاد کرده و با تبدیل سنگ آهن به فولاد و صادرات آن در امد بیشتری را عاید این بخش از صنعت بکنیم،چرا که فروش سنگ آهن در بازار جهانی ۱۰۰ دلار و فولاد ۴۰۰ دلار است. این یعنی ارزش افزوده چهاربرابر بیشتر که به دنبال آن اشتعال بیشترو معیشت بهتر ایجاد می شود.

مدیر عامل ذوب آهن با بیان اینکه رشد تولید فولاد نسبت به سایر صنایع در سال های گدشته بسیار خوب بوده و از ۶۰۰ هزارتن از ابتدای آغاز به کار این صنعت در کشور به ۲۶ میلیون تن رسیده است، گفت: سال گذشته ذوب آهن در تولید چدن رکورد زد و افتخار دیگری که کسب کردیم تولید ریل بود. بطوریکه قادریم هر نوع ریلی را برای تامین نیاز داخل در سیستم ریلی برون و درون شهری(مترو) با استاندارد جهانی تولید کنیم.

یزدی زاده افزود: ذوب آهن قادر است بدون هیچ محدودیتی و با هرتناژ و هر نوعی که مورد نظر مشتری است ریل تولید کند.

وی کاهش آلاینده های زیست محیطی و مصرف بهینه آب را از جمله مسئولیت های اجتماعی ذوب آهن برشمرد و ادامه داد: ما یک پرونده باز در محیط زیست داریم و برای خود پرسنل کارخانه و شرکت نیز مهم است که با کمترین آسیب به محیط زیست در صنعت فولاد فعالیت کند، به همین خاطر با اتکا به دانش داخل و بهره مندی از نیروهای زبده خودمان تولید "درهای فلکسیبل" را در دستورکار قرار دادیم و موفق شدیم در این زمینه به خودکفایی برسیم. امری که تحریم ها سبب آن بود زیرا شرکت‌های خارجی یا حاضر به همکاری نشدند و یا محصولات‌شان با نیاز ما همخوانی نداشت.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اضافه کرد: این نوع "در" مانع خروج بخار کک در محیط زیست می‌شود و در کاهش آلایندگی کارخانه نقش بسزایی دارد. جدای از اینکه ما ۱۶۵۰۰ هکتار فضای سبز داریم که سالانه حدود سی میلیاردتومان هزینه نگهداری این فضا است. 

تاسیس تسویه خانه

یزدی زاده در خصوص حقابه ذوب آهن به خبرنگار ایلنا گفت: حقابه ذوب آهن ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه است که به دلیل مشکلات و بحران آب در حال حاضر ۴۰۰ لیتر برثانیه در یافت می کند. هرچند با ثبت قرارداد با شرکت مپنا درصدد هستیم تا دو سال آینده نیاز آبی خودمان را به مصرف آب شرب و بهداشت کاهش دهیم. در همین راستا خرید پساب زرین شهر را داشتیم و قرارداد خرید پساب نجف آباد، ایمانشهر، فولادشهر و فلاورجان و روستاهای اطراف ان را در دستور کار داریم.

وی افزود: باتوجه به شرایط آبی در سال های گذشته ما میزان مصرف آب در سال ۹۶ را از ۱۷ میلیون مترمکعب به ۱۴ میلیون مترمکعب در سال ۹۷ کاهش دادیم و این در حالی است که از حجم تولید کم نکرده و رکورد تولید مان را نیز ارتقا دادیم.

هدف گذاری آینده

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: هدف گذاری کارخانه و شرکت ذوب آهن صادرات ۵۰ درصد از تولیدات خود است که تا الان محقق شده و با صادرات حدود ۴۶۳ هزارتن موفق به ارز آوری ۱۷۱ میلیون دلاری شده ایم.

تغییر در مدیریت باشگاه ذوب آهن

یزدی‌زاده که عضو هیات مدیره باشگاه ذوب آهن است در خصوص تغییر در راس باشگاه فرهنگی - ورزشی ذوب آهن گفت: برآورد باشگاه برای هزینه‌های آتی تیم فوتبال ذوب آهن ۷۵ میلیارد تومان بود که حداقل ۵۰ میلیارد تومان از این بودجه را از کارخانه می‌خواستند و من مخالفت کردم، چرا که تامین این هزینه با توجه به سود ۷۵۰ میلیاردتومانی ما قابل توجیه نیست. از سوی دیگر اگر اسم باشگاه، فرهنگی- ورزشی است پس نباید در فوتبال خلاصه شود. به همین خاطر تصمیم هیات مدیره بر این شد تا با تغییر در سمت مدیر عاملی شاهد تحول در این بخش باشیم.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز