خبرگزاری کار ایران

پروانه سی و دوم هم از پیله در آمد؛

جشنواره‌ای برای تحقق رویای کودکانه/ جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان سرمایه ای برای آینده سازان ایران

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۲۵۳

سی و دومین پروانه جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان از پیله در آمد تا یک هفته بر فراز شهر گنبدهای فیروزه ای و برخی از شهرهای دیگر کشور پرواز کند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، در شب عید غدیر و در باغ غدیر اصفهان جای سوزن انداختن نبود. تمام المان های شهر خبر داده بودند که قرار است پروانه سی و دوم در این شب زیبا به پرواز در بیاید. مادر و پدرها هم پیام را گرفته و از ساعت ها قبل از آغاز مراسم به محل برگزاری افتتاحیه جشنواره سی و دوم آمده بودند.

هرچه خورشید بیست و هشتم مرداد به مغرب نزدیک تر می شد، از تعداد صندلی های خالی چیده شده کم و کمتر می شد. بادبادک های رنگی و صدای موسیقی نیز بر تراکم جمعیت در محوطه روبروی عمارت باغ غدیر می افزود. اما نکته حائز اهمیت حضور پر شمار بزرگسالان بدون بچه بود که آمده بودند تا کودکی های گم کرده شان را در اینجا جستجو کنند.

آغاز مراسم با تاخیر

اینکه برنامه ها در کشور ما بر اساس زمان بندی و طبق کنداکتور پیش برود، قطعا آرامانگرایانه و تقریبا بعید است. با این حال ستاد برگزاری مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان تلاش کرد کمی زود تر از زمان اعلام شده به آغاز مراسم بپردازد تا تاخیر های احتمالی در طول برنامه را به نوعی جبران کند. با این حال برنامه بسیار بسیار دیر تر از آنچه تصور می شد خاتمه یافت.

قرائت قرآن و پخش سرود ملی و کلیپ های مختلف از جمله برنامه های آغازین مراسم افتتاحیه بود. بهترین کلیپ پخش شده در این قسمت به زبان انگلیسی و با زیر نویس فارسی بود که بچه ها در حمایت از جشنواره ، فیلم، اصفهان و کودکان سیل زده صحبت کردند. بعد پژمان بازغی با تاخیر روی سن آمد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان را برای قرائت بیانیه وزیر فرهنگ و ارشاد به روی سن دعوت کرد. در این قسمت از برنامه نه در چهره و صدای مجری برنامه کودک شو هیجان و نشاط بود و نه در چهره و صدای مدیرکل ارشاد. گویی در فضایی پر استرس و تنش ایستاده اند تا صحنه خالی نباشد.

شهر ریشه دار اصفهان

در ادامه دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان روی سن آمد. با لبخند و لباس رنگ روشن که با دنیای کودکانه بیگانه نباشد. علیرضا تابش چنین آغاز کرد:

به نام خدا

بالاخره، روزها یکی‌یکی طی شدند و باز به روزهای نشاط و سرور رسیدیم؛ چه فرخنده است تلاقی عید مذهبی و میهنی غدیر در آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره، به ویژه که میزبان‌مان شهر مهربان، ریشه‌دار و تکرار ناپذیر اصفهان و اهالی با صفایش باشند که در تمام این روزها همپای ما، بلکه بیش از ما تلاش کردند تا جشن و جشنواره‌ای که در پاسداشت تصویر و کودکی، و تصویرِ کودکی برپا شده است، به صمیمانه‌ترین و آراسته‌ترین ترتیبات برگزار شود.

همین بس، که با افتخار بگویم:

مهمانان داخلی ‌و خارجی

کودکان عزیز و امیدوار سرزمین پهناورم

نوجوانان خلاقِ شرکت‌کننده در سومین المپیاد فیلمسازی، هنرمندان سرفراز، آزاده و افتخار آفرینِ کودکان و نوجوانان، مسئولان شهر اصفهان، و متولیان فرهنگ و هنرِ کودکان و نوجوانان ایران

عید بزرگ غدیر بر همه شما مبارک

به سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ایران خوش آمدید و امیدوارم روزهایی پر از رنگ و نشاط و خوشی را در اصفهان زیبا با هم تجربه کنیم.

سرمایه ای برای کودکان به اسم جشنواره

پزمان بازغی که هنوز به مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم های کودک و نوجوان عادت نکرده بود از شهردار اصفهان درخواست کرد تا در این مراسم برای خوشامد گویی روی سن بیاید. قدرت الله نوروزی که به واسطه حقوق دان بودنش فن بیان خوبی دارد پشت تریبون ایستاد و گفت: چه زیباست تلاقی بین افتتاحیه و عید غدیر خم و گمان می کنم برکتی است برای جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان، جشنواره‌ای که می‌تواند سرمایه بزرگی نه برای کودکان امروز که برای آینده سازان مملکت باشد.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی جشنواره‌ها ایجاد شور و نشاط است و این جشنواره که نمونه منحصر به فرد در ایران و منطقه است، می‌تواند نگاره‌های معصومانه کودکان را برای حل مشکلات جهان به کمک بطلبد، نگاره‌هایی که هر یک در قابی می‌تواند درخششی برای روشنایی آینده باشد، نگاره‌هایی که هر یک در قابی می‌تواند آینده‌سازان را به عنوان پرچم‌داران امروز و سرمایه‌داران فردا معرفی کند. بسیار خوشحالم که توانستیم سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را با دائمی شدن آن در اصفهان برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: امیدوارم در این چند روز هنرمندان عرصه سینما بتوانند با به نمایش گذاشتن آثار خود در اصلاح امور، بیداری کسانی که نیازمند فیلم‌های هشداردهنده هستند از این فرصت استفاده کنند چراکه سینما یک عصای جادویی است که می‌تواند آرمان‌های یک ملت را به نمایش بگذارد. عصای جادویی که می‌تواند به وسعت افق دید مخاطبان و قوه خلاقه سازندگان خویش در جامعه اثر بگذارد.

موسیقی و شعر

بعد از آن کم کم مراسم افتتاحیه جشنواره رنگ و بوی کودک و نوجوان گرفت و هزاران تماشاچی مشغول تماشای اجرای زنده موسیقی توسط افراد و گروه های مختلف شدند. در این بخش، 170 کودک و نوجوان از آموزشگاه بسته نگار با رهبری مجید رفیعیان روی سن قرار گرفتند و با هماهنگی کامل موسیقی های کودکانه ناب و زیبایی را اجرا کردند. در همین حین پشت گیت جایگاه ویژه جای سوزن انداختن نبود، چراکه والدین این بچه ها تلاش می کردند از این شب خاص که فرزندانشان در آن حضور دارند عکس و فیلم بگیرند.

عمو و خاله مهربان

انگار دست اندرکاران مراسم افتتاحیه پیش بینی کرده بودند که بازغی به عنوان مجری کودک شو ممکن است نتواند برنامه افتتاحیه را چندان پر شور و با حرارت اجرا کند که پیشتر به فکر دعوت از عمو مهربان و همسرش افتاده بودند. این دو مجری با آمدن شان روی سن حال و هوای دیگری به جشن دادند و توانستند با صحبت با کودکان سیل زده دعوت شده به مراسم و بازخوانی چند آهنگ و همراهی با داوران کودک و نوجوان جشنواره، فضای بهتری را ایجاد کنند. بعد از آن کلیپ جنگ با شکارچی پروانه پخش شد که سه کودک به نبرد با آن رفته بودند و توانستند با همراهی تماشاگران پروانه سی و دوم را آزاد کنند.

نور و رنگ

در پایان در حالی که پروانه سی و دوم در حال بال گشاییدن بود بادبادک های رنگی در آسمان به پرواز در آمدند و بخش مهیج برنامه یعنی آتش بازی شروع شد. حال شهر پر از اتفاق های کودکانه و مهیج است. برنامه های جانبی زیادی تدارک دیده شده و سایت فروش بلیط فیلم های جشنواره سی و دوم حکایت از استقبال کم نظیر مخاطبان از این دوره از جشنواره دارد. گذر فرهنگی چهارباغ، پردیس های سینمایی ساحل، چهارباغ و سیتی سنتر از مکان های مهم دروه از جشنواره برای اجرای برنامه های جانبی، نمایش فیلم و پنل های تخصصی هستند.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان اصفهان از 28 مرداد تا چهار شهریور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز