خبرگزاری کار ایران

جعفری بیان کرد:

سالمندآزاری؛ سومین خشونت خانگی در کشور/ رسیدن جمعیت کشور به سالمندی تا 33 درصد

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۹۳۱

مدیرکل دفترآسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه خشونت‌های خانگی سالمندآزاری بعد از کودک‌آزاری و همسرآزاری، رتبه سوم را در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، رضا جعفری در مراسم افتتاح مرکز توانبخشی خیریه و نگهداری شبانه‌روزی سالمندان حضرت صدیقه طاهره (س) شهرستان بوئین‌زهرا اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال 95 چیزی حدود 9.2 درصد جمعیت کشور یعنی حدود 7.5 میلیون نفر سالمند است که در سال 1430 جمعیت سالمندی کشور به 30 تا 33 درصد می‌رسد.

وی افزود: تا 30 سال آینده، از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود و باید امکانات و برنامه‌ریزی‌ها باید به این سمت معطوف شود.

مدیر کل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حوزه خشونت‌های خانگی سالمندآزاری بعد از کودک‌آزاری و همسرآزاری، رتبه سوم را در کشور دارد و معلول‌آزاری هم در رتبه چهارم قرار دارد.

جعفری اضافه کرد: سالمندآزاری رقم بسیار بالایی نیست اما محل مناقشه و تأمل است و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی برخوردار است و در دین اسلام و روایات ائمه اطهار (ع) بر احسان و نیکوکاری و توجه به سالمندان تاکید شده است.

این مسئول اذعان کرد: توسعه مراکز شبانه‌روزی شاخص مثبتی نیست و بازپیوند اجتماعی است؛ با جدا کردن سالمند از محل زندگی بسیاری از مواهب و فرصت‌های در کنار خانواده بودن و محل زندگی خود را از دست می‌دهد.

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی کشور افزود: طبق سرشماری سال 95، سبک زندگی دوستدار سالمند نیست و 40 درصد ساختمان‌ها به سبک آپارتمان‌نشینی است و آپارتمان جای مناسبی برای زندگی سالمند نیست چرا که نیازمند خدمات و مراقبت‌های ویژه است.

افزایش طول عمر به 73 تا 75 سال

جعفری اذعان کرد: در تضمین سلامت باید به تمام ابعاد روانی، اجتماعی و هیجانی توجه کرد و در حوزه سالمندی باید به تمام ابعاد زندگی سالم و عزت و کرامت انسانی توجه کرد.

مدیر کل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: بعد از انقلاب اسلامی امید به زندگی یعنی طول عمر افزایش یافته و به حدود 73 تا 75 سال رسیده است که هم می‌تواند فرصت وهم تهدید باشد.

جعفری ادامه داد: سالمندان نیازمند خدمات ویژه هستند و ایام سالمندی را باید به نحو احسن مدیریت کرد و اگر در این زمینه کوتاهی شود به تهدیدبزرگ در جامعه تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: از شاخص‌های توسعه پایدار، توسعه انسانی است و سه مولفه امید به زندگی، تحصیلات و ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز