خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

نیشابور قطب تولید گیلاس در استان خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۰۹۹

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: نیشابور یکی از قطب‌های تولید گیلاس در استان خراسان رضوی است که سه رقم گیلاس سیاه مشهد، فرنگی و کرجی در بخش مرکزی و زبرخان آن تولید می‌شود.

محمد علی فرهمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در نیشابور ضمن اعلام این مطلب افزود: امسال پنج هزار و ۴۶۰ تن گیلاس از باغات این شهرستان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

وی با اشاره به سطح زیر کشت گیلاس در نیشابور افزود: یک هزار و ۶۰ هکتار سطح زیر کشت گیلاس است که از این میزان ۹۱۰ هکتار بارور است و از این نظر رتبه اول استان را دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته به علت سرمازدگی میزان تولید گیلاس در نیشابور به نصف کاهش یافت و ضروری است باغداران نسبت به بیمه کردن باغ ها و تقویت درختان اقدام کنند.

وی خاطرنشان شد: کم آفت بودن این محصول و شرایط بازاررسانی به موقع و صدور آن به روسیه باعث جلب نظر باغداران برای تولید آن شده است‌.

فرهمند ادامه داد: باغات این محصول بیشتر در دامنه رشته کوه بینالود و در دیزباد، شهر خرو، درود و بار قرار دارد و به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، کم بودن آفات و استفاده اندک از سموم شیمیایی از کیفیت مطلوب برخوردار است.

 شایان ذکر است از گیلاس علاوه بر مصرف تازه خوری، مربا و کمپوت نیز تولید می‌شود؛ همچنین برگ درخت گیلاس به صورت دم کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد و میوه آن در سلامت چشم، پوست، جلوگیری از پیری و کاهش وزن بسیار مؤثر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز