خبرگزاری کار ایران

نماینده‌ شورای عالی استان‌ها در گفت وگو با ایلنا:

مردم بیشتر چوب فرق را می‌خورند نه فقر/ 80 صدم درصد ؛ سهم سیستان و بلوچستان از هر تخت بیمارستانی/ 10 هزار نفر کشته و معلول در حوادث جاده‌ای استان در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۰۵۵

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شاخص‌ها در حوزه بهداشت و درمان میانگین کشوری به ازای هر 1000 نفر 9/1 تخت بیمارستان، میانگین استانی 80صدم تخت و حوزه دانشگاه ایرانشهر نیم تخت به ازای هر نفر است.

شه‌بخش گرگیج در گفت وگو با ایلنا افزود: در بهمن ماه سال 97 سه بیمارستان 540 تختخوابی در ایرانشهر، چابهار و زاهدان کلنگ‌زنی شد که جای امیدواری است اما اصرار داریم در تخصیص و منابع مالی مطابق با پروسه زمانی تعریف شده تعلل نشود.

وی با اشاره به ساخت بیمارستان در دیگر کشورها گفت: بر حسب روابط بین دولت‌ها، ساخت بیمارستان در دیگر بلاد اسلامی  همچون مرکز پزشکی ایران-اوگاندا در کامپالا و خدمات بهداشت و درمان در 9 کشور آفریقایی شامل نیجر، کنیا، مالی، ساحل عاج، سیرالئون، غنا، تانزانیا، اوگاندا و یا سایر کشورهای دیگر ، اگر چه نمونه‌ای از حفظ نوع‌دوستی ما به دیگر بلاد است که باید مورد تحسین نیز قرار گیرد، اما این موضوع باید دوطرفه باشد تا کام هر د‌و ملت شیرین‌تر و همدلی‌ها پایدارترشود .

وی اضافه کرد : اما جای تعجب است که چرا یک بیمارستان 64 تختخوابی در شهر پلان از توابع چابهار  در دولت سازندگی کلنگ‌زنی شده اما هنوز پس از 30 سال به دلیل نداشتن اعتبار کامل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.  بیمارستانی که  تحت می تواند  جمعیت 180 هزار نفری منطقه‌ دستیاری حوزه چابهار و بخش تلنگ شهرستان قصر غرب را پوشش دهد. حال به نظر شما توجه به شاخص‌های موجود ارتقای شاخص‌ها در بلوچستان واجب‌تر است یا در آفریقا؟!

گرگیج ادامه داد: به دلیل پراکندگی استان و راه‌های مواصلاتی دو اداره کل در زاهدان و ایرانشهر استقرار دارند. شاخص دسترسی راه روستایی در کشور 75 درصد و در استان 40 درصد میانگین آزادراه در کشور 15 درصد و در استان ما صفر درصد است و بزرگراه استاندارد کشوری 30 درصد اما در استان فقط 5/2 درصد است. 

مردم بیشتر چوب فرق را می‌خورند نه فقر/ 80 صدم درصد ؛ سهم سیستان و بلوچستان از هر تخت بیمارستانی/ 10 هزار نفر کشته و معلول در حوادث جاده‌ای استان در سال جاری

این عضو شورای عالی  گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی میزان مرگ و میر در جاده‌های استان طی سال 97 نسبت به سال 96، 28 درصد افزایش داشته است. علاوه بر خسارات مالی بیش از 1000 نفر در استان در سال 98 بر اثر سوانح رانندگی و تصادفات جاده‌ای جان باختند و نزدیک به 9 هزار نفر نیز معلول شدند. در کنار عوامل دیگر جاده‌های ناایمن و فاقد استاندارد لازم یکی از اصلی‌ترین عامل فزاینده این حواذث  است.

وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان نقش مهمی در صادرات به پاکستان، افغانستان و اتصال شرق اروپا به شرق آسیا از طریق بندر چابهار و نقش استراتژیک خود را در کشور و منطقه ایفا می‌کند.توسعه اسکله شهید بهشتی و پهلوگیری کشتی‌های غول‌پیکر و معافیت تحریم‌های چابهار فرصت‌های استثنایی هستند که به دلیل وضعیت نامناسب راه‌های دسترسی و کند بودن پیشرفت فیزیکی خطوط ریلی قطار توسعه را با چالش جدی مواجه کرده‌اند. 

گرگیج گفت:جای تعجب است که با توجه به  فاصله بین مثلا  قورقوری زابل تا گنجشک زرآباد که 1200 کیلومتر است و دوری از مراکز خرید و عدم دسترسی به ناوگان عمومی بین‌شهری، برون‌شهری و روستایی و نبودِ خطوط ریلی و راه‌آهن و جایگاه‌های CNG و نداشتن کارت آزاد در جایگاه‌های سوخت در بیشتر راههای مواصلاتی استان چرا چاره اساسی برای اقزایش سهمیه بندی بنزین انجام نمی شود ؟ آیا واقعا 200 لیتر بنزین کفاف خودروهای سواری و خدماتی را می دهد؟

گرگیج با بیان اینکه فقر شاید قابل پذیرش باشد اما ما در کشور بیشتر فرق داریم تا فقر افزود : امروز ما چوب فرق را می‌خوریم نه فقر،  امیدوارم بالاخره روزی برسد که مشکلات استان با همیاری  همه مسئولان کشوری واستانی حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز