خبرگزاری کار ایران

یاحقی عنوان کرد:

فردوسی نیازی به بلندنامی ندارد/ باید به شاهنامه نگاه تازه ای داشت

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۵۱۷

رئیس همایش سالانه بزرگداشت فردوسی گفت: پیام این همایش این است که فردوسی فردی صلح طلب و جهان بین است و شاهنامه لایه هایی فراتر و لطیف تر از جنگ و جنگاوری دارد.

به گزارش ایلنا از مشهد، جعفر یاحقی استاد دانشگاه و رئیس همایش بزرگداشت فردوسی، بر همزمانی روز بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی تاکید کرد و گفت: به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی که لایه دوم کار فردوسی است باید از فرهنگستان زبان فردوسی و عزیزانی که شاخص این کار هستند تشکر کرد و باید به شاهنامه جور دیگری نگاه کرد.

وی در خصوص همگانی بودن شاهنامه تشریح کرد: شاهنامه متعلق به همه ملت هایی است که با فرهنگ آریایی و بشری آشنا هستند و نیازی به محدودیت در جغرافیای ایران نیست. ما معتقدیم که شاهنامه به همه ملیت ها مرتبط است و خوب است که از این دیدگاه دیده شود. فردوسی نیازی به بلندنامی ندارد. ما هستیم که با اعتلای او خود را بلند آوازه می کنیم .

 رئیس سلسله مراسم بزرگداشت فردوسی در پایان گفت: پیام این همایش این است که فردوسی فردی صلح طلب و جهان بین است و شاهنامه لایه هایی لطیف و فراتر از جنگ و جنگاوری دارد.

همچنین جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان بر شاهنامه خوانی تاکید و بیان کرد: روز ملی فردوسی همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی در نظر گرفته شده است چون در زمان کنونی نیازمند هر دو هستیم .

وی در همین خصوص ادامه داد: به فردوسی نیاز داریم چون نیازمند حماسه هستیم؛ آثار زیادی از گذشته تاکنون همچون اثر حماسی هومر نوشته شده است اما شاهنامه نه تنها بخاطر شکل حماسی بلکه بخاطر محتوای آن امروز مورد تکریم و تاکید قرار می گیرد.

وی افزود: شاهنامه به خوبی و با یک هارمونی متناسب عزت را در کنار خرد قرار می‌دهد و غیرت را در کنار اخلاق، از شادمانی ها و از سوگواری ها ایرانیان سخن می‌گوید.چکیده فضیلت های اخلاقی و حکمت های عملی ایرانیان است، ایرانیانی که با الهام گرفتن از قرآن و عترت هویت انسانی خود را توسعه دادند.

وی ادامه داد: شاهنامه هویت ایرانی اسلامی ماست. نیازمند بازخوانی شاهنامه هستیم چون نیازمند توجه مجدد و اخلاق حکیمانه و ‌اخلاق قهرمانانه هستیم,؛ ملت ایران در طول تاریخ در تمام ادوار سرآمد اخلاقی هستند، ما نیازمند گفتگوی بینا ادیانی و بینا فرهنگی هستیم و شاهنامه اتحاد زبان فارسی و توسعه زبان اخلاقی را به ما یاد می دهد. 

مروارید در خصوص ارتباط تنگاتنگ زبان فارسی و شاهنامه اظهار کرد: ما اگر بخواهیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را نشان دهیم، در درجه اول  باید زبان فارسی را معرفی کنیم. زبان فارسی در کنار شاهنامه چشم اندازی را تشکیل می دهد که در سطوح مختلف هنری و فرهنگی نیازمند معرفی آن هستیم .

وی در پایان گفت: امید روزی را داریم که شاهنامه و فردوسی همچون مولوی در سطح نخبگانی، هنری و عمومی توسعه یابد. دانشگاه و حوزه علمیه مامن اصلی فرهنگ در کشور ما هستند و امیدوارم کرسی شاهنامه خوانی به همت خرد سرای فردوسی و اساتیدی که شرف حضور دارند یک کرسی فاخر و در سطح عالی و بین المللی باشد.

در ادامه مراسم محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بر دینی که بر دوش دانشجویان فردوسی است اشاره کرد و گفت: همه ما افتخار می کنیم به فردوسی بزرگ به خراسانی بودن و دانشگاهیان دانشگاه فردوسی به خاطر نام بزرگ فردوسی بیشتر احساس مسئولیت می کنند و بیشتر خود را وظیفه مند می دانند تا همین طور که نام بلند آوازه فردوسی به این دانشگاه جایگاه و منزلت ویژه ای بخشیده و با افتخار بخاطر نام فردوسی تلاش کنیم تا در تراز این نام در سطح دنیا معرفی شویم ، بتوانیم  دین خود را به فردوسی بزرگ عطا کنیم.

وی در ارتباط با جامعیت شاهنامه در زندگی افراد تشریح کرد:هرکسی از یک دیدگاهی ب شاهنامه نگاه می کند، من از بعد طبیعی و مخاطرات طبیعی و طبیعت شناسی به شاهنامه نگاه کردم و دیدم که وقتی فردوسی اعلام می کند من دهقان زاده ام و من دهقان پیر هستم، اشراف داشتن وی چقدر به مسایل دهقان بودن و گیاهان فراوان بوده است.

رئیس دانشگاه فردوسی در پایان ضمن تکریم فردوسی گفت:به این دهقان زاده خراسانی درود می فرستیم ، به طبع او افرین می گوییم و افتخار می کنیم ک ایرانی هستیم ،افتخار می کنیم که خراسانی هستیم و افتخار می کنیم که در گرانبهایی چون فردوسی در این دیار بوده و مرقدش در شهر مشهد است.

کافی گفت:امیدوارم همه بتوانیم از این منبع و گنج بی پایان شاهنامه و از این افکار بلند فردوسی حداکثر استفاده را کنیم.

همچنین عبدالغفور آرزو، سفیر افغانستان در ایران، در ارتباط با یکپارچگی تاریخی تمدن ها در گذشته بیان کرد:وقتی که از شاهنامه سخن می گوییم ، شاهنامه جغرافیای بزرگی ست که این جغرافیای بزرگ فرهنگی و تمدنی متاسفانه به ۱۴ تمدن کوچک تقسیم شده است .

وی افزود:روزگاری  هویت فرهنگی همه ما یک هویت بود و فردوسی صدای چنین هویتی ست و بدون شک این هویت تمدن بزرگ ایران تاریخی است که پهنه ۱۴ کشور را در بر می‌گیرد و اگر این هویت را ساماندهی نکنیم حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و این تمدن تمدن تک زبانی نیست.

 محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت:این روز همزمان با پاسداشت زبان فارسی است ، زبان فارسی و خط فارسی جنبه هویت بخش و امنیت آفرین برای ما دارد .

وی افزود: اگر نسبت به این میراث در تندباد حوادث امروز بی تفاوت باشیم هم جنبه امنیتی و هم جنبه هویتی را از دست خواهیم داد.

وی در ارتباط با اهمیت شاهنامه در دوران کنونی گفت:اگر فردوسی نبود بسیاری از اسطوره هایی که در فرهنگ مان داریم و به آن افتخار می کنیم نبودند و در این روزگار که ملت ما در معرض تهدیدات نامربوط است بازگشت به روحیه سلحشوری فردوسی را نیاز داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز